افزایش گفتگوهای منطقه‌ای برای کاهش تنش در خاورمیانه / لحظه شماری برای حمله ایران به اسرائیل

همزمان با تاکید رهبران محور مقاومت در زمینه قطعی بودن پاسخ به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی در ایران و لبنان، برخی کشورهای منطقه از جمله اردن، مصر، ترکیه تلاش‌ها و رایزنی‌های خود را برای کاهش تنش در خاورمیانه افزایش داده و در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، با وخیم شدن اوضاع در خاورمیانه و به خصوص تنش میان اسرائیل و ایران تعداد رفت و آمدهای منطقه‌ای و تبادل اندیشه رهبران منطقه‌ای افزایش یافته است. بسیاری از کشورها در تلاش هستند ایران را از پاسخ به ترور هنیه منصرف کنند. در این خصوص ایمن صفدی _ وزیر خارجه اردن_ در 14 مرداد به ایران سفر کرده و با علی باقری کنی -سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان- در مورد تحولات منطقه خاورمیانه به گفتگو و بحث نشستند. علاوه بر این، تماس‌های تلفنی در روزهای گذشته بین این دو مقام ایرانی و اردنی انجام شده است. همچنین رایزنی‌های تلفنی توسط بدر عبدالعاطی -وزیر امور خارجه مصر- با باقری کنی در همین زمینه انجام شد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت بر سر دو راهی انتقام یا افتادن در دام اسرائیل / حمله محدود به اهداف نظامی کم اهمیت انتظارات را برآورده نمی‌کند

دیدار اردوغان و دبیر کل اتحادیه عرب

علاوه بر موارد ذکر شده شاهد بوده‌ایم دیگر کشورهای منطقه نیز در زمینه بحران‌های منطقه‌ای به گفتگو پرداخته‌اند. بنا به گزارش عرب نیوز روز گذشته اردوغان -رئیس جمهور ترکیه- میزبان احمد ابوالغیط -دبیر کل اتحادیه عرب- بوده است. این دیدار شامل تبادل نظر در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه تحولات موضوع فلسطین در بحبوحه تجاوزات مداوم اسرائیل به نوار غزه بود. در این دیدار دبیرکل اتحادیه عرب از حمایت اصولی آنکارا از آرمان فلسطین تمجید کرد. احمد ابوالغیطبا توجه به خطرات جدی اقدامات کنونی اسرائیل نسبت به کشیده شدن منطقه به مارپیچ تشدید خشونت‌ها هشدار داد.

او در دیدار با هاکان فیدان -وزیر امور خارجه ترکیه- نیز نگرانی‌های خود را ابراز کرد. جمال رشدی -سخنگوی اتحادیه عرب- نیز گفت که این دیدار شامل بحث عمیق در مورد وضعیت منطقه است. دبیرکل اتحادیه عرب بر لزوم حمایت جامعه جهانی از مردم فلسطین به‌ویژه ساکنان غزه که هر روز زیر حملات اسرائیل رنج می‌برند، تأکید کرد. او خواستار آتش‌بس فوری، ارائه کمک‌های فوری و مسیری مطمئن برای اجرای راه‌حل دو کشور شد.

تماس تلفنی پادشاه اردن و بایدن

همچنین بنابر گزارش ایندیپندنت عربی، امروز ملک عبدالله -پادشاه اردن- نیز طی تماس تلفنی با جو بایدن بر ضرورت «کاهش تنش» و برقراری «آرامش همه جانبه» در منطقه برای فرونشاندن «جنگ منطقه‌ای» تأکید کرد. در بیانیه‌ای که از سوی دادگاه سلطنتی اردن منتشر شد، آمده است که ملک عبدالله در جریان تماس تلفنی خود با بایدن بر ضرورت کاهش تنش‌های جاری در منطقه و رسیدن به آرامشی همه‌جانبه و جلوگیری از از فرو رفتن منظقه به سمت یک جنگ منطقه‌ای، تأکید کرد.

وی افزود: «دستیابی به آتش بس فوری و دائمی و پایان دادن به فاجعه غزه گامی فوری است که باید برای حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از جنگ و درگیری بیشتر اجرا شود». پادشاه اردن همچنین در این تماس نسبت به «خطر اقدامات خصمانه شهرک نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها و اقدامات یکجانبه که شانس دستیابی به صلح عادلانه را تضعیف می‌کند هشدار داد و تأکید کرد این موضوع موقعیت تاریخی و قانونی موجود در اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در فلسطین را هدف قرار می‌دهد و در نهایت ممکن است به خشونت در منطقه دامن بزند».

وی همچنین بر اهمیت نقش ایالات متحده در توقف جنگ غزه، فشار برای آتش‌ بس فوری و دائمی و ایجاد یک افق سیاسی واقعی برای دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه بر اساس راه حل دو دولتی تاکید کرد. بایدن نیز ضمن تشکر از اردن بر حمایت قاطع ایالات متحده از اردن تأکید کرد.

تعاملات صورت گرفته و تلاش مقامات برای برون رفت از تنش‌های به وجود آمده در حالی افزایش یافته که رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات خود در غزه و همچنین ترور رهبران مقاومت ادامه می‌دهد. کشورهای منطقه نگران بروز یک جنگ فراگیر در منطقه و گسترش آن به مناطق دیگر هستند. به نظر می‌رسد در شرایطی که به اذعان بسیاری از کارشناسان ایران به منظور بازگرداندن اعتبار و حفظ قدرت بازدارندگی خود در منطقه راهی جز پاسخ به اقدام اسرائیل ندارد، اقدامات این کشورها به نوعی بازی در زمین اسرائیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =