انتقاد وزیر خارجه روسیه از ناتوانی جامعه جهانی در توقف جنگ در نوار غزه

وزیر امور خارجه روسیه- که برای شرکت در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس به ریاض سفر کرده، با بیان اینکه خاورمیانه بار دیگر در آستانه یک جنگ بزرگ منطقه‌ای قرار گرفته تاکید کرد که کشتار جمعی ساکنان غزه باید متوقف شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سرگئی لاوروف -وزیر امور خارجه روسیه- که برای شرکت در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس به ریاض سفر کرده، با همتایان خود در مورد اوضاع خاورمیانه به گفتگو نشست. لاوروف در نشست گفتگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به بیان این مطلب پرداخت که ناتوانی جامعه جهانی در توقف خصومت‌ها در نوار غزه و کشتار جمعی ساکنان آن منجر به وخامت شدید اوضاع نظامی و سیاسی در کل منطقه - از مرز لبنان و اسرائیل تا دریای سرخ- شده است.

بیشتر بخوانید:

گسترش اعتراضات داخلی نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌کند / اسرائیل در انتظار زلزله سیاسی

این دیپلمات در نشست پیشین که در مسکو برگزار شد، گفته بود: «دستیابی به ثبات واقعی در خاورمیانه بدون حل و فصل قدیمی‌ترین مشکل منطقه یعنی مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق تشکیل کشور فلسطین بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، غیرممکن است».

وی در نشست اخیر نیز بر این نکته تأکید کرده و با اشاره به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی در نوار غزه گفت: «خاورمیانه بار دیگر در آستانه یک جنگ بزرگ منطقه‌ای قرار گرفته است و این مسئولیت مشترک ماست که اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد».

او همچنین افزود روسیه با همه طرف‌ها برای جلوگیری از به وجود آمدن یک جنگ منطقه‌ای همکاری می‌کند و در ادامه سخنان خود گفت : «زمان بار دیگر تأیید کرد که بدون حل این مشکل، منطقه نمی‌تواند به شکل با ثبات توسعه یابد».

علاوه بر موضوع مربوط به تنش‌های منطقه خاورمیانه، لاوروف قصد دارد موضوعات دیگری چون اجرای پروژه‌های مشترک، همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر با اعضا را مورد بررسی قرار دهد و گفتگوهای دو جانبه‌ای را نیز با برخی از اعضای این شورا انجام خواهد داد.

بدین ترتیب وزیر امور خارجه روسیه با این سفر بار دیگر توجه خود به منطقه خاورمیانه و اهمیت آن برای روسیه را یادآوری کرده‌است. خاطر نشان می‌شود این کشوردر سال‌های اخیر با کشورهای صادر کننده نفت خلیج فارس و تشکیل اوپک پلاس همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه قیمت‌گذاری انرژی دنبال کرده و در موضوع مربوط به غزه نیز با وجود روابط سنتی خود با اسرائیل، همواره مخالفت خود را با اوضاع به وجود آمده توسط اسرائیل ابراز کرده است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1242407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =