الگوی وحدت‌آفرین دانشگاه آزاد؛ نسخه‌ای برای همه دانشگاه‌ها/ ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در کشور راه‌اندازی شد

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بررسی اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه وحدت امت اسلامی و راه اندازی ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در واحدهای تلفیقی و مرزی این دانشگاه، پیشنهاد داده تا مدل وحدت آفرین این دانشگاه الگویی برای همه دانشگاه‌ها و مدارس کشور شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، میلاد نبی مکرم اسلام(ص) به روایت اهل‌سنت ۱۲ ربیع‌الاول و به روایت شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول است. این فاصله را به‌عنوان «هفته وحدت» نام‌گذاری کرده‌اند و در میان مسلمانان مرسوم است که در تمام ماه ربیع‌الاول و حتی ربیع‌الثانی به‌عنوان ماه مولود جشن‌هایی برگزار کنند.

تقریب مذاهب اسلامی نیز اصطلاحی است مربوط به دوران معاصر به معنای تلاش علمای اسلام برای نزدیک کردن و رفع اختلافات پیروان مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان و اهل سنت که در همین راستا «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» در سال ۱۳۶۹ با هدف بهبود روابط اسلامی تشکیل شد.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دانشجو در سراسر کشور، ۵۰ هزار هیئت علمی تمام وقت و وابسته و ۲۰ هزار کارمند و ۲۷۶ واحد و مرکز دانشگاهی، در دوره جدید مدیریت دانشگاه با شناخت واحدهای تلفیقی و استان‌های مرزی و با علم به خطر نفوذ افکار بیگانه و هدف قرار دادن شیعه و سنی برای تفرقه افکنی و گسست بین امت اسلامی؛ در سال ۱۳۹۸ نسبت به راه‌اندازی دفاتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه مبادرت ورزید.

فعالیت دفاتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد فرامرزی می‌شود

از سال ۹۸ تاکنون به مدت ۵ سال تعداد ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دفاتر تلفیقی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شده است. به گفته سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک شورای راهبری نیز با کمک مجمع جهانی تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی تاسیس شده است که استادان مبرز عضو این شورا به ریاست دکتر طهرانچی هستند و تحولات تقریب و فعالیت دفاتر را پیگیری و بررسی می‌کنند ضمن اینکه مجمع تقریب بین المذاهب به محض آشنایی با عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تقریب و وحدت اسلامی پیشنهاد داده تا سایر دانشگاها و مدارس نیز از دانشگاه آزاد الگو بگیرند. همچنین حامد علم‌الهدی، رئیس کارگروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد نیز از راه اندازی دفاتر تقریب در خارج از مرزهای کشور خبر داده و گفته است: «برای خارج از کشور نیز در نظر داریم دفاتر تقریب مذاهب را راه‌اندازی کنیم که این دفاتر در صورت راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاه آزاد در لبنان و عراق تأسیس می‌شوند».

به بهانه هفته وحدت گفت‌وگویی داشتیم با تعدادی از رؤسای دفاتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی که در ادامه می‌خوانید:

قباد میمنت‌آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج و رئیس دفتر تقریب مذاهب این استان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد: ما به همه واحدهای شهرستانی در استان کردستان نیز تکلیف کرده ایم که در هفته وحدت برنامه های مناسبی داشته باشند چرا که این ایام با آغاز سال تحصیلی و حتی سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان تقارن دارد به همین دلیل زمینه ای فراهم کرده ایم تا کسانی که در حوزه تقریب، وحدت و همدلی در استان کردستان کار بیشتری کرده اند در فضای دانشگاه فعالیت داشته باشند.

نشست هم اندیشی «کردستان و همدلی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار می‌شود

وی ادامه داد: نشست هم اندیشی «کردستان و همدلی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با حضور علمای اهل تسنن و تشیع، دانشجویان، کارکنان و اساتیدی که در حوزه تقریب کار کرده اند؛ در چهارشنبه هفته جاری برگزار میشود.

میمنت آبادی اضافه کرد: برای برنامه های خاص هفته وحدت و همکاری دوستانی که در حوزه فرهنگی با دفتر تقریب مذاهب استان کردستان ضمن تمهید مقدمات این نشست بنای دیدار با خانواده شهدای تقریب به صورت حضوری فراهم شده که هیئت رئیسه و اعضای شورای تقریب استان کردستان نیز حضور دارند و مراسم تقدیر از ایثارگری این خانواده ها را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بین دانشجویان، کارکنان و اساتید هم هر گروه یک نفر که مرتبط با این حوزه فعالیت داشته به ویژه از جامعه ایثارگران شهدا و فعالان حوزه تقریب و جامعه اهل سنت استان کردستان آیین تجلیل را خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که زمینه و حرکتی را آغاز بکنیم که ندای حرکت دانشگاه آزاد اسلامی را در مسیر وحدت و در مسیر تقریب در درجه اول به مخاطبین خودمان و در درجه بعدی به عموم مردم برسانیم.

میمنت آبادی افزود: در استان کردستان چون اغلب دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل میکنند از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه میشوند و در تعدادی رشته محدود همچون دامپزشکی و رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی از طریق کنکور وارد میشوند و در واقع تعداد اندکی دانشجوی غیربومی در این رشته ها داریم مابقی دانشجویان بومی استان کردستان هستند.

بیش از ۸۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد کردستان اهل سنت هستند

وی ادامه داد: در مجموع اغلب دانشجویان استان کردستان و معادل بیش از ۸۵ درصد آنها اهل تسنن و تنها ۱۵ درصد دانشجویان اهل تشیع هستند که همدلانه و در کنار یکدیگر به تحصیل می‌پردازند.

میمنت آبادی افزود: راه اندازی دفاتر تقریب مذاهب در تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابتکار ارزشمندی است که با دقت نظر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دکتر سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت که به عقیده بنده حداقل خروجی این اقدام ایجاد احساس همدلی است و این نگاه را از بدنه مدیران به جامعه دانشگاهی منتقل میکند که سیاست بر توسعه مدارها و مسیرهای وحدت همدلی و تقریب برای ایجاد زیرساخت و توسعه مناسب در بستر آموزش خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر ما فضای امن و آرامی برای زیست همدلانه در استان فراهم کنیم طبیعتا بستر مناسب برای کار علمی و پژوهشی هم فراهم و نگاه فرهنگی متناسب با وجود نگاه های مذهبی و فکری میتواند کارساز در تسطیح و اصلاح امور آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد باشد که بهترین دستاورد و خروجی راه اندازی دفتر تقریب مذاهب در استان کردستان بوده و قطعا در ایجاد وحدت تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

میمنت آبادی خاطرنشان کرد: نماد عینی وحدت در همه بخش های دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و همچنین کل دانشگاه آزاد مشهود است که امیدواریم این فضای همدلی زمینه مناسبی برای رونق بیشتر زیست مردم استان باشد و موجبات ترقی و پیشرفت دانشگاه را بیش از پیش فراهم بکند.

وی گفت: کار تقریبی و ایجاد وحدت در بین مردم صرفا با شعار و طرح موضوع شدنی نیست و نیاز است در فضای عملی و اجرایی محقق شود و ما به عنوان مدیران و مسوولان در انتخاب هایمان در توزیع امکانات و منابع بدون نگاه خاص فکری و مذهبی بر اساس شرایط موجود جامعه اقدام عملی انجام دهیم و حضور جدی در صحنه های مختلف داشته باشیم. در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع تقریب و وحدت صرفا در قالب نگاه و تئوری و نظر نیست در عمل و اجرا این دیدگاه ها به ویژه بر اساس نگاه بلند مقام معظم رهبری و متناسب با ذائقه فکری و فرهنگی مردم منطقه پیاده سازی شده است.

میمنت آبادی با اشاره به خاطره ای در سال ۸۸ و همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان خاطرنشان کرد: در این سفر برخی تئوری های تقریبی شکل اجرایی به خود گرفت به عنوان مثال ایشان دستور فرمودند که در مساجد دو بار اذان داده شود. در مساجد استان کردستان چون زمان پخش اذان در افق های متفاوتی از اهل تشیع است و در یک مسجد دوبار اذان داده میشود هم اذان اهل تسنن و هم اذان اهل تشیع که همین اتفاق در مجموعه دانشگاه آزاد واحد سنندج هم برقرار است و ما دست در دست هم و در کنار هم دو نماز جماعت داریم. همین همدلی ها در رونق فضای زیست عاقلانه بسیار موثر بوده است اما نقطه ای که در آن قرار داریم نقطه ایده الی نیست و ما باید همیشه باید در فضای فرهنگی و وحدت تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: فضای همدلی و وحدتی که در استان کردستان شکل گرفته صحنه های بسیار زیبایی را خلق کرده از جمله اینکه درست است که دو نماز جماعت در مساجد ما اقامه میشود اما اهل تسنن و تشیع به امام جماعت یکدیگر اقتدا کرده و نماز میخوانند که صحنه های زیبایی است.

میمنت آبادی خاطرنشان کرد: جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی که بخش دف نوازی و مدیحه سرای این دوره با دانشگاه آزاد اسلامی کردستان است جایگاه خاص در دانشگاه آزاد به عنوان نماد کار تقریبی دارد که امیدوارم این قبیل فعالیت های فرهنگی رونق بیشتری داشته باشد.

۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد گلستان اهل سنت هستند/ همه دانشگاه‌ها باید بسته تقریبی داشته باشند

حجت‌الاسلام سید علی طاهری؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: نامگذاری ایام سال بهانه‌ای هست برای یادآوری و اندیشیدن به گذشته و عبرت گرفتن از تاریخ و تحلیل روز برای رشد و تعالی جامعه. دشمنان تلاش دارند از هر نقطه ضعفی برای ضربه زدن به جامعه اسلامی استفاده کنند امام خمینی (ره) با درایتی که داشتند تهدید و شبهه دشمن را با نامگذاری هفته وحدت تبدیل به فرصتی برای همدلی و مودت امت اسلام کردند.

وی ادامه داد: در هفته وحدت برنامه‌های متنوعی در دانشگاه آزاد استان از جمله برگزاری همایش ها و نشست ها با حضور علما و فضلا و اساتید شیعه و سنی، برگزاری کارگاه‌های هم‌اندیشی و تبیینی به همراه تجلیل از شخصیت‌های تقریبی و وحدت آفرین، رونمایی از نسخ خطی کتاب‌های قدیمی بزرگان تقریبی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری و مهارتی اقوام مختلف، برگزاری شب شعر دیدار با علمای اهل سنت و شرکت در نماز جمعه های اهل سنت برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: همچنین در برنامه‌های امسال در همه نشست‌ها و سخنرانی‌ها به مسئله غزه به عنوان محور وحدت همه مسلمانان در برابر دشمن مشترک توجه بیشتری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان که حدود ۴۰ درصد از کل جمعیت دانشجویان استان در آن مشغول به تحصیل اند حدود ۶۰ درصد اهل تشیع و حدود ۴۰ درصد اهل تسنن هستند.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: هدف از تشکیل تقریب مذاهب اسلامی ارتقاء سطح بینش مردم و اساتید و دانشجویان و ترویج تفاهم و اخوت و احترام متقابل بین مسلمین و توجه بیشتر به اشتراکات و زدودن شبهه ها و اختلافات بین هم بوده است.

وی تصریح کرد: بزرگترین ثمره و نتیجه در این نشست‌ها و برنامه ها ایجاد فضای همدلی و گفتگو بین مذاهب اسلامی در یک جو صمیمی و احترام متقابل بوده‌ است که زمینه گفتگوهای عقلانی و منطقی در بین اساتید و دانشجویان گردیده است.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: میزان اثر گذاری این حرکت بزرگ را می توان در فعالیت و راه اندازی شبکه های تلویزیونی و ترویج اسلام سنی آمریکایی و اسلام شیعه انگلیسی در برنامه های استکبار جهانی مشاهده کرد که دائما ضد تقریب و وحدت اسلامی عمل کرده و به یکدیگر اهانت می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌های پیچیده دشمنان اسلام مسئله تقریب مذاهب آنچنان که مد نظر و عمق دید راهبردی مقام معظم رهبری است توجه نشده است به نظر می‌رسد تمام نهادها و ارگان‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس باید در کنار برنامه‌های خود یک بسته تقریبی داشته باشند تا فضای همدلی و دوستی در تار و پود برنامه‌های آنها آمیخته شود.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: همچنین به مقوله هایی چون آثار تقریبی مشاهیر و بزرگان، هنر و مهارت اقوام مختلف، مسابقات ورزشی یا کتابخوانی با محوریت تقریب و اهدای جوایز برای آثار تقریبی کمتر توجه شده است و مضافا اینکه در برابر کسانی که با زبان و قلم خود سعی در اختلاف افکنی هستند، برخورد جدی تری صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ به ویژه از زمان قدرت‌گیری استعمار دشمنان اسلام همواره از وجود اختلاف بین مسلمانان بیشترین استفاده را کرده و منابع امت اسلام را به غارت برده‌اند هرگاه اختلافات و درگیری از بین برود و دولت های اسلامی در پازل نقشه دشمن نباشند و با تشکیل یک مجلس بزرگ اسلامی همفکری کرده و در برابر تهدیدات دشمن من جمله حمایت از مردم مظلوم غزه تصمیم و اقدام واحد بگیرند و پیشرفت های یکدیگر را برای قوت اسلام به اشتراک بگذارند و یا با تشکیل دانشگاه بزرگ اسلامی در پرورش نسل روشنفکر اسلامی حامی وحدت و تقریب تلاش کنند آنگاه وحدت واقعی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: مهم ترین نقطه ضعف در وحدت مسلمانان مسئله نفوذ است که در تصمیم گیری و ایجاد اختلاف و حرکت در پازل دشمن صورت می گیرد و مانع از وحدت و تقریب می شود و مهم‌ترین نقطه قوت وجود اشتراکات بسیار دینی با محوریت سیره نبی مکرم اسلام و کتاب قرآن کریم و اشتراکات فرهنگی و آداب و رسوم است که با برگزاری جشنواره ها و احترام به فرهنگ ها و آداب و سنن قوت می یابد.

وی خاطرنشان کرد: حضور و رشادت های جوانان شیعه و سنی در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از کشور، خاطرات اسرا و ورود آزادگان سرفراز شیعه و سنی به کشور، شرکت در مراسم غم و شادی یکدیگر، همکاری مسالمت آمیز و پر از مهر و محبت و دوستی مردم در ادارات و ارباب رجوع، وجود دانشجویان شیعه و سنی در یک کلاس درس و مدرسه و دانشگاه و فراگیری علوم و فنون و استفاده از امکانات مساوی بدون هیچ گونه بی عدالتی، هم اتاق بودن و زندگی و همکاری مسالمت آمیز دانش آموزان و دانشجویان شیعه و سنی در مدارس شبانه روزی و خوابگاه‌های دانشجویی و...همگی پر از بهترین خاطرات وحدت آفرین است.

درس‌نامه تقریب مذاهب تدوین می‌شود

محسن کرمی، مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه نیز در خصوص نقش‌آفرینی راه‌اندازی دفاتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: واقعیت این است که در حوزه مذاهب در کشور و بحث نخبگان متولی مشخصی وجود نداشت. یک مجمع جهانی تقریب داشتیم که مراسم سالانه خود را در هفته وحدت برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: یک سازمان و نیروی صاحب اندیشه که توان گفت‌وگو و تعامل را داشته باشد وجود نداشت در واقع سازمان و جای‌ مشخصی در این زمینه فعالیت نمی‌کرد و خلا نبودن چنین حوزه‌ای در کشور احساس میشد.

کرمی گفت: بنابراین با تدابیری که از سوی ریاست دانشگاه آزاد انجام شد و همچنین با سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد و روند ارزش‌گرایانه و رویکرد تمدن‌سازی که دانشگاه آزاد آغاز شده، این خلأ به درستی تشخیص داده شد. با همکاری ارگان‌های مربوط اعم از مجمع جهانی تقریب و دستگاه‌های مرتبط این تدبیر اندیشیده شد که دانشگاه آزاد به‌عنوان بازوی فرهنگی قدرتمند مقام معظم رهبری در ایران در کنار سایر دستگاه‌ها، این کار را برعهده بگیرد تا بتواند سیاست‌های نظام درخصوص همگرایی، همدلی و تقریب میان مذاهب و قومی را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد استان کرمانشاه ۱۳ درصد از دانشجویان، اساتید و کارمندان اهل‌سنت هستند، ادامه داد: در استان کرمانشاه برنامه‌های مختلفی در زمینه گفتمانی و نشست‌های علمی و فرنگی با اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه برگزار خواهد شد. این نشست‌ها محدود به محیط دانشگاه نیست بلکه به بیرون دانشگاه نیز گسترش یافته است ضمن اینکه از روحانیت شیعه و سنی نیز در دانشگاه دعوت کردیم.

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه درخصوص ماموریت استان کرمانشاه در حوزه تقریب مذاهب اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های استان تدوین درس‌نامه تقریب مذاهب است، اما هنوز به این مرحله که این درس به‌عنوان یک واحد درسی مجزا تعریف و مشخص شود نرسیده‌ایم. معتقدم منابع درسی برای مراکز قومیتی و تقریبی با ۱۲ استان دیگر باید متفاوت باشد. ما پیگیر این موضوع هستیم و مطالبه شیعیان و اهل‌سنت است که منابع درسی با این رویکرد در مناطق قومیتی تنظیم شود.

وی گفت: یکی از نقاط مشترک که می‌توانیم به آن تکیه کنیم، بحث مهدویت و انتظار منجی است. این موضوع یکی از باورهای عمیق بین جامعه هم شیعه و هم سنی در جوامع اسلام است که باید مورد توجه قرار بگیرد و دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا اقدام به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =