اذعان کارشناسان امنیتی رژیم صهیوینستی به غیرممکن بودن دستگیری سنوار/ رهبر جدید حماس اسرائیل را خیلی خوب می‌شناسد

صهیونیست‌ها یحیی سنوار را به عنوان طراح اصلی عملیات 7 اکتبر حماس به اسرائیل می‌دانند و از همین‌رو پس از انتخاب وی به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، ترس و وحشت اسرائیلی‌ها از آینده این جنگ به مراتب بیشتر شده و کارشناسان امنیتی رژیم دستگیری او را غیر ممکن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از ترور اسماعیل هنیه در ایران از زمانی که یحیی سنوار به عنوان رهبر حماس انتخاب شد از آن به بعد گمانه‌زنی در خصوص دستگیری و ترور او توسط اسرائیل افزایش یافت. اسرائیل سنوار را طراح اصلی حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل در سال 2023 می‌داند و از این رو از سوی او خطر بزرگی احساس می‌کند.

او 22 سال در زندان‌های اسرائیل بازداشت بود و در این مدت توانست زبان عبری را به خوبی یاد بگیرد. علاوه بر این سنوار به آداب و رسوم دشمن خود نیز مسط است. اکنون او با شناختی که از منطقه دارد و استفاده از حربه مخفی شدن کار را برای نیروهای امنیتی اسرائیل سخت کرده است.

بیشتر بخوانید:

گسترش اعتراضات داخلی نتانیاهو را مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌کند / اسرائیل در انتظار زلزله سیاسی

روزنامه گاردین نظر برخی کارشناسان امنیتی اسرائیل در مورد دستگیری سنوار و چالش‌های آن را پوشش داده است. رام بن باراک -معاون سابق موساد- معتقد است: «به دلیل گروگان‌ها، ما بسیار مراقب کارهایی هستیم که انجام می‌دهیم. من معتقدم اگر چنین محدودیت‌هایی وجود نداشت، سنوار را راحت‌تر پیدا می‌کردیم». حماس توانست در حمله 7 اکتبر تعدادی صهیونیست را به اسارت خود درآورد و خانواده‌های آنها تلاش دارند تا نتانیاهو را مجبور به معامله این اسرا بکنند. اما هنوز توافقی حاصل نشد.

همچنین مایکل میلشتاین -رئیس سابق بخش امور فلسطین در اطلاعات نظامی اسرائیل- که اکنون در مرکز موشه دایان در دانشگاه تل آویو مشغول به کار است، گفت: «سنوار واقعا غرایز اساسی و عمیق‌ترین احساسات جامعه اسرائیل را درک می کند. من کاملا مطمئن هستم که هر حرکتی که او انجام می دهد بر اساس درک او از اسرائیل است».

این روزنامه همچنین با بیان اینکه کشتارهای هدفمند تاکتیک اصلی ارتش اسرائیل از زمان تأسیس این کشور بوده است و از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور دیگری در جهان غرب مردم را ترور کرده، به موانعی دستگیری سنوار پرداخته است و نوشت: برخی در تشکیلات دفاعی اسرائیل معتقدند سنوار احتمالا خود را با سپرهای انسانی محاصره کرده است. همچنین از آنجا که سنوار از وسایل ارتباط الکترونیکی استفاده نمی‌کند و پیک‌ها را برای برقراری روابط انتخاب کرده مانع دیگری در دستگیری او است.

علاوه بر این برخی نیز معتقدند ممکن است معامله‌ای انجام شود که طی آن سنوار به تبعید برود، و عده‌ای معتقدند که او ممکن است در آن سوی مرز باشد و در تونلی در سمت مصر در مرز رفح پنهان شده باشد. مایکل میلشتاین در این مورد گفت: ارزیابی شخصی من این است که احتمال این گزینه بسیار کم است. ماندن در غزه و جنگیدن تا مرگ در دی‌ان‌ای اصلی اوست. او ترجیح می‌دهد در پناهگاه خود بمیرد.

این سخنان نشان می‌دهد با آنکه مرگ یا دستگیری سنوار بدون شک به عنوان یک موفقیت نظامی بزرگ توسط دولت بنیامین نتانیاهو ستایش می‌شود، حتی خود نیروهای امنیتی اسرائیل نیز اذعان دارند که این فرد استراتژی قوی دارد و به راحتی نمی‌توانند او را از پای درآورند. علاوه بر این حتی اگر اسرائیل بتواند رهبران گروه مقاومت را به شهادت برساند باز هم مسئله فلسطین حل نشده باقی می‌ماند. زیرا رهبر دیگری جایگزین می‌شود و هدف اصلی فلسطین و حماس را که مبارزه و نابودی اسرائیل است دنبال خواهد کرد. این ایدئولوژی ثابتی است که با کشتن هیچ فردی در این سرزمین از بین نمی‌رود و تنها برای پایان دادن به این جنگ نیاز است تا توافقی کلی بین دو نیرو حاصل شود.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1242812

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =