نگرش جوامع غربی نسبت به جنگ اوکراین و غزه تغییر کرده است/ تاکید چین بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی

ژانگ یوان با بیان اینکه نگرش‌ها و مواضع غرب در مورد جنگ اوکراین و غزه عمیقا دچار اختلاف شده اظهار کرد: جوامع غربی خواهان توقف هر چه سریعتر جنگ غزه هستند و هر اقدامی که موجب تشدید بحران در خاورمیانه شود را نخواهند پذیرفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط رژیم صهیونیستی که اقدامی ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران بود، همه مقامات عالی رتبه ایرانی از قطعی بودن پاسخ به رژیم صهیونیستی صحبت کردند. در حالی که به نظر می‌رسد اقدام تلافی‌جویانه ایران در ساعات و روزهای آینده رخ خواهد داد، کشورهای غربی بدون توجه به جنایات اسرائیل همچنان به حمایت خود از این رژیم ادامه می‌دهند. آخرین اقدام وحشیانه اسرائیل که خشم مردم جهان را نیز برانگیخت، بمباران مدرسه تابعین غزه بود که منجر به کشته شدن بیش از صدها نفر از افراد غیرنظامی شد.

دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- در گفتگو با ایسکانیوز مباحثی را در خصوص پاسخ احتمالی ایران به ترور هنیه و مواضع چین در قبال جنایات اسرائیل در غزه مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت بر سر دو راهی انتقام یا افتادن در دام اسرائیل / حمله محدود به اهداف نظامی کم اهمیت انتظارات را برآورده نمی‌کند

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- همانطور که می‌دانید اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در تهران حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را نقض کرده و اکنون ایران قصد دارد به منظور حفظ بازدارندگی اقدام متقابل انجام دهد. موضع چین در قبال این مسئله چیست؟

دولت چین به صورت قاطعانه هر شکلی از ترور را محکوم می‌کند. ترورها به تشدید درگیری‌ها و نفرت گروهی و ناآرامی منجر می‌شود، فاجعه انسانی حتی جدی تر ایجاد و وضعیت مذاکرات آتش بس غزه را تضعیف می‌کند. منطقه خاورمیانه با یک وضعیت بحرانی مواجه است و جامعه بین المللی باید برای بهبود شرایط منطقه و ترویج تنش زدایی همکاری و دست به دست هم دهند. مسائل امنیتی در خاورمیانه همواره پیچیده و متزلزل بوده و چین همچنان متعهد به پیشبرد روند صلح خاورمیانه است و اقدامات نظامی را که حاکمیت هر کشوری را نقض می‌کند، محکوم کرده است.

- چقدر احتمال می‌دهید پس از حمله ایران به اسرائیل کشورهای غربی به آن واکنش نظامی نشان دهند؟

واکنش کشورهای غربی بر دستیابی به هدف تاکتیکی مهار تشدید درگیری و پرهیز از «چرخه خشونت» متمرکز شده است. ایالات متحده از یک سو پرسنل خود را از مناطقی که احتمال وقوع درگیری وجود دارد خارج کرده و از سوی دیگر تعداد نیروهای خود را در خاورمیانه تحت عنوان «استقرار نظامی دفاعی» افزایش داده تا در صورت لزوم ماموریت‌های نظامی انجام دهند.

ارتش ایالات متحده و بریتانیا در مقایسه با سایر کشورهای غربی، بیشتر با ارتش اسرائیل همسو هستند. نگرش‌ها و مواضع غرب در مورد جنگ در اوکراین و غزه عمیقا دچار اختلاف شده است. شکاف‌هایی در اجماع اجتماعی وجود دارد. پاسخ نظامی عجولانه خواسته‌های جامعه ضدجنگ در غرب را برآورده نمی‌کند.

- علیرغم نادیده گرفتن تمام قواعد بین المللی توسط نتانیاهو کشورهای غربی همچنان از او حمایت می‌کنند. فکر می‌کنید چه راهی برای توقف جنایات اسرائیل وجود دارد؟

همانطور که در ابتکار امنیت جهانی چین بیان شده، تحقق جهانی عاری از ترس و استقرار امنیت جهانی مستلزم اتحاد و همکاری همه کشورها در ایجاد جامعه‌ای از امنیت مشترک برای بشریت است. بهبود روابط میان کشورهای خاورمیانه و رشد و حفظ نیروهای داخلی برای حفظ امنیت منطقه، راه عملی برای دفع عوامل بی‌ثبات کننده منطقه است.

جامعه بین‌المللی باید گام‌های عمل‌گرایانه و مؤثری برای رسیدگی مشترک به فقدان عدالت و انصاف بردارد. سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس می‌توانند نقش انعطاف‌پذیرتر و سازنده‌تری را در همکاری‌های امنیتی در خاورمیانه فراتر از بستر سازمان ملل ایفا کنند.

- به نظر می‌رسد چین به عنوان یک قدرت جهانی می‌تواند نفش فعالانه‌تری برای محکومیت اقدامات اسرائیل انجام دهد. آیا می‌توان انتظار داشت این اتفاق در آینده رخ دهد؟

چین همواره متعهد بوده که کمک‌های مثبتی به ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه داشته باشد. 14 گروه فلسطینی در 23 جولای، اعلامیه پکن در مورد پایان دادن به اختلافات و تقویت وحدت را امضا کردند که بر وحدت درون فلسطینی تاکید دارد. چین بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تاکید می‌کند و از آن حمایت می‌کند. جنگ و تحریم راه حل اساسی درگیری‌ها نیست.

چین تلاش می‌کند تا به مناقشه غزه پایان دهد؛ زیرا این فاجعه با اثرات جانبی جدی همراه است. پکن هر اقدامی را که به غیرنظامیان آسیب برساند محکوم می‌کند. هر موقع که بحران در منطقه تشدید شده، مقامات چینی تاکید کرده‌اند که همه طرف‌ها باید آرامش خود را حفظ کرده و برای جلوگیری از چرخه خشونت، خویشتن داری کنند. تلاش های مشترک جامعه بین المللی برای آرام کردن شعله های جنگ و کاهش بحران انسانی مورد نیاز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =