خطر ابتلا به اختلالات روانی برای زوج بلاگرها و دنبال‌کنندگان آن‌ها

روانشناس عنوان کرد: زوج بلاگرهایی که به طور مدام در این فضا هستند، دچار اختلالات شخصیتی می‌شوند. این فقط مختص زوج بلاگرها نیست و دنبال کننده‌های آن‌ها هم این اختلالات را تجربه می‌کنند. افراد ناآگاهانه وارد این فضا می‌شوند و این اطلاعات در ذهن آن‌ها می‌ماند و استانداردهای ذهنی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

بهناز کرمی استاد دانشگاه و روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آسیب دنبال کردن زوج بلاگرها گفت: هدف بزرگ زوج بلاگرها کسب درآمد از راه تبلیغات است. این افراد معمولا کمال‌گراهایی هستند که فقط به منفعت شخصی خود فکر می‌کنند. اگر کسانی که بلاگر می‌شوند به دنبال فعالیت فرهنگی بوده و خلاق باشند، کارشان جنبه مثبتی دارد اما در حال حاضر سرعت رشد تکنولوژی و سواد رسانه یکسان نیست و تکنولوژی با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید

دست همسر خود را بگیرید، تولید محتوا کنید و بلاگر شوید

وی افزود: رشد سریع تکنولوژی و عقب ماندن سواد رسانه باعث شده تا توهم‌گرایی جای واقع‌گرایی را بگیرد. چراکه افراد دانش کافی برای فهم واقعیت و تمیز آن از نمایش را ندارند. همه ما نیازمند دیده شدن، تایید و ابراز درست هیجانات هستیم اما زوج بلاگرها معمولا کسانی هستند که در زندگی احساس اطمینان از خوشبختی ندارند و برای رسیدن به رضایت نیازمند تایید دیگران در سطح بالا هستند.

کرمی توضیح داد: این افراد صفر تا صد زندگی خود را به نمایش می‌گذارند و به مرور به تایید گرفتن از مخاطبان اعتیاد پیدا کرده و با کاهش اعتماد به نفس مواجه می‌شوند. در این میان درآمدزایی هم بر انگیزه‌ها اضافه می‌کند. نمایش روزانه زندگی شخصی کم کم مرزهای زندگی زناشویی را دچار اختلال می‌کند و برنامه‌ای برای زندگی شخصی ندارند.

وی با اشاره به اینکه دنبال کردن روزانه آن‌ها باعث می‌شود که این افراد به الگویی برای دیگر زوج‌ها تبدیل شوند، گفت: همه ما نیاز به عشق، آزادی، قدرت، بقا و تفریح داریم اما زندگی به سبک بلاگرها کم کم نیاز به تفریح و آزادی را در افراد بیشتر می‌کند و چون آگاهی کافی ندارند، نمی‌توانند به این نیازها به اندازه تعادل پاسخ دهند.

روانشناس معتقد است که نوجوانان در مواجهه با زوج بلاگرها بیشتر آسیب می‌بینند. وی در این باره توضیح داد: هویت نوجوان در ۱۵ سالگی شکل می‌گیرد اما دانش کافی برای تفکیک واقعیت از توهم را ندارند و دچار گم‌شدگی هویتی می‌شوند؛ چراکه روزانه تحت تاثیر اینستاگرام هستند و مجموعه‌ای از اطلاعات زرد را دریافت می‌کنند.

کرمی بیان کرد: در مقابل خانواده‌ها هم زندگی خود را با بلاگرها مقایسه می‌کنند و ویترین زندگی آن‌ها را با باطن زندگی خود می‌سنجند. با این کار انتظاراتی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که با واقعیت تعارض دارد.

وی ادامه داد: زوج‌هایی که با این فانتزی‌های ذهنی ازدواج می‌کنند، در همان سال‌های اول متوجه می‌شوند که ذهنیت اشتباهی داشته‌اند و یکی از عوامل طلاق در سال‌های اول زندگی این موضوع است.

کرمی بر این باور است که تجمل‌گرایی و مراسم‌های فانتزی که بلاگرها نمایش می‌دهند، جرئت ازدواج را از جوانان گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان زوج بلاگرها را دنبال کرد و روزانه در مواجهه با آن‌ها بود اما تاثیر نپذیرفت، گفت: بالاترین درصد یادگیری از طریق دیدار اتفاق می‌افتد. مغز هوشمند است و شما چه بخواهید و چه نخواهید، وقتی تصویری را مدام می‌بیند، مغز آن را ذخیره می‌کند و به مرور این موارد در برنامه‌ها و رفتارهای روزمره ما تاثیر می‌گذارد. این موارد وارد ضمیر ناخودآگاه ما می‌شوند.

کرمی عنوان کرد: زوج بلاگرهایی که به طور مدام در این فضا هستند، دچار اختلالات شخصیتی می‌شوند. افسردگی، پرخاشگری، خودکم‌بینی و شخصیت نمایشی بخشی از این اختلالات است. این فقط مختص زوج بلاگرها نیست و دنبال کننده‌های آن‌ها هم این اختلالات را تجربه می‌کنند. افراد ناآگاهانه وارد این فضا می‌شوند و این اطلاعات در ذهن آن‌ها می‌ماند و استانداردهای ذهنی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

وی افزود: زوج بلاگرها از فرزندانشان به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و حریم خصوصی را رعایت نمی‌کنند. وقتی شکستن حریم خصوصی تکرار و به نمایش گذاشته شود، به مرور احترام‌ها در جامعه خدشه‌دار می‌شود.

روانشناس عنوان کرد: همه ارگان‌های تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و آموزش باید پای کار بیایند و تحقیقات میدانی انجام دهند و آسیب‌ها را شناسایی کنند. این آسیب‌ها در حال افزایش هستند و باید کاری کرد. بسیاری از افراد از سن کم وارد این فضا می‌شوند درحالی که آموزش کافی ندیده‌اند و نمی‌توانند از خود مراقبت کنند و به دیگران آسیب نزنند.

وی افزود: شاید بتوان بخشی از بلاگری را به عنوان شغل پذیرفت و اصول و آموزشی برای آن طراحی کرد. در کنار آن نظارتی هم بر فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد.

کرمی با اشاره به تاثیر منفی که برخی بلاگرهای طنز بر ادبیات مردم می‌گذارند، بیان کرد: امروز شاهد استفاده مداوم از واژه‌های تمسخرآمیز در میان نوجوانان هستیم که روز به روز هم بیشتر می‌شود. والدین و نوجوان هم آموزش ندیده‌اند و کم کم به بقیه جامعه سرایت می‌کند. بسیاری از افراد هم برای اینکه از دیگران عقب نمانند، سعی می‌کنند که از این کلمات استفاده کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1246537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =