سختگیری پارک علم و فناوری قزوین مانعی برای دانش‌بنیان‌های کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی در جهت جذب دانش‌بنیان‌ها به بخش کشاورزی صورت گرفته اما به دلیل برخی سختگیری‌های پارک علم و فناوری، متأسفانه تبدیل شرکت‌های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی سخت بوده به طوری که در ۶ سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه کشاورزی همان سه شرکت باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین، محمدحسین عطایی با اشاره به لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه کشاورزی، اظهار کرد: یکی از اهداف جهاد کشاورزی قزوین جذب دانش‌بنیان‌ها و نخبگان این حوزه است؛ هرچند که در طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته اما به دلیل برخی سختگیری‌های پارک علم و فناوری، متأسفانه تبدیل شرکت‌های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی سخت بوده به طوری که در ۶ سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی همان سه شرکت باقی مانده است.

این مسئول با بیان اینکه وظیفه اصلی جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی است، ادامه داد: اشتغالزایی به بخش کشاورزی تحمیل‌شده درحالی‌که جهاد کشاورزی وظیفه اشتغال را ندارد، سال گذشته بستر برای اشتغال ۱۶ هزار و ۱۱۵ نفر در تمام بخش‌های کشاورزی محقق شد و ۲۸ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی به این موضوع اختصاص داده‌ شده است.

وی درباره ایجاد اشتغال در بخش گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در سطح یک هزار و ۲۷۱ هکتار اراضی کشاورزی استان تولید و روانه بازار می‌شود و تاکنون ۲۵۰ نوع گیاه دارویی در استان قزوین شناسایی‌شده که غالب گیاهان دارویی در مناطق الموت، آبیک، آوج، بوئین زهرا و مناطق مشابه که تغییر اقلیمی در آن زیاد نباشد، کشت می‌شود.

عطایی با اشاره به کشت زعفران، افزود: زعفران با تولید ۳۱۲ کیلوگرم و سطح زیرکشت ۱۰۲ هکتار ازجمله گیاهان دارویی تولیدشده در مزارع کشاورزی استان است. همچنین گل محمدی با سطح ۱۳۹ هکتار در استان کشت می‌شود که سالانه ۳۱۲ تن گل‌ تر از این میزان مزارع برداشت می‌شود؛ همچنین ۵۳ تن انواع گیاهانی همچون سماق، زیره سبز، گاوزبان، تخم شربتی، سیاه‌دانه و آویشن در استان قزوین تولید می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ۳۳۲۶ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان قزوین شناسنامه‌دار شده‌اند. طرح شناسنامه‌دار کردن اراضی زراعی و باغی با همکاری اتاق اصناف و استقبال گسترده باغداران و زارعین شهرستان قزوین انجام‌شده و از ابتدای شروع به کار اتاق اصناف کشاورزی تاکنون بیش از ۹۷۵۴ هکتار از اراضی این شهرستان شناسنامه‌دار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در پایان یادآور شد: در حوزه نانوایی‌ها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نانوا بازرسی و نظارت می‌شود، ما با کمبود نیروی انسانی بازرس روبه‌رو هستیم، متأسفانه عده‌ای در سال‌های گذشته مجوز نانوایی گرفتند و نانوایی را در اختیار مباشر و کارگر قراردادند که همین بر کاهش کیفیت پخت نان اثر گذاشت.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1240646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =