گسترش اعتراضات داخلی نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌کند / اسرائیل در انتظار زلزله سیاسی

سلمان رضوی با اشاره فراخوان برخی احزاب مخالف کابینه و همچنین پیدا شدن اجساد چند نظامی صهیونیست در روزهای اخیر تاکید کرد: در صورت همراهی اتحادیه کارگری سراسری اسرائیل با معترضین فشار بر نتانیاهو افزایش و نخست وزیر مجبور به پذیرش آتش‌بس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، موج جدیدی از اعتراضات گسترده سراسری در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو از دو روز پیش آغاز شده و معترضان نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به کوتاهی در بازگرداندن اسرای رژیم متهم می‌کنند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی آغاز این دور از اعتراضات کشته شدن 6 تن از اسرای اسرائیلی بود؛ بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی و حتی مقامات غربی بر این باورند که کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در زمینه دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا کارشکنی می‌کنند و همین امر موجب خشم عمومی شده است. سلمان رضوی –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به تحلیل این موضوع پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تبادل اسرا اهمیتی برای نتانیاهو ندارد / افزایش روز افزون اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی

وی در خصوص احتمال گسترش و تداوم این دور از اعتراضات گفت: اعتراضات از اوایل جنگ یعنی حدود 11 ماه پیش آغاز شده بود اما شدت آن به چند عامل بستگی دارد؛ به اعتقاد این کارشناس منطقه، اولین عامل به سازماندهی و تعداد معترضان مربوط است و طبیعتا هر چقدر که تعداد اسرا و خانواده‌های آنان بیشتر می‌شوند، افراد بیشتری به خیابان‌ها می‌آیند. وی افزود: چون در ماه‌های اول تعدادی از اسرا آزاد شدند، اعتراضات نیز کاهش یافت.

رضوی با بیان اینکه عامل دیگر موثر بر حجم اعتراضات احزاب مخالف هستند، تصریح کرد: انسجام بین سران معترضان از جمله یائیر لاپید، بنی گانتس و دیگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عامل دیگر مشارکت یا عدم مشارکت «اتحادیه کارگری سراسری اسرائیل»-موسوم به هستدروت- در اعتراضات است و در صورت ورود این گروه اعتراضات وارد مرحله جدیدی خواهد شد؛ زیرا بسیاری از خدمات عمومی از جمله مترو، اتوبوسرانی و ... با اختلال روبرو می‌شود و احتمالا نتانیاهو را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

این کارشناس منطقه با اشاره به اینکه از یک‌شنبه ایهود باراک و بنی گانتس فراخوان اعتراضات سراسری را صادر کردند و از «هستدروت» نیز درخواست کردند تا با آنها همراه شود، اظهار کرد: در صورت وارد شدن هستدروت به اعتراضات ماجرا کاملا جدی خواهد شد. وی افزود: پیدا شدن جسد 6 تن از اسرا و اینکه گفته شده آنها در اثر حملات خود صهیونیست‌ها کشته شده‌اند و همچنین کشته شدن 2 نفر در نوار غزه و 3 نفر در کرانه باختری، جامعه اسرائیل را با یک شوک جدی مواجه کرد و باعث تحریک بیشتر حضور مخالفان در خیابان‌ها شد.

به اعتقاد دکتر سلمان رضوی، در صورتی که مجموعه این عوامل محقق شود، فشاری بسیار جدی علیه نتانیاهو ایجاد و او را مجبور به انعطاف پذیری بیشتر و پذیرش آتش‌بس خواهد کرد. وی افزود: با توجه به آمارهای اعلام شده، پیدا شدن اجساد 11 صهیونیست و فراخوان‌های سراسری به نظر می‌رسد اعتراضات را وارد مرحله جدی خواهد کرد و از طرف دیگر جنگ اخیر به آستانه یک سالگی نزدیک می‌شود و با افزایش فشارها احتمال تسلیم شدن نتانیاهو در برابر خواست مخالفان وجود دارد.

از نظر این کارشناس، گسترش اعتراضات موجب عملیاتی شدن آتش‌بس خواهد شد و پس از آن روند رسیدگی به چرایی شکست اسرائیل در عملیات 7 اکتبر کلید خواهد خورد و سپس استعفای زنجیره‌ای عوامل دخیل در این ماجرا از جمله خود نتانیاهو، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک و ... آغاز می‌شود. وی خاطر نشان کرد: مشابه این روند در جنگ 33 روزه سال 2006 نیز اتفاق افتاد و بعد از توقف جنگ ایهود اولمرت -نخست وزیر وقت- دان حالوتس -رئیس وقت ستاد مشترک ارتش- و همچنین وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی هر سه استعفا دادند و همگی از صحنه سیاسی اسرائیل کنار رفتند. به اعتقاد رضوی، امکان تکرار این ماجرا وجود دارد و پس از برقراری آتش‌بس احتمال رویداد مشابه وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =