رمزگشایی از مفهوم «وفاق ملی» در کابینه پزشکیان؛ آیا دولت چهاردهم «برنامه» دارد؟

انتقاد از مفهوم «وفاق ملی» در چینش کابینه پزشکیان به جلسه رای اعتماد به دولت وی نیز کشیده شده است. موافقان بر این باورند این ترکیب کابینه بر اساس شرایط کنونی کشور چیده شده است. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ «تبعیض مثبت» یکی از معیارهای شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم بود و انتظار می‌رفت پزشکیان در کابینه پیشنهادی‌اش سهمی برای زنان و اهل تسنن در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید؛

چرا برخی اصلاح‌طلبان کابینه پزشکیان را گردن نمی‌گیرند؟

هر چند وی برای وزارت راه و شهرسازی یک زن به مجلس معرفی کرده اما خبری از معرفی اهل تسنن در سطح وزرای معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس نیست و برخی همین امر را ناشی از پشت کردن وی به وعده‌هایش می‌دانند.

حامیان رئیس جمهور می‌گویند وی از بانوان و اهل تسنن در سطح معاونت وزیر استفاده خواهند کرد، تحلیلی که برای برای هوادارانش رضایت بخش نیست. علاوه بر این در روزهای پس از رونمایی از کابینه دولت چهاردهم بخشی از یاران رئیس جمهور، کابینه وی را نا امید کننده خواندند و گفتند کابینه‌ای که به مجلس معرفی شده تجلی «وفاق ملی» نیست و باعث دلسردی بدنه اجتماعی حامی پزشکیان می‌شود. انتقاداتی از این دست از روز معرفی وزرا تا کنون ادامه دارد.

پزشکیان در پاسخ به چنین انتقاداتی صبح امروز ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ در صحن مجلس گفت: «دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.»

ساعتی بعد از نطق رئیس‌جمهور، محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان پشت تریبون قرار گرفت و در کسوت نماینده مخالف نطقی تندی علیه کابینه پیشنهادی کرد. وی در بخشی از نطقش گفت: «در کل جامعه زنان فقط به یک شیرزن میدان دادید و به هیچ اهل سنت میدان ندادید. اگر به وعده های خود در قبال اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی بزرگی را از دست خواهید داد. شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید. در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند!»
وی که در زمان انتخابات از حامیان پزشکیان بود در ادامه گفت: « ترکیب کابینه شما نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. وفاق ملی با جمع احزاب محقق نمی‌شود. دولت اشتراکی ایجاد کردند و دولت اشتراکی موفق نخواهد شد.»

در نوبت بعد از ظهر نیز نمایندگان مجلس علاوه بر مساله «وفاق ملی»، به نقد برنامه‌های رئیس‌جمهور نهم کشور پرداختند. منتقدان اعلام کردند رئیس‌جمهور از خودش برنامه‌ای ارائه نکرده و صرفا مانند ایام انتخابات بر برنامه توسعه هفتم و سیاست‌های کلی نظام تاکید می‌کند.

در راستای ارزیابی چنین انتقاداتی با چند تن از نمایندگان گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در این دوره بازی جدید شروع شده و همه باید قواعد بازی را بیاموزند

عبدالوحید فیاضی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اگر همه کسانی که در گستره سیاسی کشور فعال هستند، در یک کابینه دیده شوند، وفاق ملی شکل گرفته است و این مساله در کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان دیده شده اما در این دوره بحث جدید اقوام و مذاهب نیز مطرح شده است.

وی در ادامه گفت: وقتی بخواهیم به اقوام و مذاهب بپردازیم ماجرا بعد دیگری پیدا می‌کند. رئیس‌جمهور برآمده از جریان اصلاح‌طلب است اما از طیف‌های دیگر نیز برای تشکیل کابینه دعوت کرده است و این نشانگر وفاق است. اگر به هر دلیلی از مذاهب دعوت نکرده نمی‌توانیم بگوییم وفاق ملی صورت نگرفته است زیرا ممکن است در جای دیگر از آن‌ها استفاده کند. در دولت شهید رئیسی چندان اصلاح‌طلب دیده نمی‌شد اما در دولت آقای پزشکیان مسئولان اصول‌گرا دیده می‌شوند.

نماینده محمودآباد گفت: یاران پزشکیان از وی دلخور هستند در حالی که باید وسعت نظر داشته باشند. کسانی به دولت دعوت شده‌اند و از جنس وی نیستند نیز باید قدر این فرصت را بدانند و مراعات سیاست‌های این دولت را بکنند و وارد فاز تعارض نشوند. بر این اساس فکر می‌کنم در این دوره بازی جدید شروع شده و همه باید قواعد بازی را بیاموزند. بازی سیاسی در انتخابات به گونه‌ای بود و در دولت به گونه‌ای دیگر است و درک تفاوت این دو بسیار مهم است.

وی در ادامه گفت: البته امروز علاوه بر انتقادات قومیتی، ایراداتی مانند سن، به کابینه پزشکیان گرفته شد که درست است اما رئیس‌جمهور به بخشی از عهدش وفا کرده از جمله این که یک زن را معرفی کرده و از گروه های مختلف سیاسی هم دعوت کرده است.

زود قضاوت کردن درباره کابینه پزشکیان نتیجه خوبی ندارد

فیاضی تصریح کرد: باید به آقای پزشکیان یک فرصت یک ساله داد تا ببینیم کارکرد کابینه وی چگونه است. به نطر می‌رسد آقای پزشکیان اگر ببیند، نمی تواند اصلاح انجام دهد حتما تغییر ایجاد می‌کند و زود قضاوت کردن درباره کابینه پزشکیان نتیجه خوبی ندارد.

وی در انتقاد عدم اعلام برنامه رئیس‌جمهور گفت: آقای پزشکیان باید برنامه‌اش را در نطق امروز اعلام و بعد وزرایش را معرفی می‌کرد. در این زمینه با آقای قالیباف صحبت کردم و گفتم آقای پزشکیان وزرا را معرفی نکرد. در ماده ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی آمده که رئیس‌جمهور ابتدا باید به معرفی وزرایش بپردازد و برنامه هم به طور مبسوط اعلام نشد و این اشکال دیگری است که گرفته شد. حرف های آقای پزشکیان بیشتر تئوریک بود و ریشه در گرایش ایشان به نهج‌البلاغه دارد و شاید در این سال‌ها اولین کسی است جامعه را به سمت نهج البلاغه می برد و این بسیار خوب است اما ما به نمایندگانی که قرار است درباره برنامه ها نظر بدهیم منتظر اعلام برنامه‌های ایشان هستیم. امیدواریم در نطق دومی که دارند برنامه هایشان را شرح دهند.

وعده‌هایی پزشکیان در انتخابات داده بود، عملی نشد

همایون یوسفی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای پزشکیان محدودیت‌هایی داشتند و بر این اساس باید ۱۹ نفر را به مجلس معرفی می‌کردند ولی قبول کنید ایشان می‌توانست ظرفیت‌های کل جغرافیای ایران را ببیند؛ وعده‌های که در انتخابات داده بود، عملی نشد و مردم هم از ما پیگیر اجرایی شدن این وعده‌ها هستند.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس در ادامه گفت: به هر حال الان دیگر کابینه بسته شده و همه باید به رئیس‌جمهور کمک کنند و هر اقدامی که به وحدت ملی ضربه بزند در این شرایط نادرست است.

این نماینده مجلس با بیان این که آقای محمد قسیم عثمانی از نیروهای پایبند به چارچوب نظام است، گفت: انتقاداتی که امروز ایشان مطرح کردند، درد دل بسیاری از هواداران آقای پزشکیان است و به رئیس‌جمهور هم منتقل کردیم که توقع داشتیم از اهل سنت در کابینه حضور داشته باشد. معرفی یک زن نیز برای خالی نبودن عریضه است اما الان دیگر می‌گوییم باید به ایشان فرصت داد.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند کابینه‌ای متشکل از گرایش‌های مختلف را اداره کند، گفت: اگر زبان مشترک ما «قانون» باشد، مشکلی پیش نمی‌آید.

چرا نباید در چینش سنی مدیران کشور تغییر ایجاد کنیم؟

یوسفی با انتقاد از ترکیب سنی کابینه گفت: چرا نباید در چینش سنی مدیران کشور تغییر ایجاد کنیم؟ این چرخه چند سال است که در حال تکرار است؟ چه زمانی می‌خواهیم به جوانان میدان بدهیم؟ به نظر من جا داشت بیشتر از نیروهای جوان در کابینه استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر میانگین بالای سنی وزرای پیشنهادی، با تک تک این افراد که در کمیسیون‌ها صحبت کردیم برخی افراد معرفی شده با وزرات‌خانه مربوطه اصلا سنخیت ندارند.

این نماینده مجلس گفت: برنامه هفتم قانون است و نباید گفت چون آقای پزشکیان گفته برنامه ایشان برنامه هفتم است پس بی‌برنامه است.

ترکیب کابینه پزشکیان یک طرفه نیست

جمشید قلاوند به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: رئیس‌جمهور برای چینش کابینه فقط از یک جریان استفاده نکرد و یکی از نشانه‌های وفاق همین است زیرا ترکیب کابینه وی یک طرفه نیست. شرایط بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی ایجاب می‌کند که یک دولت وحدت‌گرا و مبتنی بر وفاق تشکیل شود و به نظر می‌آید این اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که جامعه توقع جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی را از کابینه داشت، گفت: حدود شش تا هفت نفر از اعضای معرفی شده بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، ضعیف ارزیابی شدند مانند وزرای پیشنهادی کار، وزارت و بهداشت و درمان، وزارت صنعت و معدن و ... اما عزم کلی مجلس بر تشکیل دولت به صورت کامل است و البته بستگی به رایزنی‌های این دوره است.

کابینه پزشکیان لزوما نباید از دورن ستادش شکل بگیرد

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس ضمن انتقاد از دلخوری برخی از یاران رئیس‌جمهور پس از رونمایی از کابینه وی گفت: اگر مجموع شرایط کشور را در نظر بگیریم باید همه با هم همکاری کنند. این که عده‌ای زمان انتخابات رئیس‌جمهور را یاری کرده‌اند و حالا توقع حضور در دولت را دارند، درست نیست. لزوما نباید کابینه پزشکیان از دورن ستادش شکل بگیرد. در این شرایط کابینه ترکیبی به نفع کشور است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور از ابتدا گفت چارچوب رویکردش سیاست‌های کلان نظام، فرامین رهبر انقلاب و برنامه هفتم توسعه است. باید توجه کنیم دولت با عجله شکل گرفت و رئیس‌جمهور یک فرصت شش تا هفت ماهه عادی نداشت که یک برنامه جامع ارائه کند اما باید توجه کنیم برنامه یک ساله هم داریم. هر ساله بودجه در مجلس تصویب می شود و مبنای بخشی از عملکرد دولت است و این یک برنامه کوتاه مدت است و در چارچوب برنامه هفتم بسته می‌شود. علاوه بر این همه وزرا نیز برنامه‌ای به کمیسیون‌ها داده‌اند که این هم به نوعی برنامه تلقی می‌شود.

قلاوند در ادامه گفت: برای برخی حوزه‌ها مانند سیاست خارجی باید بسیار دقیق و جزئی برنامه‌ریزی کرد و تا حدودی هم در حوزه اختیارات ریاست جمهوری نیست. رویکرد کلی ما تعامل است اما این رویکرد مثلا در زمینه اروپا به یک شکل است و در مورد کشورهای همسایه به شکل دیگری است.

کابینه و کارنامه مال آقای پزشکیان است؛ وارد حاشیه نشویم

مجید نصیرپور به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای پزشکیان در زمان انتخابات از وفاق ملی سخن گفت و چون در چند دهه پس از انقلاب بسیاری از افراد چنین ادعایی کرده بودند کسی چندان جدی نمی‌گرفت ولی نشان داد که در عمل می‌توان به سمت وفاق ملی حرکت کرد. امروز هم دیدیم نمایندگانی که مخالف وی بودند به عنوان موافق صحبت کردند و کسانی که موافقش بودند، وی را نقد هم کردند و ما همین را می‌خواهیم.

وی با اشاره به دلخوری یاران پزشکیان از کابینه وی گفت: یکی از منتقدان من بودم اما الان دیگر باید به کابینه وی احترام بگذاریم و وارد حاشیه نشویم و راه دیگری هم نداریم زیرا هم کابینه و هم کارنامه مال آقای پزشکیان است.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس افزود: آقای پزشکییان برنامه خاص و جزئی ندارد. برنامه ایشان همان سند چشم انداز و برش سالانه آن برنامه بودجه است. اگر بخواهد حرف جدیدی بزند باید یک لایحه بیاورد و قانون برنامه هفتم را اصلاح کند و این نیز مستلزم یک پروسه طولانی است.

نصیرپور با بیان این که آن چه امروز درباره سن کابینه گفته شد درست است، ادامه داد: از آقای رئیس‌جمهور پرسیدم چرا میانگین سنی کابینه بالا است؟ ایشان گفت: ما در حوزه جوانان افراد شایسته زیادی داریم اما کادر سازی نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =