خرید جذاب سپاهان را بیشتر بشناسید

استیون انزونزی قرار است در جدیدترین چالش دوران بازیگری‌اش در لباس سپاهان اصفهان به میدان برود؛ بازیکنی که سابقه قهرمانی جهان با تیم ملی فرانسه را دارد و در ۴ لیگ معتبر اروپا به میدان رفته است.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، باشگاه سپاهان در آستانه توافق استیون انزونزی قرار دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، طی ۴۸ ساعت آینده این هافبک کهنه‌کار و سرشناس فرانسوی به جمع طلایی‌پوشان خواهد پیوست تا در لیگ بیست‌وچهارم شاهد حضور یک بازیکن مشهور با سابقه قهرمانی جام جهانی باشیم. این هافبک ۱۹۶ سانتی‌متری قرار است در میانه میدان جای خالی بازیکنانی، چون امید نورافکن و محمدجواد حسین‌نژاد را پر کند و حکم یک بازیکن باتجربه در ترکیب نسبتا جوان تیم ژوزه مورایس را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مهاجم سپاهان دومین هفته لیگ برتر را از دست داد

پاتریک ویرای جدید فوتبال؟!

انزونزی پس از حضور در آکادمی تیم‌هایی، چون راسینگ پاریس، پاریسن‌ژرمن، کن، آمیان و ... در سال ۲۰۰۷ به عضویت تیم بزرگسالان آمیان در آمد و در لیگ ۲ فرانسه مشغول به بازی شد. با وجود سقوط آمیان در سال ۲۰۰۹ به سطح سوم، استیون مورد توجه باشگاه بلکبرن در لیگ برتر انگلیس قرار گرفت؛ از او به عنوان پاتریک ویرای بعدی فوتبال یاد کردند و با ۶۵۰ هزار پوند به انگلیس آمد.

اولین گل لیگ برتری در روز ۶ تایی شدن به آرسنال

این هافبک فرانسوی دوران خوشی در بلکبرن داشت و در سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین بازیکن فصل از نگاه هواداران انتخاب شد. اولین گل او در جریان باخت ۶ بر ۲ مقابل آرسنال به‌ثبت رسید و جالب است که چندی بعدی نخستین کارت قرمزش در لیگ برتر را هم برابر توپچی‌ها دریافت کرد. سقوط آبی‌سفیدها به چمپیونشیپ مصادف شد با جدایی انزونزی و پیوستن او به یک تیم لیگ برتری دیگر؛ یعنی استوک‌سیتی.

یونایتد، تاتنهام و لیورپول، قربانیان بعدی انزونزی

استیون در سال ۲۰۱۲ با مبلغی در حدود سه میلیون پوند به استوک‌سیتی رفت و در سال ۲۰۱۵ بهترین بازیکن سال باشگاه شد. او در لباس راه‌راه‌پوشان دروازه تیم‌های بزرگی، چون منچستریونایتد، تاتنهام و لیورپول را گشود تا نشان دهد شم گلزنی بالایی دارد. اوج دوران انزونزی زیر نظر مارک هیوز رقم خورد و آن‌ها با یکدیگر رابطه فوق‌العاده‌ای داشتند و بهترین بازی از این هافبک خوش‌استایل فرانسوی گرفته می‌شد. همین مساله باعث شد تا پیشنهادات زیادی به سمت او بیاید. نهایتا سویای اسپانیا موفق شد با مبلغ هفت میلیون پوند راهی لالیگا شود و پس از ۶ فصل و انجام ۱۹۵ بازی و به‌ثمر رساندن ۱۱ گل، لیگ برتر انگلیس را ترک کند.

قهرمانی لیگ اروپا با شکست یورگن کلوپ

انزونزی در سویا به اولین قهرمانی‌اش دست یافت و با آندولسی‌ها فاتح لیگ اروپا شد و او در تیم منتخب فصل جای گرفت. آن‌ها در دیدار فینال با نتیجه ۳ بر یک از سد لیورپولِ کلوپ گذشتند و جام قهرمانی را به چنگ آوردند. در تیم اونای امری به جز انزونزی، نفراتی، چون عادل رامی، کوین گامیرو، اور بانگا و ... حضور داشتند. انزونزی کمی بعدتر و در ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان بازیکن ماه لالیگا برگزیده شد تا بهترین روزهای فوتبالی‌اش را پشت سر بگذارد. ۹۰ بازی و ۶ گل در حدود سه فصل برای او در سطح اول فوتبال اسپانیا به‌ثبت رسید و سپس نوبت به یک انتقال گران رسید. استیون انزونزی با حدود ۲۶ میلیون یورو به پایتخت ایتالیا رفت تا پیراهن رم را بر تن کند.

انتقال بزرگ به رم و آغاز یک پایان

این انتقالِ به ظاهر جذاب، مسیر فوتبالی انزونزی را دچار تغییر کرد و باعث شد او نتواند به پیشرفتش ادامه دهد. استیون بعد از یک فصل به صورت قرضی راهی تیم‌های گالاتاسرای ترکیه و رن فرانسه شد و سپس در سال ۲۰۲۱ در انتقالی عجیب به تیم الریان قطر پیوست. او در لباس این تیم قطری پایش به لیگ قهرمانان آسیا باز شد و طی هفت بازی، سه گل به‌ثمر رساند. این هافبک کنگویی-فرانسوی نهایتا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ برای دومین‌بار به ترکیه بازگشت و به استخدام تیم قونیه‌اسپور درآمد. استیون در این تیم ۳۳ مرتبه به میدان رفت و چهار گل وارد دروازه رقبا کرد.

به قهرمان جهان سلام کنید!

استیون انزونزی پدری کنگویی و مادری فرانسوی دارد. او در ابتدای شهرتش مورد توجه تیم ملی کنگو قرار گرفت، اما چندان تمایل به بازی برای تیم سرزمین پدری‌اش نداشت. او در سال ۲۰۱۶ تلاش زیادی برای حضور در تیم ملی انگلیس و کار زیر نظر سم آلاردایس انجام داد، ولی نتوانست مجوزهای لازم را به‌دست بیاورد. نهایتا در سال ۲۰۱۷ استیون به تیم ملی فرانسه دعوت شد. او در جام جهانی ۲۰۱۸ عضوی از تیم دیدیه دشان بود و به جز استرالیا و آرژانتین در الباقی دیدارها به میدان رفت و اکثرا به عنوان مهره تعویضی روانه زمین شد و در بازی فینال نیز حدود ۳۰ دقیقه بازی کرد و توانست مدال طلای جهان را به ارمغان بیاورد.

از بلان، رانیری، مونتلا و امری تا ژوزه مورایس

با وجود بالا رفتن سن انزونزی و پسرفتی که در مسیر فوتبالی‌اش به وضوح قابل مشاهده است، او همچنان می‌تواند مهره‌ای کارآمد برای سپاهان و یک خرید خوب برای فوتبال ایران باشد. استیون در تمام این سال‌ها در جریان بازی بوده و مصدومیت‌های فوتبالی‌اش هم بسیار کم بوده و این یعنی با بازیکنی آماده و روی فرم طرف هستیم. هافبکی که در پست هافبک دفاعی و هافبک میانی قابلیت بازی دارد و سابقه کار کردن با سرمربیان بزرگی، چون لوران بلان، فاتح تریم، کلودیو رانیری، اوزه‌بیو دی‌فرانچسکو، وینچنزو مونتلا، خورخه سامپائولی، اونای امری، مارک هیوز، تونی پولیش، خواکین کاپاروش، سم آلاردایس و ... را در کارنامه خود دارد.


منبع: فوتبال ۳۶۰

کد خبر: 1240443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =