ایران در بین ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی تا سال ۱۴۱۲

ایران بر اساس اهداف سند ملی هوش مصنوعی باید تا ۱۰ سال آینده جزو ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سند ملی هوش مصنوعی ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ ابلاغ شد. این سند با هدف توسعه و ارتقای هوش مصنوعی در کشور شاخصه‌هایی را تعیین کرده است. بر اساس این سند، جمهوری اسلامی باید در سال ۱۴۱۲ بین ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار بگیرد.

حوزه‌های اولویت‌دار هوش مصنوعی بر اساس این سند شامل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، حکمرانی دولتی و خدمات عمومی، دفاعی، امنیتی و انتظامی، صنایع، انرژی، محیط زیست و کشاورزی، فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و امور مرتبط با فناوری‌های مهم و راهبردی شامل هوافضا، فناوری زیستی، فناوری نانو، علوم شناختی و سایر عرصه‌های علم و فناوری است.

برای مثال در حوزه آموزش و پرورش نخستین اولویت ملی راه‌اندازی سامانه آموزش هوشمند شخصی‌شده و معلم‌یار مجازی است. در حوزه بهداشت و درمان باید برای اجرای دستیار هوشمند پزشکی و پزشکی هوشمند برنامه‌ریزی شود.

بر اساس این سند، آموزش عالی موظف است ظرفیت پذیرش سالانه رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی را ۱۲ تا ۱۸ درصد افزایش دهد. همچنین رتبه کشور از نظر شاخص H انتشارات علمی حوزه هوش مصنوعی به ۱۵ در ۱۴۰۷ برسد. هم‌اکنون ایران رتبه ۲۳ جهان را دارد. جدول زیر اهداف کلان سند ملی هوش مصنوعی در پنج سال آینده را نشان می‌دهد؛

شاخص کلان وضع موجود وضع مطلوب ۱۴۰۷

ظرفیت پذیرش سالانه رشته‌های هوش مصنوعی کارشناسی ارشد

دکتری

۲۰۰۰

۱۷۵

۳۵۰۰ (رشد ۱۲ درصد)

۴۰۰ (رشد ۱۸ درصد)

رتبه کشور از نظر شاخص H انتشارات علمی حوزه هوش مصنوعی ۲۳ ۱۵
سهم پژوهشگران ۲ درصد برتر هوش مصنوعی ایران ۰.۸ درصد ۱.۵ درصد
تعداد جوامع علمی حوزه هوش مصنوعی ۱۴ درصد ۲۰ درصد
تعداد محصولات یا خدمات دانش‌بنیان تاییدشده هوش مصنوعی ۳۶۳ ۲۰۰۰
تعداد شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه هوش مصنوعی کمتر از ۵ شرکت ۱۰ شرکت
تعداد کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی ۸۴۶۶ ۲۰ هزار
تعداد رویدادها و کنفرانس‌های بین‌المللی برگزار شده در کشور ۲۴ (از ابتدای سال ۹۶ تا دی ماه ۱۴۰۲) سالانه ۵

برنامه دیگر ذکر شده در سند هوش مصنوعی افزایش سهم پژوهشگران ۲ درصد برتر هوش مصنوعی ایران از ۰.۸ درصد به ۱.۵ درصد است. یکی دیگر از موارد افزایش درصد نویسندگانی است که حداقل ۳ مقاله مشترک در حوزه هوش مصنوعی دارند. بر اساس این سند، تعداد جوامع علمی حوزه هوش مصنوعی باید از ۱۴ درصد به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۷ برسد.

تعداد محصولات یا خدمات دانش‌بنیان تاییدشده هوش مصنوعی از ۳۶۳ به ۲ هزار برسد. تعداد شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه هوش مصنوعی که هم‌اکنون کمتر از ۵ شرکت است تا سال ۱۴۰۷ باید به ۱۰ شرکت برسد. همچنین لازم است تعداد کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی از ۸ هزار و ۴۶۶ به ۲۰ هزار برسد.

تعداد رویدادها و کنفرانس‌های بین‌المللی برگزار شده در کشور بر اساس داده‌های از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا دی ماه ۱۴۰۲ فقط ۲۴ رویداد بوده است که بر اساس سند هوش مصنوعی باید در سال ۱۴۰۷ به سالانه ۵ رویداد برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =