آئین استقبال از سیمایی صراف در وزارت علوم برگزار شد

آئین استقبال از حسین سیمایی صراف وزیر جدید علوم در این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور در وزارت علوم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. زلفی‌گل وزیر سابق علوم و جمعی از معاونان و کارکنان این وزارتخانه وی را در این مراسم همراهی کردند. 

بیشتر بخوانید:

سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی جایی در برنامه‌های سیمایی نداشت

سیمایی صراف با تسلیت ایام اربعین حسینی و پاسداری از هفته دولت، از وزیر سابق علوم برای زحماتی که در آموزش عالی انجام داده است، تشکر و قدردانی کرد. 

وزیر علوم با اشاره به مشکلات نظام آموزش عالی بیان کرد: با یادآوری اشکالات آموزش عالی از سخنان زلفی گل، راه‌حل‌ها شناسایی شدند. همه علوم فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی همه یکپارچه دانش هستند و برای توسعه آموزش عالی باید دست به دست هم دهند. 

سیمایی صراف گفت: برحسب تجربه می‌گویم، دانش به دلیل محدودیت انسانی است که تبدیل به علم شده است. علوم برای توسعه و پیشرفت کشور نیازمند همکاری همگانی است. علیرغم معتقد بودن به مشکلات آموزش عالی یکی از چالش‌های ما این است که بدانیم با انسان سروکار داریم و برای آسایش انسان باید تلاش کنیم. پس با ماشین سر و کار نداریم. اگر اساتید و دانشجویان را نبینیم؛ پیشرفت کند می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ امید و نشاط و حرمت انسانی بیان کرد: اگر استاد تلاش و کوشش کند، دانشگاه نشاط دارد و اگر اساتید ناامید باشد، راه پیشرفات کند می‌شود. برای پیداکردن راهبردها و عملیاتی کردن برنامه‌ها جامعه فقط یک محیط علمی لازم نیست؛ بلکه یک محیط فرهنگی و انسانی نیز لازم است. همه این اقدامات برای تعالی و رشد انسان بود چرا که انسان محترم شمرده شود.

سیمایی گفت: شاهد دلسوزی‌های زلفی گل در یکسال گذشته بودم و از تمام افراد که همکاری‌های لازم را با ایشان داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم. با همکاری همه افراد آموزش عالی باید در جهت تعالی این حوزه بکوشیم. همانطور که نگرانی مقام معظم رهبری این است که چرا دانشگاه نشاط ندارد.

گفتنی است؛ حسین سیمایی صراف هفته گذشته توانست با کسب ۲۲۱ رای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدت چهار سال سکان داری آموزش عالی در دولت چهاردهم را برعهده بگیرد.

هر سال باید 20 درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه افزایش یابد

در ادامه این مراسم محمد علی زلفی گل وزیر علوم سابق  برای سیمایی صراف آرزوی موفقیت و رسیدن به اهداف فرادستی کرد و گفت: سیمایی را سکاندار کشتی آموزش کشور است و همه اعضای دانشگاهی یار و همراه او خواهند بود.

وی اضافه کرد: بی‌شک سیمایی با تعاملی که دارد؛ می‌تواند موفق باشد و مشعل آموزش عالی را از طریق مناسب به نفر بعدی دهد. همچنین همه در تیم جمهوری اسلامی هستیم، بنابراین هرکسی باید نقش خود را به خوبی انجام دهد. در کمتر از سه ساعت اول اتفاقات خوبی رخ داد توسط افراد دانشگاهی با مروری ا ز سال 1382 در زمینه سیاست گذاری قلم میزدم و در سال 84 ک مسئولیت تاسیس بنیاد ملی نخبگان را داشتم تلاش کردیم و پیشنهاد دهنده اقتصاد دانش بنیان بنده بودم و دغدغه آموزش عالی را داشتم. پنج اولیت برای وزارت علوم تعیین کردیم، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نواوری آموزش، پژوهش و برونداد هدفمندنوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری شاگرد فناور و نوآور پروری تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش ک این پنج اولویت اتفاق افتاد.

وزیر علوم سابق با بیان اینکه انتقادات به وزارت علوم رصد می‌شد، گفت: این انتقادات شامل «مهارت محور نبود آموزش، نیاز محور نبودن تحقیقات، کم توجهی جامعه دانشگاهی به مسائل کشور، نبود زیر ساخت» است. همچنین برای تبدیل علوم به فنون  اراده ای که باید وجود داشته باشد، نیفتاده است.  عدم اجرای اصل 30 ام آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، براساس نیازهای جامعه باشد چون از بودجه عمومی دولت هزینه می شود و در راستای نیاز های جامعه باشد. سی طرح پژوهشی را تعریف کردیم به موسسه پژوهشی و آموزش عالی دادیم و دکتر طاهری نیا و تیم خود، مطالعه کردند. سعی کردیم از ظرفیت برنامه توسعه هفتم نهایت استفاده را کنیم. با مروری بر مذاکرات مجلس تنها به دو وزیر اجازه داده شد تا از برنامه هفتم توسعه دفاع کند، ک یکی از آنها زیر علوم بود.

وی تصریح کرد: افراد حقوقی می‌دانند ک احکام بودجه و مالی در اهداف توسعه علوم نباید بیاید و ما پیگیری های ما یک حکم اوردیم که سازمان برنامه و بودجه مکلف است معادل 15 درصد برای پژوهش و 5 درصد برای آمور فرهنگی دانشگاه ها اختصاص داده شود. یعنی 20 درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه وهر سال باید اضافه شود تا آموزش مهارت محور و هدفمند داشته باشیم. برای مثال یک کنگره علمی برگزار کردیم ک آموزش مهارت محور را علمی کنیم و از افراد متخصص انجام دادیم و در هیئت دولت تصویب خواهد شد.

زلفی گل با بیان اینکه در گذشته زیر ساخت‌های لازم برای تبدیل علوم به فنون پارک های علم و فناوری فراهم نبود و مدیریت درست و یکپارچه ای نداشت، گفت: برای اولین بار معاونت تاسیس شد. شرکت های دانش بنیان تاسیس شد. در زمینه مرجعیت ملی اتفاقات خوبی رقم خورد. معیشت اعضای هیئت علمی را در نظر گرفتیم. بحث یاوران علمی در دستور کار مجلس هست مجلس جدید باید دو نماینده معرفی کند. در این راستا از هوش مصنوعی نهایت استفاده را کرده‌ایم و یک سامانه راه اندازی شد که تحقیقات را نیاز محور می‌کند.

وزیر علوم سابق با تصریح بر اینکه موضوع مسکن دانشجویان اتفاق خوبی است گفت: امکان دارد که تصمیمات ناخواسته در روند کار کمی کندی ایجاد کرده باشند؛ اما تمام تلاش در جهت انجام این اهداف شکل گرفت.

وی خطاب به سیمایی صراف خاطرنشان کرد: مردم جگر گوشه‌ها و فرزندان خود  را به ما می‌سپارند، پس ما باید امانت‌دار خوبی باشیم. یعنی امانت‌دار نخبگان و آینده سازان کشور باشیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1240909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =