اسرائیل یک روز هم بدون کمک آمریکا تاب نمی‌آورد/ همراهی واشنگتن با جنایات نتانیاهو

بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش برای توقف تنش در خاورمیانه و همچنین بی‌اطلاعی از اقدامات رژیم صهیونیستی، حمایت تسلیحاتی و سیاسی ایالات متحده از اسرائیل همچنان ادامه دارد و به اعتقاد بسیاری از ناظران بین المللی این رژیم بدون حمایت و کمک آمریکا حتی برای یک روز هم نمی‌تواند این جنگ را ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به ویژه با استفاده از سلاح‌های بسیار مخرب که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان حزب الله شد، توجه افکار عمومی در سراسر دنیا را به سوی چرایی حمایت آمریکا از اسرائیل جلب کرده‌است. این حملات درست در زمانی انجام شد که مقامات کشورها برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گرد هم آمده‌ بودند و البته واکنش‌هایی به این حادثه نشان دادند. عباس عراقچی-وزیر امور خارجه ایران- نیز در بخشی از سخنان خود به جنایات در لبنان و غزه و همدستی آمریکا و اسرائیل در منطقه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو به حمایت غربی‌ها از خود اطمینان دارد

عراقچی گفت: «بیشتر بمب‌هایی که رژیم اسرائیل بر غزه می‌ریزد، ساخت ایالات متحده است و ایالات متحده حتی سوخت جت را برای رژیم اسرائیل تأمین می‌کند». او اشاره کرد اسرائیل رویای تکرار کشتار خود در لبنان و کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار را در سر می پروارنند و کاملا واضح است که آنها بر حمایت ایالات متحده در کمپین شوم خود برای ترور و تخریب حساب کرده‌اند.

رفتارهای متناقض آمریکا در خاورمیانه نیز تأیید کننده رویکرد دوگانه این کشور در خاورمیانه است. مقامات اسرائیلی همواره در سخنان خود از آمریکا تشکر کرده‌اند. این در حالی بود که آمریکا در بیانیه‌های مختلف دم از نگرانی از اوضاع خاورمیانه زده بود اما نتوانست اسرائیل را از حملاتی که در هفته‌های اخیر در لبنان و فلسطین انجام می‌داده منصرف کند.

حتی پس از حملات اخیر اسرائیل به لبنان نیز آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه آمریکا- گفت: «این یک هدف مشروع و مهم برای اسرائیل است که دوباره محیطی ایجاد کند که در آن مردم بتوانند به خانه های خود بازگردند». هر چند که بلینکن در صحبت‌هایش به راه حل‌های دیپلماتیک اشاره می‌کند اما این تنها در بیانیه‌ها خود را نشان می‌داد در حالی که عملا این امریکا است که سلاح های اسرائیل را تأمین می‌کند.

در این خصوص حتی استفان والت- استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد- در توییت خود نوشت: اگر نمی‌خواهید کسی کاری را انجام دهد، ابزار لازم برای انجام آن را در اختیارش نمی‌گذارید. بنابراین باید نتیجه گرفت که دولت ایالات متحده مخالفتی با اقدامات اسرائیل در طی سال گذشته ندارد.

در واقع آمریکا کشوری است که در تمام مدت از ترورهایی که اسرائیل انجام داده حمایت کرده است و هیچ گاه آن را محکوم نکرده‌است. حتی روزنامه تایمز اسرائیل در مورد حمله اخیر اسرائیل -که به شهادت رسیدن نصرالله انجامید-نوشت: اسرائیل پس از آنکه هواپیمایش در هوا بودند و عملیات در حال پیگیری بود به مقامات آمریکایی خبر داده بود. سخنگوی پنتاگون نیز همزمان با انجام عملیات با همتای اسرائیلی خود گالانت صحبت کرد. این مورد نمونه دیگری بر همدستی این دو متحد است.

البته این تنها موردی نیست که آمریکا اعلام می کند از آن خبر ندارد در حالی که دیگر قابل قبول نیست. حتی سرگئی لاوروف- وزیر امور خارجه روسیه- در مجمع عمومی سازمان ملل نیز درباره نقش واشنگتن در حمله به پیجرها در لبنان گفت: «اکنون نمی‌توان از نقش ایالات متحده چشم پوشی کرد که حاکی از دخالت یا دست کم آگاهی واشنگتن در مورد آماده سازی این حمله تروریستی است. ما درک می‌کنیم که آمریکا همیشه همه چیز را انکار می‌کند درست مانند حملات تروریستی مربوط به خط لوله نورد استریم». همچنین در واکنش به ترور سید حسن نصرالله نیز روسیه به همراه دیگر کشورها این حادثه را محکوم کرد.

سیاست دوگانه آمریکا را حتی می‌توان در بیانیه ای که پس از ترور نصرااله صورت گرفت نیز شاهد بود. پس از این حادثه بایدن –رئیس جمهور آمریکا- که دم از راه حل‌های دیپلماسی میزد در سخنان خود گفت: حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن حسن نصرالله حزب الله شد «اقدامی برای عدالت» برای قربانیان در چهار دهه است. او با اعلام اینکه حزب الله تحت نظارت نصرالله مسئول کشته شدن هزاران آمریکایی، اسرائیلی و لبنانی بوده است، همچنین خاطرنشان کرد که عملیات بیرون کردن نصرالله در چارچوب گسترده‌تر درگیری است که با قتل عام اسرائیلی‌ها توسط حماس در 7 اکتبر 2023 آغاز شد.

کاملا هریس-معاون رئیس‌جمهور و نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا- نیز در بیانیه‌ای با تکرار تروریست خواندن نصرالله و اعلام کردن او به عنوان بی ثبات کننده خاورمیانه اعلام کرد: «من تعهدی تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل دارم. من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران مانند حزب الله، حماس و حوثی‌ها حمایت خواهم کرد».

او در ادامه در این بیانیه با وقاحت بار دیگر بر روی راه حل‌های دیپلماسی پافشاری کرد و گفت: «پرزیدنت بایدن و من نمی‌خواهیم شاهد افزایش درگیری در خاورمیانه به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر باشیم. ما روی یک راه حل دیپلماتیک در امتداد مرز اسرائیل و لبنان کار می‌کنیم تا مردم بتوانند با خیال راحت در هر دو طرف آن مرز به خانه بازگردند».

با این اقدام آمریکا بار دیگر بر این موضوع صحت گذاشته که نه تنها یکجانبه به طرفداری اسرائیل می‌پردازد بلکه هر جا لازم باشد بیانیه‌های خود را نقض کرده و خلاف آن را انجام می‌دهد. در واقع دیپلماسی که آمریکا دنبال می‌کند دیپلماسی حمایت از ترور در خاورمیانه است.

این کار به‌خصوص می‌تواند برای هریس و دموکرات‌ها زنگ خطری باشد. هریس برای شرکت در انتخابات به رأی مسلمانان این کشور احتیاج دارد و در کمپین‌های خود نیز به دلیل رفتارهای مخالف سخنانش ا مورد بازخواست قرار گرفته است. این موردی است که پیش از این نیز مسلمانانی که کمپین حمایت از هریس را شکل داده بودند به حالت قهرآمیز حمایت خود را از او سلب کردند و اعلام داشتند به دلیل اینکه توجهی به خواسته مسلمانان برای پیگیری آتش بس نمی‌کند دیگر از او حمایت نخواهند کرد. قطعا حال با حمایت علنی از ترور رهبر حزب الله این خشم افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است که مقامات اسرائیلی نیز در مورد سلاح های بکار رفته شده در حملات خود به لبنان خودداری کرده‌اند، در حالی که پر واضح است که این سلاح‌ها از سوی آمریکا تأمین می‌گردد. این موضوع خود تأییدی است بر این مطلب که تمام صحبت‌ها و بیانیه‌ها و حتی ابراز نگرانی‌ها در محافل بین المللی در مورد اوضاع وخیم در خاورمیانه که از سوی آمریکا بیان می‌گردد، توهمی بیش نیست. زیرا عملا تا حمایت آمریکا نباشد این جنایت‌ها صورت نمی‌گیرد. حتی در روزهای اخیر آمریکا در مورد تجهیزات نیروهای خود در خاورمیانه نیز جلساتی را تشکیل داده است و خود را آماده هر درگیری کرده بود.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1244593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =