انصارالله همچنان از غربی‌ها زهر چشم می‌گیرد / اعتراف پنتاگون به شکست در برابر مقاومت یمن

پس از حملات اخیر پهپادی و موشکی مقاومت یمن به چند کشتی آمریکایی در منطقه که در واکنش به حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی انجام شد، مقامات وزارت دفاع آمریکا به شکست در توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ اذعان کردند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز از زمان درگیری‌های غزه و اسرائیل، انصارالله یمن که جزئی از محور مقاومت است، حملات خود را علیه اسرائیل آغاز کرده و به حمایت از مردم فلسطین و غزه پرداخته‌اند. یکی از روش‌های انصارالله در این مدت فشار، تسلط و ایجاد محدودیت بر راه‌های دریایی با هدف مقابله با حامیان رژیم صهیونیستی بوده است. مقاومت یمن که از نوامبر 2023 محاصره بر ترافیک دریایی از طریق دریای سرخ را اعمال کرده‌اند، باعث توقف ده‌ها کشتی در دریای سرخ و خلیج عدن شده‌اند.

ایالات متحده به همراه 20 کشور دیگر در واکنش به این موضوع نیز برای مقابله ائتلاف چندجانبه‌ای تشکیل داده تا به محافظت از رفت و آمد کشتی‌های تجاری و کنترل ترافیک در دریای سرخ بپردازد. با وجود آن اما انصارالله همچنان از زمین و دریا به مقابله با آنها می‌پردازند.

مقاومت یمن در آخرین اقدام خود و در واکنش به ترورهای اخیر سران حماس و گروه مقاومت توانستند خسارات بزرگی به آمریکایی‌ها وارد کنند. خبرگزاری امارات متحد اعلام کرد انصارالله دو کشتی جنگی آمریکا و یک کشتی کانتینری را در دریای سرخ هدف قرار داده است. مقاومت یمن نیز در بیانیه‌ای با قبول مسئولیت این حملات اعلام کردند با استفاده از چندین پهپاد یک عملیات نظامی علیه ناوشکن آمریکایی «یو اس اس کول» در خلیج عدن انجام دادند. جدای از آن ناوشکن آمریکایی دیگری به نام «یو اس اس لابون» را با استفاده از موشک‌های بالستیک مورد اصابت قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

مخازن نفت و گاز حیفا هدف بعدی ارتش ملی یمن / مقاومت عراق و انصارالله همکاری نزدیکی با هم دارند

رزمندگان یمنی همچنین با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپاد به «کشتی کانتینری اونو» در دریای سرخ نیز حمله کردند. به گفته مقامات یمنی، کشتی تجاری به دلیل نقض ممنوعیت عبور کشتی‎ها به بنادر اسرائیل از طریق دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است.

پنتاگون در واکنش به این حملات به شکست در توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ اذعان کرد. دریاسالار جورج ویکاف-فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده- روز 7 اگوست گفت ایالات متحده قادر به توقف حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ نیست. او با عنوان کردن حمله به کشتی‌های تجاری اذعان کرد: «ما قطعا توانایی آنها را کاهش داده‌ایم؛ در این شکی نیست. اما آیا آنها را متوقف کرده‌ایم؟ خیر».

وی با تأکید بر اینکه «ماموریت ما همچنان برهم زدن توانایی حوثی‌ها و تلاش برای حفظ نظم دریایی است»، افزود که بی‌ثباتی در دریای سرخ و خلیج عدن ناشی از اقدامات انصارالله است. به گفته اکسیوس نیز از اکتبر 2023 تا مارس 2024، حوثی‌ها به بیش از 60 کشتی در دریای سرخ حمله کردند. برای جلوگیری از حمله، صدها کشتی تجاری تغییر مسیر داده‌اند تا در اطراف آفریقای جنوبی حرکت کنند. اما به نظر می‌رسد بی‌فایده بوده‌است.

بدون تردید انصارالله در هماهنگی کامل با ایران، حماس و سایر ارکان محور مقاومت به نقش آفرینی در معادلات منطقه‌ای و مقابله به رژیم صهیونیستی پرداخته است. از طرف دیگر، اگرپه ائتلاف غربی در روزهای گذشته سعی کرده با افزایش نیرو در منطقه به کنترل اوضاع بپردازند، اما حملات مقاومت یمن آنها را از توان انداخته و وحشت‌زده به دنبال راه حلی برای برون رفت از این موقعیت هستند. به ویژه بعد از ترورهای اخیر و ترس از تلافی ایران و حمایت حماس و انصارالله، آنها برخلاف اعاهای مقامات گویا هیچ آمادگی نداشته و همچنان با دستپاچگی مورد غافلگیری قرار می‌گیرند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1239440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =