یک تشکل دانشجویی خطاب به ظفرقندی: حمایت از طرح خانواده و جوانی جمعیت وظیفه وزارت بهداشت است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در نامه‌ای خطاب وزیر بهداشت نوشت: حمایت از طرح خانواده و جوانی جمعیت جزو تکالیف و وظایف این وزارتخانه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی درباره موضوع پیری جمعیت نامه‌ای به محمد رضا ظفر قندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت.

بیشتر بخوانید:

مشکلات پیری زودهنگام جمعیت از زبان وزیر بهداشت

متن این نامه به شرح زیر است:

همان‌طور که مستحضر هستید، مسئله پیری جمعیت طی چند سال گذشته، به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده‌است. طبق آخرین آمار، نرخ رشد جمعیت ایران، 7/0 درصد است. با ادامه وضعیت فعلی، این نرخ طی چندسال آینده به عدد صفر رسیده و در آینده‌ای نه چندان دور، کشور با نرخ رشد منفی جمعیت مواجه خواهدشد. عدم چاره‌اندیشی در خصوص این مسئله، کشور را با تبعات جبران‌ناپذیر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه خواهدکرد.

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 19/8/1400 تکالیف متعددی برای وزارت بهداشت مقرر شده‌است. اهم این وظایف بدین شرح است:

1- تجهیز یا راه‌اندازی مراکز تخصصی درمان ناباروری( ماده 41)

2- تدوین دستورالعمل و راهنمای بالینی هماهنگ کشوری مربوط به پیشگیری، تشخیص به‌هنگام و درمان افراد نابارور و در معرض ناباروری( ماده 42)

3- برخورداری همه زوج هایی که علی رغم اقدام به بارداری به مدت یک سال یا بیشتر، صاحب فرزند نشده اند، از برنامه های معاینه، بیماریابی، تشخیص علت ناباروری و درمان

آن تحت پوشش کامل بیمه های پایه( ماده 43)

4- تحت بیمه قرار گرفتن مادران فاقد پوشش بیمه در دوران بارداری و شیردهی و کودکان تا پایان پنج‌سالگی( ماده 44)

5- آموزش دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان نظام سلامت با رویکرد افزایش رشد جمعیت(ماده 45)

6- بازنگری دستورالعمل‌ها و متون آموزشی و ترویجی در جهت افزایش باروری( ماده 48)

7- فراهم آوردن امکان زایمان طبیعی و بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان و افزایش و ارتقاء سطح ماماهای فعال در بیمارستان‌ها(ماده 49)

8- انجام اقدامات مقرر جهت کاهش 5 درصد زایمان غیرطبیعی( ماده 50)

9- انجام اقدامات مقرر جهت کاهش موارد سقط جنین( ماده 52 و 53)

10- ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات مراجعین باروری، بارداری، سقط و دلایل آن و زایمان( ماده 54)

11- اجرای برنامه جامع برای مهار، پایش، پیشگیری و کاهش سقط خود به خودی جنین( ماده 55)

قطعا اقداماتی مثل بیمه رایگان زوج‌های نابارور در دولت شهید رئیسی، گام مهمی جهت تحقق اهداف مذکور بوده و در ادامه نیز، تحقق این امور، همت هرچه تمام‌تر دولت چهاردهم را می‌طلبد.

در همین راستا، از جناب‌ عالی انتظار می‌رود ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فعلی درباره هر یک از موارد یادشده، نسبت به ارائه برنامه خود جهت تحقق این امور اقدام فرمایید. همچنین پیشنهاد می‌شود جهت اطلاع عموم مردم از اقدامات انجام شده در راستای حصول اهداف مذکور، هر سه ماه یکبار گزارش عملکردی توسط وزارت بهداشت منتشر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =