۱۵ تکنیک برای متقاعدسازی

هنر متقاعدسازی کمک می‌کند تا افراد بتوانند در موقعیت‌های مختلف، مانند حضور در خانواده، مدیریت، محیط کار و مصاحبه شغلی، دیگران را به‌سمتی که می‌خواهند هدایت کنند و کارهای‌شان را مطابق میل خود پیش ببرند. اگر شما هم می‌خواهید درمورد مهارت متقاعدسازی بیبشتر بدانید و آن را در خود تقویت کنید، خواندن این مطلب به شما کمک می کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، متقاعدسازی یک مهارت ارزشمند است که به افراد کمک می‌کند تا در گفت‌وگوهای روزانه خود بتوانند دیگران را درمورد اصول، روش و افکار خود قانع کنند؛ همچنین مهارت متقاعدسازی انتقال اطلاعات، استدلال‌های منطقی و دلایل مشخص برای تغییر نظر دیگران، اتخاذ تصمیم و انجام‌دادن اقدام مدنظر را هم در بر می‌گیرد. فردی که هنر متقاعدسازی بالایی دارد می‌تواند دیگران را به انجام‌دادن کار به‌شیوه‌ای که در ذهن دارد ترغیب یا او را از انجام‌دادن کاری منع کند؛ برای مثال، یک فرد می‌تواند اعضای خانواده را برای خرید خانه در محله موردعلاقه‌اش ترغیب کند یا یک مدیر در محیط کار کارمندان را به‌سمتی که به‌نظرش مناسب‌تر است هدایت کند.

بیشتر بخوانید

وایسا دنیا من می‌خوام پیاده‌شم

اهمیت استفاده از روش های متقاعدسازی در این است که با افزایش توانایی ترغیب و قانع‌کردن دیگران، میزان موفقیت‌های تحصیلی و شغلی افزایش خواهد یافت. هنر متقاعدسازی از دیرباز در میان انسان‌ها رواج داشته است، تا جایی که ارسطو ۳ روش متقاعدسازی را با عنوان مثلث رتوریکی معرفی کرده است. مثلث رتوریکی ارسطو سه مؤلفه متقاعدسازی «اتوس»، «لتوس» و «لوگوس» را شامل است. هر یک از این ضلع‌ها بر جنبه خاصی از متقاعدکردن دیگران تمرکز می‌کند.

مهارت‌های لازم برای متقاعدکردن
برای آنکه افراد بتوانند در دیگران نفوذ و آنان را متقاعد کنند، باید مهارت‌هایی را در خود تقویت کنند که مجموعاً توانایی آنان در قانع‌کردن را رقم می‌زند. مهم‌ترین مهارت‌های متفاعدسازی عبارت‌اند از:

مهارت‌های ارتباطی: توانایی برقراری روابط با تمامی افراد در هر سطح و جایگاه شغلی، تحصیلی و اجتماعی
مهارت تفکر انتقادی: قابلیت پذیرش انتقادات و مخالفت‌ها، ضمن فکرکردن چندجانبه درمورد موضوع‌های مختلف
مهارت تفکر خلاق: نگاه‌کردن به مسائل از زاویه‌دید متفاوت در مقایسه با دیگران و ابداع روش‌های جدید برای مسائل
مهارت گوش‌دادن فعال: شنیدن صحبت‌ها و نظرات اطرافیان به‌منظور درک و فهم افکار، احساسات و دیدگاه‌ها
هوش هیجانی: مهارت شناسایی، کنترل، ابراز مناسب و مدیریت هیجانات هنگام ترغیب دیگران
توانایی استدلال منطقی: بهره‌مندی از درک دلایل موضوع‌ها و امکان ذکر دلیل‌ها به‌صورت شفاف و مشخص برای قانع‌کردن
مهارت‌های مذاکره: استفاده از تکنیک‌های مختلف مذاکره با توجه به شرایط مختلف
مهارت‌های میان‌فردی: توانایی پیش‌بردن گفتگوهای دو یا چندنفره و همراه‌کردن دیگران با خود
در کنار تقویت مهارت‌های لازم برای متقاعدکردن دیگران، آشنایی و استفاده از اصول و تکنیک‌های متقاعدسازی نقش بسیار مهمی در توانایی ترغیب دیگران و قانع‌کردن آنان دارد؛ به‌همین منظور، شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

اصول متقاعدسازی
استفاده از مهارت متقاعدسازی نیازمند رعایت اصولی است که افزایش کارایی مهارت مدنظر را رقم می‌زند. مؤلفه‌های متقاعدسازی روش‌هایی هستند که طبق آن‌ها می‌توان در شرایط مختلف برای قانع‌کردن یک فرد یا گروه اقدامات لازم را انجام داد. اصول متقاعدسازی از این قرار است:

اصل جبران و لطف متقابل
اصل علاقه‌مندی
اصل کمبود و نیاز
اصل اعتبار و ارزشمندی
اصل تعهد
اصل صلاحیت اجتماعی
در ادامه به‌صورت مفصل به هر یک از این اصل‌ها پرداخته‌ایم.

اصول متقاعدسازی

۱. اصل جبران و لطف متقابل
اولین اصل در متقاعدسازی اصل جبران و لطف متقابل است. طبق اصل جبران، زمانی که یک فرد به شخصی دیگر برای حل مشکلاتش کمکی می‌کند، طرف مقابل به دنبال جبران این لطف به‌صورت متقابل است؛ بنابراین می‌توانید به‌صورت غیرمنتظره و در شرایطی که دیگران به کمک نیاز دارند، دست آنان را بگیرید. از این طریق اعتماد آنان افزایش می‌یابد و برای جبران‌کردن لطف‌تان اقدام می‌کنند. نکته مهم این است که نباید از اصل لطف متقابل برای سوءاستفاده از افراد استفاده کرد.

۲. اصل علاقه‌مندی در متقاعدسازی
اکثر افراد حرف‌ها و خواسته‌های کسی را که دوست دارند را راحت‌تر می‌پذیرند؛ بنابراین افرادی که می‌توانند اطرافیان خود را تحت‌تأثیر بگذارند و فردی موردعلاقه برای آنان باشند، معمولاً بدون مواجه‌شدن با مخالفت زیاد، می‌توانند آنان را متقاعد کنند و حرف‌های‌شان را به کرسی بنشانند. این علاقه‌مندی می‌تواند به یک فرد مشهور، اعضای خانواده، دوستان نزدیک یا کسی باشد که دیگران از او تعریف زیادی می‌کنند.

۳. اصل کمبود و نیاز
هر زمان که چیزی دچار کمبود یا منع شود، میل افراد به آن موضوع بیبشتر می‌شود؛ بنابراین یک فرد می‌تواند با هنر متقاعدسازی براساس اصل کمبود برای ترغیب افراد به خرید یک کالا یا گرفتن تصمیم مدنظرش استفاده کند.

نمونه‌هایی از متقاعدسازی به‌روش کمبود را می‌توان در بازارهای مالی، فروش کالا و تبلیغات مشاهده کرد. در آنجا خبر کمبود یک کالا پخش می‌شود و افراد را متقاعد می‌کند که برای خرید آن کالا یا محصول برای چندبرابر نیاز اقدام کنند.

۴. اصل اعتبار و ارزشمندی
از دیگر اصول متقاعدسازی اصل اعتبار و ارزشمندی است. مطمئن باشید ک هر چه اعتبار بیشتری پیش افراد داشته باشید، متقاعدکردن آنان برای‌تان کاری راحت‌تر خواهد بود. همه افراد در زمینه‌های تحصیلی، شغلی و حتی خانوادگی به حرف کسی گوش می‌دهند که اعتبار بالاتری دارد؛ برای نمونه، زمانی که درگیر یک مشکل خانوادگی می‌شوید، حرف پدر به‌عنوان فردی دارای تجربه بالاتر برای شما قابل‌اتکاتر از صحبت کوچک‌ترین عضو خانواده است.

۵. اصل تعهد در متقاعدسازی
ترفند متقاعدسازی براساس اصل تعهد بر تمایل افراد به پیگیری تصمیم‌های قبلی استوار است. زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد تا کاری را انجام دهد، بعید است که از تصمیم خود بازگردد؛ بنابراین می‌توانید با یک تأثیرگذاری کوچک فرد را به انجام‌دادن کارهای بزرگ مدنظر تشویق کنید. می‌توانید با ترغیب فرد با انجام‌دادن یک کار کوچک یا پذیرفتن اولیه نظر شما، او را به موافقت‌های بیشتر و هم راستا با خواسته‌های‌تان قانع کنید.

۶. اصل صلاحیت اجتماعی
براساس اصل صلاحیت اجتماعی، افراد زمانی متقاعد می‌شوند که ببینند دیگران نظر مثبتی درمورد موضوع مدنظر داشته‌اند. در واقع چنان‌چه تعداد زیادی از افراد چیزی را تأیید کنند، پذیرش آن از سوی ما بیشتر خواهد شد. بهترین نمونه‌های متقاعدسازی براساس اصل صلاحیت اجتماعی را می‌توان در تأثیر نظرها و کامنت‌های مثبت در صفحه خرید یک کالا یا تعریف مخاطبان یک تئاتر، برای مثال، مشاهده کرد.

تکنیک‌های متقاعدسازی
تکنیک‌های متقاعدسازی مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارهایی هستند که با هدف تأثیرگذاری بر نظرات، عقاید و رفتارهای دیگران استفاده می‌شوند. تکنیک‌های متقاعدسازی می‌توانند به‌صورت ترکیبی استفاده شوند تا تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند. روش‌های متقاعدسازی در روانشناسی سازمانی، بازاریابی، سیاست، رشد کسب‌وکار و فروش نقش زیادی دارند. مهم‌ترین تکنیک‌های متقاعدسازی که ترفندهای کلامی و غیرکلامی را در بر می‌گیرند عبارت‌اند از:

تکنیک ایجاد اعتبار
تکنیک استفاده از احساسات
تکنیک استدلال منطقی
تکنیک تقلید اجتماعی
تکنیک کمیابی
تکنیک علاقه‌مندی
تکنیک اقتدارگرایی
تکنیک پاداش‌دهی یا تنبیه
تکنیک همدلی
تکنیک شباهت
تکنیک تضاد
تکنیک تکرار
تکنیک تکمیل نقص
تکنیک استفاده از عدد و ارقام
تکنیک داستان‌سرایی
در ادامه به‌صورت مفصل هر یک از این تکنیک‌ها را توضیح داده‌ایم.

۱. تکنیک ایجاد اعتبار برای متقاعدسازی
برای متقاعدکردن دیگران می‌توان آنان را از تخصص، دانش، تجربه و تخصص فرد گوینده مطمئن کرد. زمانی که مخاطب متوجه اعتبار بالای فرد گوینده شود، با آسودگی‌خاطر بیشتری می‌تواند نظرات را بپذیر و اقدامات مدنظر را اجرا کند؛ به‌عنوان مثالی برای متقاعدسازی براساس تکنیک ایجاد اعتبار پزشکی را در نظر بگیرید که بالاترین مدرک تحصیلی و بیشترین تعداد مراجع در روز را دارد. مراجعان به این پزشک حرف‌های او را با سرعت بیشتری می‌پذیرند و راهکارهای توصیه‌شده‌اش را انجام می‌دهند.

۲. تکنیک استفاده از احساسات
استفاده از احساسات برای قانع‌کردن مخاطب از روش‌های بسیار کاربردی متقاعدسازی است که با هدف تحت‌تأثیر قراردادن عواطف و احساسات مخاطب، برای انجام‌دادن کار مدنظر استفاده می‌شود. در این تکنیک با هدف‌قراردادن احساسات و هیجان‌های مخاطبان، آنان را ترغیب به تصمیم‌گیری با انجام‌دادن کار به‌روشی می‌کنند که ما می‌خواهیم.

۳. تکنیک استدلال منطقی
از روش‌های رایج در مهارت متقاعدسازی دیگران، می‌توان به ذکر دلایل عینی، شفاف و منطقی اشاره کرد. یک مدیر می‌تواند با آوردن دلایل واضح و استدلال های منطقی، صاحبان شرکت را قانع کند که عملکرد او مفید بوده و لازم است برای پیشرفت اقدامات مدنظر او انجام شود. مهارت قانع‌کردن با استدلال منطقی، می‌تواند در گفت‌وگو با مخالفان نیز کاربرد بسیار مفیدی داشته باشد.

۴. تکنیک تقلید اجتماعی
یکی از ترفندهای متقاعدسازی غیرکلامی، تقلید اجتماعی یا الگوبرداری از دیگران است. افراد معمولاً مایل هستند تا کارهایی انجام دهند که دیگران انجام می‌دهند، یک نمونه بارز برای این موضوع شیوه لباس‌پوشیدن است که هر چند سال مد جدیدی از راه می‌رسد و همه تلاش می‌کنند تا بر طبق آن رفتار کنند؛ درنتیجه، اگر به فردی نشان دهید که بخش بزرگی از مردم کاری را انجام می‌دهند که شما می‌گویید، به‌احتمال زیاد، او هم قانع خواهد شد.

۵. تکنیک کمیابی و متقاعدکردن
از ترفندهای کاربردی مهارت متقاعدسازی کلامی، اعلام کمیابی و نادربودن است. در شرایطی که همه‌چیز رو به نادربودن می‌روند، افراد برای خرید یک کالا یا انجام‌دادن یک کار راحت‌تر ترغیب می‌شوند. برای قانع‌کردن خرید یک محصول یا بلیت نمایش، با ذکر این مورد که تعداد بسیار کمی باقی مانده است، معمولاً میل افراد به خرید آنان افزایش پیدا می‌کند.

۶. متقاعدسازی با تکنیک علاقه‌مندی
در میان تکنیک‌های متقاعدسازی غیرکلامی روش ایجاد علاقه بسیار جالب و کارساز است؛ مثلاً برای ترغیب کودک به انجام‌دادن تکلیف‌هایش می‌توان بازی با پلی‌استیشن را برای ایجاد علاقه به او گوشزد کرد.

در نمونه‌ای دیگر برای قانع‌کردن افراد به انجام‌دادن یک کار می‌توان از اشخاص مشهور استفاده کرد تا استقبال مردم افزایش پیدا کند. حتماً شما هم بیلبوردهای تبلیغاتی را دیده‌اید که در آن یک بازیگر یا فوتبالیست محصولی را تبلیغ کرده است. این تبلیغات با استفاده از اعتبار فرد مشهور مخاطب را تشویق به استفاده از خدمات‌شان می‌کنند.

۷. تکنیک اقتدارگرایی
فردی که در حال قانع‌کردن دیگران است اگر تخصص و موقعیت بسیار خوبی داشته باشد، اطرافیان حرف او را می‌پذیرند؛ برای مثال، برای ترفند متقاعدسازی از نوع اقتدارگرایی حرف ۳ متخصص در زمینه مدنظر بهتر از حرف ۱ فرد بدون تخصص پذیرفته خواهد شد.

استفاده از تکنیک پاداش‌دهی و تنبیه ترفند مناسبی برای متقاعدسازی است. یکی از موفق‌ترین کاربردهای روش متقاعدسازی براساس تنبیه، جریمه و مجارات مالی برای نبستن کمربند ایمنی است. در این حالت رانندگان برای اجتناب از جریمه قانع می‌شوند که باید از کمربند ایمنی استفاده کنند؛ همچنین برای متقاعدکردن می‌توانید از دادن پاداش استفاده کنید تا فرد مقابل راضی به پذیرش ایده‌های شما شود.

۹. تکنیک همدلی برای متقاعدسازی
برای متقاعدکردن دیگران می‌توانید با آنان همدلی کنید. همدلی و گوش‌دادن به مخاطب موجب می‌شود که او احساس کند نگرانی‌ها و هیجان‌هایش درک و شنیده می‌شود. در این موقعیت می‌توان به‌مرور زمان او را قانع به انجام‌دادن کار یا تصمیمی که می‌خواهید کنید؛ مثلاً اگر فردی با همسرش دچار مشکل است، در ابتدا به حرف‌هایش گوش دهید و برای درکش تلاش کنید و سپس او را قانع کنید که برای روان‌درمانی به یک روان‌شناس خوب مراجعه کند.

۱۰. تکنیک شباهت از ترفندهای متقاعدسازی
آدم‌ها معمولاً به افرادی که شبیه‌شان هستند بهتر اعتماد می‌کنند؛ به‌همین دلیل، یکی از تکنیک‌های متقاعدسازی پیداکردن نقاط اشتراک با مخاطب و تلاش برای قانع‌کردن آنان است؛ برای نمونه، می‌توانید هنگام گفت‌وگو با یک نفر در ابتدای صحبت به دنبال علاقه‌ها و نظرات مشترک باشید و آن‌ها را تأیید کنید. این نقاط مشترک میزان مخالفت و احتمال پذیرش خواسته شما را افزایش می‌دهد.

۱۱. هنر متقاعدسازی با تکنیک تضاد
متقاعدسازی از طریق تکنیک تضاد یک هنر مهم است که در آن با مقایسه دو چیز مختلف، مخاطب را تشویق به انتخاب چیزی می‌کنیم که خود می‌خواهیم. مثالی از هنر متقاعدسازی با تکنیک تضاد تبلیغاتی است که دو یا چند محصول مختلف را با همدیگر مقایسه می‌کنند.

۱۲. تکنیک تکرار، از روش‌های متقاعدسازی
برای متقاعدکردن به‌شکل کلامی چیزی را که می‌خواهید تکرار کنید؛ در این صورت احتمال پذیرش افزایش خواهد یافت؛ مثلاً برای قانع‌کردن اعضای خانواده یا یک دوست برای رفتن به سفر می‌توایند هنگام صرف غذا یا دورهمی‌های دوستانه درمورد سفرکردن صحبت کنید و آنان را ترغیب به همراهی در سفر کنید؛ با انتخاب یک شعار مناسب برای کالا یا خدمات‌تان آن را با تکرار در ذهن مخاطب جا می‌اندازید و موجب توجه بیشتر و رغبت بیشتر مخاطبان شوید.

۱۳. تکنیک تکمیل نقص
انسان‌ها تمایل به تکمیل چیزهای ناقص دارند؛ بنابراین یکی از تکنیک‌های متقاعدسازی می‌تواند استفاده از تبلیغات مبتنی بر جمله‌ها و عبارت‌های ناقص یا غلط املایی دارد. با این کار توجه مخاطب به چیزی که قصد ترغیب افراد به آن را دارید جذب می‌شود و احتمال این بالا می‌رود که به‌سمتی که می‌خواهید حرکت کنند.

۱۴. تکنیک استفاده از عدد و ارقام
استفاده از عدد و ارقام به گفته شما اعتبار می‌بخشد و احتمال متقاعدشدن مخاطب را نیز افزایش می‌دهد. زمانی که به فرد یا گروه مقابل نمودار ارائه می‌شود که انجام‌دادن یک اقدام یا یک تصمیم چه کارکرد مناسبی از نظر آماری داشته است افراد بهتر قانع می شوند. از نمونه‌های متقاعدسازی براساس ترفند عدد و ارقام احتمال پذیرش بیشتر نتایج به‌دست‌آمده یک پژوهشگر روی ۲۰۰ هزار نفر درمقابل فردی با جامعه آماری ۵۰۰ نفر است.

۱۵. قانع‌کردن با تکنیک داستان‌سرایی
تبلیغات دهان‌به‌دهان و تجربه‌های شخصی نقش بسیار مهمی در قانع‌کردن مخاطبان دارند. زمانی که می‌خواهید محصول خود را به فروش بیشتری برسانید کافی است تا با بالابردن کیفیت کاری کنید که خریداران از محصول تعریف کنند؛ همچنین استفاده از داستان‌ها احتمال ترغیب مخاطب به دیدگاهی را افزایش می‌دهد که در سر دارید.

اهمیت متقاعدسازی
متقاعدسازی یک مهارت ضروری است که جنبه‌های مختلف زندگی شامل روابط شخصی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر کسی نتواند دیگران را به انجام‌دادن کاری که به نظرش درست است تشویق کند یا آنان را از گرفتن یک تصمیم منع کند، احساس خوبی به خود و کارهایش نخواهد داشت؛ همچنین متقاعدسازی کمک می‌کند تا هر فرد براساس هدف‌ها و انگیزه‌های خود به دنبال کسب بهترین فرصت از موقعیت‌های پیش رو در روابط اجمتاعی‌اش باشد. اهمیت متقاعدسازی در این موارد مشخص می‌شود:

تأثیرگذاری بر تصمیم‌ها
اعتمادسازی
دستیابی به اهداف
بهبود ارتباط مؤثر
تغییرات اجتماعی
افزایش توانایی مذاکره
تقویت مهارت رهبری
بهود کسب‌وکار
۱. تأثیرگذاری بر تصمیم‌ها
متقاعدسازی می‌تواند بر تصمیم‌هایی که دیگران می‌گیرند و اقدام‌هایی که انجام می‌دهند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد؛ برای نمونه، برای اهمیت ترفند متقاعدسازی در تصمیم‌گیری فردی را در نظر بگیرید که طرح برای افزایش بازدهی در شرکت ارائه می‌دهد، اگر فن متقاعدسازی این فرد ضعیف باشد، احتمال اینکه نتواند ایده‌های خود را به دیگران ارائه دهد و نظر مخالفان را تغییر دهد وجود دارد؛ به‌همین شکل، اهمیت متقاعدسازی در بیشتر زمینه‌های زندگی احساس می‌شود.

۲. اعتمادسازی
اعتمادسازی روی دیگر سکه‌ای است که یک طرفش متقاعدسازی وجود دارد. کسی که بتواند دیگران را درمورد موضوعات مدنظرش به مناسب‌ترین شکل ممکن و با ذکر دلیل‌های منطقی قانع کند اعتماد آن‌ها را هم به خود جلب خواهد کرد.

فرض کنید که در حال تصمیم‌گیری با شک و ابهام درمورد موضوعی هستید که برای‌تان بسیار مهم است. اگر فردی بتواند شما را با راهنمایی مناسب برای گرفتن بهترین تصمیم راهنمایی و قانع کند، اعتماد شما به او جلب خواهد شد.

۳. دستیابی به اهداف
گاهی کاربرد مهارت متقاعدسازی در دستیابی به مقصدها و هدف‌ها تعیین شده است. فردی با هنر متقاعدسازی می‌تواند موضوع‌ها را به‌سمتی هدایت کند که هدف‌هایش در آن مسیر تأمین شود.

کارمندی را در نظر بگیرید که تقاضای افزایش حقوق دارد. این کارمند اگر روش متقاعدسازی خوبی را به کار نبرد، ممکن است با درخواستش مخالفت شود و به هدف خود نرسد، اما کارمندی که هنر متقاعدسازی بالایی دارد، با نشان‌دادن مهارت‌ها و توانایی‌هایش و ذکر دلایل منطقی، می‌تواند مدیر خود را تحت‌تأثیر قرار دهد و حقوق مدنظرش را دریافت کند.

۴. بهبود ارتباط مؤثر
استفاده از اصول متقاعدسازی یکی از روش های برقراری یک ارتباط مؤثر و باکیفیت و مطلوب است. روش‌های به‌کارگرفته‌شده برای برقراری روابط ثمربخش با دیگران ارتباط بسیار نزدیکی با روش‌های متقاعدسازی دارد. هدف هر دوی این مهارت‌ه انتقال افکار و ایده‌ها به دیگران با ذکر استدلال‌های مناسب برای دستیابی به هدف تعیین‌شده است.

۵. تغییرات اجتماعی
تبلیغات بازرگانی، بیلبوردهای خیابانی و تیتر روزنامه‌ها، همگی، از تکنیک‌های متقاعدسازی برای تحت‌تأثیرقراردادن قشرهای مختلف جامعه استفاده می‌کنند. متقاعدسازی می‌تواند موجب تغییر رفتار و دیدگاه جامعه درمورد موضوع‌های زیست‌محیطی، سیاست‌خارجی، حقوق‌بشر، تجارت و رفتارهای اجتماعی مناسب شود؛ مثلاً تبلیغاتی که در آن با استفاده از انیمشین نشان می‌دهند که برخی افراد با رفتارهای پر خطر چگونه می‌توانند جان خود و اطرافیان‌شان را به خطر بیندازند نمونه‌ای ار متقاعدکردن افراد جامعه برای بستن کمربند ایمنی و کاهش سرعت است.

۶. افزایش توانایی مذاکره
استفاده از ترفندهای متقاعدسازی در مذاکرات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. چنان‌چه فرد یا گروه مذاکره‌کننده نتوانند طرف مقابل را درباره چیزی که موردبحث است قانع کنند، احتمالاً در مذاکرات شکست خواهند خورد. توانایی قانع‌کردن از مؤلفه‌های اساسی مهارت مذاکره است که به توافقات سودمند و به‌ثمرنشستن تلاش‌ها می‌انجامد.

۷. تقویت مهارت رهبری
مهارت رهبری، توانایی هدایت و راهنمایی گروهی از افراد برای دستیابی به هدف مشخصی است که متقاعدسازی سهم بزرگی در آن خواهد داشت. برای آنکه یک گروه، جامعه یا افراد یک سازمان بتوانند به شما به‌عنوان یک رهبر قابل‌اعتماد تکیه کنند باید آنان را درمورد توانایی‌ها و مهارت‌های‌تان قانع کنید. متقاعدسازی به رهبر کمک می‌کند تا حمایت دیگران را برای اجرای تصمیم‌هایش با خود داشته باشد.

۸. بهبود کسب‌وکار
متقاعدسازی در فضای کسب‌وکار و فروش کاربردی بسیار گسترده و مهم دارد؛ به‌عنوان نمونه ای برای متقاعدسازی در کسب‌وکار، ازطریق یک پیام تبلیغاتی می‌توان به نشان‌دادن افراد رتبه برتر در تلویزیون و اشاره آن‌ها به استفاده از پکیج‌های آموزشی اشاره کرد. در این حالت تلاش می‌شود تا دانش‌آموزان را متقاعد کنند که راه موفقیت در کنکور، استفاده از این بسته‌های آموزشی است.

کتاب‌های متقاعدسازی

با هدف آشنایی بیشتر شما با هنر متقاعدسازی و لزوم آگاه‌سازی کتاب‌های مفید و کاربردی درمورد هنر مهارت متقاعدسازی را در این بخش ذکر کرده‌ایم:

کتاب روان‌شناسی نفوذ؛ هنر متقاعدکردن دیگران، نوشته رابرت بی. چالدینی
کتاب هنر متقاعدسازی، نوشته جیم رندل
کتاب علم نفوذ در دیگران، نوشته کوین هوگان
کتاب تاثیر روانشناسی متقاعدسازی دیگران، نوشته رابرت بی. چالدینی
کتاب پیروزی در مذاکره؛ مجموعه مقالات دانشگاه هاروارد، تألیف تامس کراتن میکر
کتاب بله‌گرفتن؛ ۵۰ شیوه علمی متقاعدسازی و نفوذ بر دیگران، نوشته رابرت بی. چالدینی، گلدستاین، مارتین
کتاب تغییر ذهن‌ها، نشوته هوارد گاردنر
کتاب قوانین نفوذ، نوشته رابرت گرین
پرسش‌های متداول
در ادامه تلاش کرده‌ایم تا به سؤالات پرتکرار شما درباره متقاعدسازی پاسخ دهیم.

تفاوت اقناع و متقاعدسازی چیست؟
تفاوت اقناع و متقاعدسازی در این است که اقناع‌کردن یک روش ذهنی برای القای یک باور در ذهن مخاطب است، اما متقاعدسازی روش عملی و کاربردی برای تغییر رویّه‌ها و انجام‌دادن کارها و گرفتن تصمیم‌هاست.

اولین اصل در متقاعدسازی چیست؟
اولین اصل متقاعدسازی اصل جبران یا لطف متقابل است که در آن افراد به‌ازای کمکی که به آنان شده است، به دنبال جبران آن لطف و کمک هستند.

چگونه می‌توان از متقاعدسازی برای ایجاد تغییرات اجتماعی استفاده کرد؟
با استفاده از تکنیک‌های مختلف متقاعدسازی، مانند پاداش‌دهی و تنبیه، علاقه‌مندی، استفاده از احساسات یا تقلید اجتماعی که موجب افزایش رفتارها یا ترغیب به انجام‌دادن کارهای اخلاقی و مناسب شهروندی است، می‌توان رفتارهای اجتماعی را که مدنظر است در جامعه تقویت کرد.

تفاوت روش‌های متقاعدسازی کلامی با غیرکلامی چیست؟
متقاعدسازی کلامی به دنبال ذکر استدلال‌های منطقی، دلایل و آمار برای قانع‌کردن ازطریق گفت‌وگو، سخنرانی و مذاکره است، اما متقاعدسازی غیرکلامی تبلیغات، همدلی با زبان بدن، ایجاد علاقه‌مندی و درگیرکردن احساسات و تقلید اجتماعی را شامل است که تمرکز آن‌ها بر شیوه تفکر و عواطف است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1242566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =