جنجال حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه/ انتقاد از بازگشت «ژن خوب» یا تسویه حساب با معاون اول؟!

جنجال جدید حمیدرضا عارف با هدف انتقاد از پدیده آقازادگی در دولت چهاردهم، موقعیت محمدرضا عارف را در سمت معاون اول پزشکیان به چالش کشیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ حضور حمیدرضا عارف، پسر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه تودیع و معارفه محمد اتابک، وزیر صمت در روزهای اخیر حاشیه ساز شد. نام وی برای اولین بار با مصاحبه‌ای که در آن از اصطلاح «ژن خوب» استفاده کرده بود بر سر زبان ها افتاد و بعد از آن این اصطلاح وارد ادبیات سیاسی ایران شد.

بیشتر بخوانید؛

پیدا و پنهان «وفاق ملی» در دولت چهاردهم

حضور دوباره فرزند معاون اول رئیس‌جمهور در آغاز دولت جدید این پرسش را در میان فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی ایجاد کرده که آیا دولت جدید قرار است کارش را با فامیل‌بازی و میدان دادن به آقازاده‌ها آغاز کند؟ آیا فرزند عارف سمتی دارد که در جلسه معارفه اتابک حاضر شده است؟ اگر چنین نیست چرا دولت درباره حضور وی توضیحی نمی‌دهد؟ اکثر منتقدان با طرح چنین پرسش‌هایی، خواستار برخورد دولت با پدیده «آقازادگی» شده‌اند.

تیرماه سال ۹۶ مصاحبه‌ حمیدرضا عارف در حالی که پدرش ریاست فراکسیون امید مجلس دهم را به عهده داشت جنجالی شد و از آن زمان اصطلاح ژن خوب به معنای «آقازاده» رواج پیدا کرد. وی در آن مصاحبه گفته بود: «هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه ۱۵ کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود.»

حالا هم حضور اخیر حمیدرضا عارف در این مراسم تودیع یادآور اصطلاح جنجالی است که به نام وی ثبت شد. در روزهای اخیر هشتگ ژن خوب در کنار انتقادات از فامیل‌بازی و میدان دادن به بستگان سیاسیون داغ شده است. این انتقادات صرفا محدود به کاربران فضای مجازی نمانده و بسیاری از کنشگران سیاسی از طیف‌های مختلف نیز وارد ماجرا شده‌اند.

جنجال حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه/ انتقاد از بازگشت «ژن خوب» یا «تسویه حساب» با «معاون اول»؟!

پس لرزه‌های حضور پسر عارف در جلسه معارفه

محمد فاضلی، مشاور مسعود پزشکیان ضمن هشدار درباره عواقب چنین حضورهایی نوشته است: «آقای عارف! درباره حضور پسرتان در جلسه رسمی دولتی، خیلی روشن توضیح بدهید. اگر بساط این‌گونه حضورها-به هر دلیلی- و مداخلات امثال این آقازاده‌ها جمع نشود، عاقبتش بی‌آبرویی برای دولت است. امثال من آبرو پیش مردم گرو نگذاشتیم که امثال پسر آقای عارف در متن و حاشیه دولت جولان بدهند.»

آذری‌جهرمی یکی از چهرهای اصلی ستاد پزشکیان نیز نوشت: «صرف حضور فرزند مسئولی در جلسات نسبتا عمومی دولتی، مذموم نیست. آنچه مذموم است، دخالت آنها در امور اداره دولت است. محاکمه قبل از خطا، انصاف نیست.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت هم با کنایه نوشته است: «مراقب باشید، حالا که دامادها رفتند، آقازاده‌ها باز نگردند...»

حسن آقامیری، سخنران مذهبی نیز در پستی اینستاگرامی نوشت: «آقای معاون اول! پسر شما چه‌کاره دولت هستند که تو مراسم رسمی تکریم و معارفه وزیر صمت حضور داشتند؟ اگر پستی دارند رسما اعلام کنید وگرنه دولت خانه پدر شما نیست.»

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به یکی از مسئولانِ نظام اخیرا گفتم بازتابِ حضورِ آقازاده‌ها در تشکیلاتِ پدرانشان و بهره‌برداری از منافعِ آنها را در میان مردم دنبال می‌کنید؟! گفت مهم نیست و جمع بندی این شده که برای جلوگیری از نفوذ، بصورت رسمی و غیررسمی آقازاده‌ها، داماها و عروس‌ها در حوزه‌ی مسئولیتیِ پدرشان، نقش‌آفرینیِ جدی کنند! این معضلِ فاجعه‌بار که در همه دولت‌ها، قوا و نهادهای حاکمیتی، گریبان‌گیرِ نظام شده، فرسنگ‌ها با شعارِ عدالت‌خواهیِ ابتدای انقلاب فاصله دارد!»

برخی منتقدان نیز با اشاره به تسلط رئیس‌جمهور بر نهج‌البلاغه و گریز گاه و بیگاه وی به بیانات امیر المومنین (ع)، از شیوع پدیده آقازادگی در آغاز دولت جدید انتقاد کردند.

سیدمحمد صحفی، معاون وزیر فرهنگ دولت اصلاحات هم نوشت: «‌من تعجب می‌کنم از مسوولان ارشد دولت نهج‌البلاغه که آقازاده‌هاشان را دیگران باید از سالن‌های تصمیم‌گیری بیرون بیندازند و نه خودشان.»

محمدحسین پویانفر، مداح و فعال رسانه‌ای هم ضمن توصیه دولتمردان برای عمل به نهج‌البلاغه نوشته است: «بُنی فأحْبِبْ لِغیرِک ما تُحِبُّ لِنفْسِک‌، هر آنچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند؛ و اکْرهْ لهُ ما تکْرهُ لها و هر چه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند. آقایان از همین اول راه به نهج‌البلاغه عمل کنید.»

در میان نزدیکان پزشکیان تنها کسی که تاکنون به طور تلویحی به انتقادات واکنش نشان داده است، علی‌اصغر شفیعیان، مدیرمسئول انصاف‌نیوز است، وی نوشته است:«حضور و مداخله وابستگان مسئولان به ویژه آنها که سابقه حاشیه‌سازی هم در کارنامه خود دارند در دولت پزشکیان تحمل نخواهد شد. ضمنا برای پزشکیان، یار باشید، بار نباشید تا بلکه بتوان مشکلات کشور را در میان مدت بهبود بخشید.»

محمدرضا مهاجری، فعال رسانه‌ای هوادار مسعود پزشکیان هم در حاشیه انتقادها به کنایه نوشت: «انتقاد به حضور فرزند معاون اول در یک جلسه درست است و به حق و به جا لیکن به شما عزیزی که از دولتی حمایت کرده‌اید که دولت همسر و داماد و برادر داماد و دوست‌های داماد بوده نمی‌رسد. بفرمایید انتهای صف!»

جنجال حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه/ انتقاد از بازگشت «ژن خوب» یا «تسویه حساب» با «معاون اول»؟!

تسویه حساب سیاسی با معاون اول؛ سرنوشت لاریجانی و ناطق برای عارف رقم می‌خورد؟

از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که این موج صرفا به علت انتقاد از حضور آقازاده‌ها در دولت جدید نیست و در پشت پرده محمدرضا عارف در کسوت معاون اول رئیس‌جمهور نشانه گرفته شده است.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول پیشین روزنامه جوان در توئیتی متفاوت نوشت: «برای بنده هم مثل بقیه سوال است، پسر دکتر عارف در جلسه معارفه چه می‌کند؟ حتی ممکن است موجه باشد؛ خوب است توضیح داده شود. اما قسم می‌خورم اگر فرزند برخی دیگر از همین اصلاح طلبان بود، به رو هم نمی‌آورند. موضوع خود عارف است. ظاهرا عارف سرنوشتی مثل لاریجانی یا ناطق و. . در جریان مقابل دارد.»

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد نیز در واکنشی مشابه نوشته است: «عارف و پسرش وارد کدام «منطقه ممنوعه» شده‌اند و منافع چه کسانی را به خطر انداخته‌اند که اینگونه زیر ضرب رسانه رفته‌اند؟ اگر حمیدرضا عارف رانت‌خوار بود، چرا در جلسه رسمی وزارت صمت، جلوی دوربین خبرنگاران بنشیند؟ رانت‌خواران که همیشه در دخمه‌های تاریک می‌نشینند و مرئی نیستند.»

سید مجتبی تقوی‌نژاد از فعالان فضای مجازی نیز نوشته است: «اگر جای حمید عارف بودم در چنین جلسه‌ای شرکت نمی‌کردم؛ اما موج حملات به دکتر #عارف را فراتر از نگرانی و دلسوزی برای دولت می‌دانم. برادر من؛ اینکه فقط یک پست معاون اولی در کشور داریم و آن‌را به شما ندادند که دلیل خوبی برای زمین زدن معاون اول مستقر با بسیج عوامل رسانه‌ای نیست.»

مصطفی نجفی یکی دیگر از فعالان فضای نیز نوشته است: «گزاره صحیح اول: پسر آقای #عارف نباید دخالتی در امور سیاسی مرتبط با پدر و دولت داشته باشد. گزاره صحیح دوم: حمله برخی از دوستان اصلاح طلب(البته نه همه آن‌ها) به عارف و پسرش، لزوما از سر پایبندی به اصولی مانند عدالت و مبارزه با فساد و رانت نیست! بلکه به خاطر زدن عارف و منافع شخصی است!»

از زمانی که محمدرضاعارف وارد دولت چهاردهم شد موجی از انتقادات به سمت وی سرازیر شد از جمله این که عارف در چنیش کابینه پزشکیان و عدم به کارگیری برخی مهره‌های کلیدی ستاد وی در دولت جدید نقش محوری دارد و در همین راستا برخی سیاسیون فعال در فضای مجازی موج انتقادات به «پسر» را نوعی تسویه حساب با «پدر» می‌دانند.

شایعاتی‌هایی نیز مبنی بر دعوت شخصی اتابک از حمیدرضا عارف در آن جلسه جنجالی دست به دست شده و اگر این شایعات صحت داشته باشد باید پرسید آیا اتابک با حمیدرضا عارف دوستی یا رابطه‌ای ویژه داشته؟ آیا این رابطه در انتخاب اتابک موثر بوده است؟

بر این اساس ممکن است محمدرضا عارف به پاشنه آشیل دولت پزشکیان تبدیل شود. دولتی که با شعار «وفاق ملی» شکل گرفته است و از همین ابتدای کار موجی از انتقادات تند حتی از طرف حامیانش شکل گرفته است و بهانه به دست مخالفان نیز داده است. پیام‌رسان ایتا یکی از پیام رسان‌هایی است که بسیاری از منتقدان پزشکیان و جریان حامی وی در آن فعال هستند و پس از حواشی ایجاد شده پیرامون فرزند معاون اول رئیس‌جمهور انتقادات از دولت جدید در این پیام رسان بالا گرفته به طوری که هشتگ پزشکیان در ایتا ترند شده است.

جنجال حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه/ انتقاد از بازگشت «ژن خوب» یا «تسویه حساب» با «معاون اول»؟!

پس لرزه‌هایی که ادامه دارد...

پس از موج انتقاداتی که پس از انتشار عکس جنجالی حمیدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر جدید صمت شکل گرفت، خبرنگار یک روزنامه اصلاح‌طلب در فضای مجازی اعلام کرد، خبرنگاران از حضور در جلسه معارفه وزیر جدید ارتباطات منع شدند. وی نوشت: «الان زنگ زدن گفتن آقای عارف نمیخوان خبرنگاری تو مراسم باشه.»

محمد طاهری، سردبیر تجارت فردا نیز که پیش از این در انتقاد به حضور حمیدرضا عارف در جلسه تودیع اتابک نوشته بود: «آقای عارف حضور پسر شما در جلسه معارفه سید محمد اتابک فقط هزینه غیرضروری بود. ما راضی هستیم یک کشتی تفریحی برای آقازاده تهیه کنید و ایشان را با همه دوستان فعلی و قدیم‌شان بفرستید وسط دریا. اندک آبروی باقی مانده را با این رفتارهای نسنجیده بر باد ندهید.» با بازنشر توییت قبلی خود نوشت: «سوال کردیم؛ چرا آقازاده را به نشست‌های رسمی می‌برید؟خبرنگاران را از نشست‌های رسمی حذف کردید؟»

اما توئیت‌های از این دست با تکذیب علیرضا خامسیان،‌ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور مواجه شد. خامسیان نوشت: «امروز مراسم معارفه دو وزیر با حضور معاون اول رئیس جمهور و با همراهی همکاران عزیزم در رسانه‌ها برگزار شد مراسم‌های بعدی هم با همین ساز و کاری که دیگر مراسم‌ها برگزار شده بود انجام خواهد شد دوستان خوبم در رسانه ها نقل و قول های غیر دقیق را اصالت ندهند.»

جنجال حضور حمیدرضا عارف در جلسه معارفه/ انتقاد از بازگشت «ژن خوب» یا «تسویه حساب» با «معاون اول»؟!

حاشیه‌سازی پیشین حمیدرضا عارف در کمیته المپیک

حمیدرضا عارف، پسر ارشد محمدرضا عارف پس از مصاحبه جنجالی‌اش در سال ۹۶ بار دیگر در پاییز ۹۷ در کانون حواشی سیاسی کشور قرار گرفت و با انتصاب در یک پست دولتی باز هم خبرساز شد. در آن سال خبری منتشر شده مبنی بر این که وی به عنوان مشاور رئیس و مسئول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک منصوب شده است.

عارف درباره‌ی انتقاد از اینکه یک آقازاده در کمیته ملی المپیک پست گرفته است، گفت: «مهم کارکرد افراد است. وقتی یک نفر تخصصی دارد و می‌تواند موثر واقع شود، چرا نباید از این تخصص استفاده کند؟ آقازاده بودن به این معنی نیست که خودش تخصصی ندارد. وقتی کسی توانمندی دارد و می‌تواند از توانمندی‌اش استفاده کند حتما باید برای مملکت و سربلندی آن این کار را بکند.» با وجود این توضیح، افکار عمومی رویکرد مناسبی به این انتصاب در پیش نگرفت.

در سال‌های اخیر حضور فرزندان مقام‌های سیاسی از هر دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، با عنوان پدیده «آقازاده» به محل بحث و انتقادات فراوان تبدیل شده است و با وجود حاشیه‌های جنجالی پرشمار و دردسرهایی که آقازاده‌ها برای مقام و موقعیت پدرانشان ایجاد کرده‌اند، حضور این افراد و نقش‌آفرینی آن‌ها در سمت‌های اقتصادی و سیاسی نه تنها کم رنگ نشده، بلکه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =