غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

بازی‌های المپیک یک ماشین پول برای کشور میزبان به شمار می‌رود، زیرا بیش از ۱۵ حامی ارشد مانند کوکاکولا، سامسونگ و Airbnb و ۷۰ شرکت دیگر میلیاردها دلار روانه این کشورها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به طور کلی کمیته بین‌المللی المپیک در کنار قراردادهای تلویزیونی، حامیان مالی و شرکایی دارد که پول هنگفتی را روانه آن می‌کنند. به طور مثال در بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن حدود سه میلیارد دلار نصیب این کمیته شد. البته این موضوع خیلی هم تعجب‌آور نیست، چون بازی‌های المپیک در مدت زمان ۱۶ روزی که برگزار می‌شود، همچنان میلیاردها نفر مخاطب را جلوی تلویزیون نگه می‌دارد تا بازی‌ها را به صورت زنده تماشا کنند. و اتفاقا تلویزیون پرطرفدارترین رسانه برای تماشای بازی‌های المپیک به شمار می‌رود.

با این حال کمیته بین‌المللی المپیک همچنان در تلاش است تا منابع مالی جدیدی را جذب کند. به طور مثال، بازی‌های ورزشی الکترونیک المپیک از سال ۲۰۲۵ در عربستان سعودی برگزار خواهد شد که کشوری ثروتمند به شمار می‌آید.

بودجه المپیک پاریس دقیقا چگونه تامین می‌شود؟

مایکل مرونز، عضو کمیته بین‌المللی المپیک آلمان،‌ می‌گوید: بودجه رسمی پاریس ۴/۴ میلیارد یورو است که ۹۶ آن به صورت خصوصی تامین‌ می‌شود. براساس برنامه بودجه رسمی، پاریس به عنوان میزبان امسال المپیک ۱/۲۲ میلیارد یورو از کمیته بین‌المللی المپیک دریافت کرده است. ۷۵۰ میلیون یورو از این مبلغ از حق پخش تلویزیونی و ۴۷۰ میلیون یوروی آن از مشارکت حامیان مالی جمع شده است. شرکای دیگر عمدتا از خود فرانسه حدود ۱/۲۲ میلیارد یورو کمک کرده‌اند. علاوه براین، حدود ۱/۱ میلیارد یورو از فروش بلیت، ۱۷۰ میلیون یورو از صنعت گردشگری و ۱۲۷ میلیون یورو از صدور مجوز محصول به دست خواهد آورد. مابقی کل مبلغ از «سایر درآمدها» و چهار درصد از بودجه عمومی تأمین‌ می‌شود. با این حال، سرمایه‌گذاری برای المپیک پاریس به طور قابل توجهی بیشتر از بودجه رسمی است.

و از این هزینه‌ها حدود ۱/۴ میلیارد یورو فقط برای بهبود کیفیت آب در رود سن، جایی که قرار است ورزش‌های سه‌گانه و شنا در آب‌های آزاد برگزار شود، هزینه شد.

هزینه اسپانسر المپیک چقدر است؟

برای چرخه معمول چهار ساله کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان حامی یا شریک، ۱۴ شریک جهانی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی می‌کنند. با این حال، قرارداد مشترک ۲ شرکت رکورد بقیه را زده است: یکی شریک کهنه‌کار المپیک یعنی کوکاکولا و دیگری شرکت لبنیات چینی «منگنیو» که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۲ حدود سه میلیارد دلار برای بازی‌های المپیک هزینه می‌کنند.

شرکت‌های بریجستون، تولید کننده تایر و قطعات خودرو و پاناسونیک، تولید کننده وسایل الکترونیک و مخابراتی هر کدام ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار به مدت چهار سال برای حفظ موقعیت خود به عنوان شریک جهانی پرداخت خواهند کرد. Airbnb شرکت اپلیکیشن بازارگاه مجازی برای اجاره مکان‌های اقامتی نیز قراردادی هشت ساله امضا کرده است که براساس آن تا سال ۲۰۲۸ حدود ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

اسپانسرها در ازای پول چه می‌گیرند؟

محصولات و خدمات حامیان مالی جهانی و سایر شرکا در مکان‌های ورزشی و توسط ورزشکاران استفاده‌ می‌شود. به عنوان مثال، کرنوگراف‌های شرکت امگا برای اندازه‌گیری زمان در مسابقات استفاده‌ می‌شوند. لوازم الکترونیک سرگرمی برای ورزشکاران از سامسونگ‌ می‌آید. در مکان‌های ورزشی المپیک پاریس، طرفداران فقط‌ می‌توانند محصولات کوکاکولا را با قیمت گزاف چهار یورو به ازای هر لیوان خریداری کنند.

حامیان و شرکا تنها برندهایی هستند که حق استفاده از حلقه‌های معروف المپیک و شعله المپیک را در فعالیت‌های بازاریابی خود دارند.

شرکت‌های بزرگ فناوری حامی المپیک

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

شرکت Airbnb یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان برای مکان‌های منحصربه‌فرد و معتبر برای اقامت است. این سرویس بیش از هفت میلیون گزینه اقامت و ۵۰ هزار فعالیت را ارائه می‌دهد که همه توسط میزبانان محلی پشتیبانی می‌شوند. Airbnb که یک موتور توانمندسازی اقتصادی است، به میلیون‌ها مهمان‌نواز کمک کرده است تا از فضاها و علائق خود درآمد کسب کنند و در عین حال مزایای مالی گردشگری را در جوامع خود حفظ کنند. Airbnb با بیش از ۷۵۰ میلیون مهمان تا به امروز، و قابل دسترس برای ۶۲ زبان در ۱۹۱ کشور و منطقه، ارتباط، جامعه و اعتماد مردم به مردم را در سراسر جهان ترویج می‌کند.

Airbnb به ایجاد استاندارد جدیدی برای میزبانی کمک‌ می‌کند که یک پیروزی برای شهرهای میزبان، یک پیروزی برای تماشاگران و طرفداران و یک پیروزی برای ورزشکاران باشد.

این شرکت از زمان تبدیل شدن به یک شریک جهانی در سال ۲۰۱۹ متعهد شده است که گزینه‌های سفری را ارائه دهد که از نظر اقتصادی توانمند، از نظر اجتماعی فراگیر و از نظر زیست محیطی پایدار باشند.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

ماموریت گروه علی‌بابا آسان کردن تجارت در هر مکانی است. هدف این شرکت ایجاد زیرساخت‌های تجاری آینده است. علی‌بابا مفتخر است که از جنبش المپیک برای دگرگونی دیجیتالی بازی‌های در حال تکامل با استفاده از تجربه خود در خدمت به مشتریان جوان‌تر برای جذب جوانان بیشتر به جنبش المپیک حمایت می‌کند و در عین حال فناوری‌های پیشرفته‌تری را به جهان معرفی می‌کند.

بخش فناوری ابری علی‌بابا به عنوان یک شریک پیشرو در خدمات ابری در سطح جهانی، ستون فقرات اطلاعاتی گروه علی‌بابا، زیرساخت و خدمات ابری در سطح جهانی را ارائه خواهد کرد که از دیجیتالی کردن عملیات المپیک پشتیبانی‌ می‌کند تا تجربه را برای ورزشکاران و طرفداران بهینه، ایمن و ارتقاء بخشد. در سراسر جهان استفاده از فناوری‌ها و تخصص دیجیتالی پیشرفته علی‌بابا همچنین یک پلتفرم تجارت الکترونیک را برای ذینفعان المپیک ایجاد می‌کند تا با طرفداران در سطح جهانی تعامل داشته باشند و کانال المپیک در چین را توسعه و تطبیق دهند.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

«آتوس» یک شرکت پیشگام در زمینه دیجیتال ایمن و کربن‌زدایی شده در جهان به شمار می‌رود و قصد دارد در المپیک امسال به طراحی فضای اطلاعات کمک کند. آتوس به عنوان شریک جهانی فناوری اطلاعات المپیک و پارالمپیک و ادغام کننده فناوری پیشرو از تحول دیجیتال رویداد از زمانی که اولین خدمات به کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک بارسلون ۱۹۹۲ ارائه شد، پشتیبانی‌ می‌کند. بنابراین، آتوس سیستم‌های اصلی فناوری اطلاعات مانند مدیریت اعتبارنامه‌ها، ورودی‌های ورزشکاران برای رویدادها، پورتال داوطلبان آنلاین و برنامه مسابقات و همچنین ارائه تمام نتایج رسمی بازی‌های المپیک و پارالمپیک و خدمات دیجیتال برای موفقیت و دوام رویداد را ارائه می‌دهد. آتوس متعهد است که نقش خود را در ایفای امنیت، ایمن، پایدار و نوآورانه المپیک و پارالمپیک ایفا کند و تجربه‌ای منحصر به فرد را برای همه ذینفعان، از طرفداران گرفته تا رسانه‌ها، از طریق ورزشکاران و کل خانواده المپیک و پارالمپیک ارائه دهد.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

دلویت به عنوان یک شریک المپیک در سراسر جهان تخصص عمیق خود را در مشاوره مدیریت و کسب‌وکار برای کمک به تقویت و ایمن‌سازی اکوسیستم دیجیتال کمیته بین‌المللی المپیک در حمایت از جنبش المپیک به کار خواهد گرفت. دلویت از این کمیته با استراتژی تحول دیجیتال خود پشتیبانی می‌کند و در زمینه‌هایی مانند شخصی‌سازی تجربه طرفداران و افزایش خدمات دیجیتالی، اتصال طرفداران در سراسر جهان و گسترش جذابیت بازی‌های المپیک بین دوره‌های مختلف، مشاوره‌ می‌دهد.

دیلویت از تخصص خدمات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی خود برای کمک به جنبش المپیک در پیشبرد پیشرفت در چالش‌های حیاتی مشخص شده در دستور کار المپیک مربوط به حاکمیت شرکتی، استراتژی، پایداری، تنوع، برابری و شمول و حمایت از ورزشکاران استفاده می‌کند.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

اینتل یک شرکت پیشروی جهانی در طراحی و تولید محصولات و فناوری‌ها برای جهانی به‌طور فزاینده‌ای متصل و هوشمند با هدف غنی‌سازی زندگی همه افراد روی زمین است. اینتل به‌ عنوان یک شریک جهانی، آینده بازی‌های المپیک را دوباره تصور می‌کند تا سطوح عمیق‌تری از اتصال و تعامل را برای طرفداران المپیک در سراسر جهان به ارمغان بیاورد.

اینتل از زمان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸ در جنبش المپیک و سایر شرکای المپیک برای ادغام فناوری در بسیاری از جنبه‌های بازی‌های المپیک کار کرده است. اینتل در حال ادغام فناوری و نوآوری در زمینه فناوری نسل پنجم تلفن همراه، رسانه‌های همه‌جانبه، هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین و مسابقات esports و همچنین راه حل‌های سیلیکونی دیگر برای ارتقای تجربه بازی‌های المپیک است.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

امگا یک ساعت‌ساز معتبر سوئیسی و عضو گروه سواچ با مسئولیت محدود است. امگا زمان‌سنج رسمی بازی‌های المپیک و پارالمپیک است که پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان را توسعه داده و معرفی کرده است. این برند ابتدا تجهیزات و خدمات زمان‌سنجی بازی‌های المپیک 1932 لس‌آنجلس را ارائه کرد و متعهد شد که نقش خود را به عنوان زمان‌سنج رسمی بازی‌های المپیک و پارالمپیک تا سال 2032 ادامه دهد.

امگا در بازی‌های المپیک پاریس به عنوان زمان‌سنج رسمی خدمت می‌کند و برای سی و یکمین بار در تاریخ بازی‌های المپیک، هر لحظه باشکوه را اندازه‌گیری می‌کند و هر رویایی را ثبت می‌کند.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

شرکت پاناسونیک تجهیزات پیشرفته صوتی و تصویری دیجیتال مانند تلویزیون صفحه تخت، دوربین فیلمبرداری دیجیتال، ضبط کننده دی وی دی و تجهیزات صوتی و تصویری حرفه‌ای را در اختیار بازی‌های المپیک قرار می‌دهد.

فناوری پاناسونیک نقش حیاتی در ارائه مناظر، صداها و هیجان منحصر به‌فرد بازی‌های المپیک، از زمین بازی به تماشاگران از طریق صفحه نمایش‌های بزرگ ویدئویی در محل و سیستم‌های صوتی حرفه‌ای خود و به مردم سراسر جهان از طریق پخش با تجهیزات پخش دیجیتال دارد.

غول‌های فناوری پا به پای ورزشکاران المپیک پاریس

سامسونگ الهام‌بخش جهان است و با ایده‌ها و فناوری‌های متحول کننده آینده را شکل‌ می‌دهد. سامسونگ میراث خود را با بازی‌های المپیک در سال 1988 به عنوان حامی محلی بازی‌های المپیک سئول 1988 آغاز کرد. با بازی‌های المپیک زمستانی ناگانو 1998، این مشارکت به شریک المپیک جهانی در دسته تجهیزات ارتباطات بی‌سیم ارتقا یافت و تجهیزات محاسباتی آن تا امروز ادامه دارد.

سامسونگ از همان ابتدای همکاری خود با کمیته بین‌المللی المپیک، تلاش‌هایی را برای اطمینان از اینکه خانواده المپیک، ورزشکاران، طرفداران و مصرف‌کنندگان در معرض تجربیات منحصر به‌فرد و فناوری‌های نوآورانه‌ای قرار می‌گیرند و تجربه‌ای مرتبط‌تر را فراهم می‌کند، اختصاص داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =