سفر به مغولستان برای پوتین دردسر ساز خواهد شد؟

رئیس جمهور روسیه قصد دارد به منظور شرکت در مراسم هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مشترک نیروهای مسلح شوروی و مغولستان بر نظامی‌های ژاپنی به مغولستان سفر کند و با توجه به عضویت مغولستان در دیوان کیفری بین‌المللی برخی کشورها خواستار اجرای حکم بازداشت پوتین در این کشور هستند.

رئیس جمهور روسیه قصد دارد به منظور شرکت در مراسم هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مشترک نیروهای مسلح شوروی و مغولستان بر نظامی‌های ژاپنی به مغولستان سفر کند و با توجه به عضویت مغولستان در دیوان کیفری بین‌المللی برخی کشورها خواستار اجرای حکم بازداشت پوتین در این کشور هستند. به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پوتین قصد دارد هفته آینده به مغولستان سفر کند. این سفر که به دعوت اوخناگین خورلسوخ - رئیس جمهور مغولستان- انجام خواهد شد، برای شرکت در مراسم تشریفاتی هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مشترک نیروهای مسلح شوروی و مغولستان بر نظامی‌های ژاپنی است. این سفر در حالی انجام می‌شود که مغولستان عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و در سال گذشته این دیوان به دلیل جنایات جنگی مشکوک در اوکراین حکم بازداشتی را علیه پوتین صادر کرده است.

بیشتر بخوانید:

احتمال نابودی زیرساخت‌های حیاتی اوکراین توسط روسیه / عملیات تهاجمی در دونباس شدت خواهد گرفت

دیمیتری پسکوف -سخنگوی پوتین -اعلام کرد روسیه صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و گفت کرملین در مورد سفر آتی «هیچ نگرانی» ندارد. این در حالی است که سخنگوی دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد در صورت عدم همکاری مغولستان قضات دیوان ممکن است مجمع را مطلع و در این خصوص تصمیم‌گیری نمایند.

طبق معاهده تأسیس دادگاه، اعضای دیوان کیفری بین‌المللی موظفند مظنونانی را که دادگاه برای آنها حکم بازداشت صادر کرده‌است، در صورت پا گذاشتن به خاک آنها، بازداشت کنند. هر چند حکم این دادگاه هیچ مکانیسم اجرایی ندارد اما پوتین از زمان صدور حکم بازداشت به کشورهای عضو این دیوان سفر نکرده است. او حتی سال گذشته از شرکت در نشست سران کشورهای در حال توسعه بریکس در آفریقای جنوبی صرف نظر کرده بود.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1241675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =