تخلفات اخلاقی دانشجویان دانشگاه آزاد شامل چه مواردی است؟

شیوه نامه انضباطی دانشگاه آزاد شامل مواردی است که اگر رفتار دانشجویان با آنها مغایرت داشته باشد، تنبهاتی از تذکر شفاهی و کتبی تا اخراج برای آنان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای راه کنشهای «مناسب سازی نظام مدیریتی و رفتار مدیران از منظر اثرات فرهنگی و تربیتی در ارتقا اخلاق، معنویت و هویت اسلامی» و «تقویت ارتباط اثربخش و تعامل با خانواده دانشگاهیان از جهت حمایت و بهره گیری از فرصتهای اثرگذار فرهنگی» و نظر به اینکه شوراهای انضباطی دانشجویان در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، وظیفه دارند ضمن انجام مسئولیت خود در رسیدگی به تخلفات دانشجویان در راستای تعلیم و تربیت اجتماعی با پرهیز از هر گونه برخوردی که موجبات تحقیر و توهین به دانشجویان شود، انجام گیرد. لذا به منظور جهت دهی هر چه بیشتر شوراهای انضباطی به سمت قانون گرائی و رعایت دقیق احکام انضباطی، شیوه نامه انضباطی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده است.

بیشتر بخوانید:

فعالیت‌های سیاسی تخلف محسوب نمی‌شود

استعمال مواد اعتیادآور

بر اساس شیوه نامه انضباطی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مواد مخدر، توهم‌زا، روانگردان یا استفاده از مشروبات الکلی تخلف محسوب می‌شود. چنانچه تخلف تکرار شود یا در دانشگاه یا اماکن وابسته به آن، صورت پذیرد یا آثار سوء عمومی داشته باشد تنبیهات دانشجویان قابل تشدید است.

همچنین تشکیل جلسه و دعوت از دیگران برای استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکلی یا مشارکت یا همکاری در این خصوص نیز تخلف است.

علاوه بر آن؛ اخذ آزمای اعتیاد بهصورت محرمانه از افراد مشکوک، با اجازه مکتوب معاون دانشجویی دانشگاه پی از طرح پرونده مبنی بر اعتیاد الزامی است. استنکاف دانشجو از این امر به منزله پذیرش اعتیاد است.

این شیوه نامه تبصره ای دارد که بر اساس آن؛ ادامه تحصتتیل دانشجوی معتاد منوط به منفی بودن آزمای مذکور و همکاری در درمان اعتیاد و مراجعه مستتتمر وی به مرکز مشاوره و روانپزشک خواهد بود. در صورت اصالح دانشجو و ترک اعتیاد امکان بازگشت دانشجو و تخفیف مجازات وجود دارد.

نگهداری، خرید و فروش، تولید یا توزیع مواد اعتیادآور یا مشروبات الکلی نیز منجر به محکومیت دانشجویان می‌شود و چنانچه تخلف تکرار شود یا از اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه برای این منظور استفاده کرده باشد، تنبیهات شدیدتر خواهد شد.

ارتکاب قمار و تجاهر به آن

قمار عبارت است از انجام بازی همراه با شرط برد و باخت که در آن بازنده موظف به تأدیه شرط به نفع برنده باشد؛ چنانچه این عمل به شکل مکرر، علنی و با جسارت انجام شود، تجاهر به قمار است؛ درصورتیکه متخلف صرفاً مرتکب قمار شود به وی تذکر کتبی یا شفاهی و درج در پرونده انجام خواهد شد و چنانچه تجاهر به قمار داشته باشد، منع از تحصیل و اخراج را در پی دارد.

خرید و فروش یا توزیع آلت قمار چنانچه خرید و فروش با علم به استفاده از آن برای قمار صورت گیرد نیز تخلف محسوب می‌شود.

استفاده از هرگونه آلت لهو و لعب یا محصولات رسانه‌ای غیرمجاز چنانچه متخلف از محیط یا امکانات دانشگاهی برای این منظور استفاده کرده باشد به وی تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، تنبیهاتی مانند منع از تحصیل موقت با اخذ شهریه در انتظار آن است.

گفتنی است، در تولید، خریدوفروش، تکثیر، توزیع یا نگهداری هرگونه آلت لهو و لعب یا محصولات رسان‌های غیر مجاز، متخلف محکوم خواهد شد.

عدم رعایت پوشش اسلامی یا ضوابط پوشش ابلاغی دانشگاه

در صورت عدم رعایت پوش ایرانی-اسلامی یا ضوابط پوش ابلاغی در کلیه محیط های دانشگاهی متخلف به یکی از تنبیهات از جمله تذکر، توبیخ و منع از تسهیلات رفاهی و در صورت هنجارشکنی یا عمل شبکه ای یا اصرار و تکرار محکوم به تغییر محل تحصیل یا اخراج می‌شود.

لازم به ذکر است که استعمال دخانیات در دانشگاه یا اماکن مرتبط نیز تخلف محسوب می‌شود.

عدم رعایت موازین محرز شرعی

در ارتباط با نامحرم به متخلف تذکر شفاهی و کتبی داده می‌شود و چنانچه دارای شاکی خصوصی باشد یا عفت عمومی را خدشه دار کند یا آثار علنی و مشهود داشته باشد یا در صورت تکرار، تنبیهاتی مانند منع موقت از تحصیل برای وی در نظر گرفته شده است.

بر اساس تبصره‌ای از شیوه نامه انظباطی دانشگاه آزاد اسلامی، رفتارهای جنسی انحرافی نیز تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر آن؛ چنانچه دانشجو در ارتباط با نامحرمی که ح سب وظایف آموزشی -پژوهشی محوله، تحتت سلط وی قرار دارد، موازین محرز شرعی را رعایت نکند، در صورت شکایت شاکی خصوصی و احراز وقوع تخلف، متخلف به منع موقت از تحصیل تا اخراج کامل محکوم می‌شود.

گفتنی است، چنانچه تخلف دارای شاکی خصوصی مستند به تهدید، اکراه ، اضطرار یا اجبار باشد، دانشجو تنبیه خواهد شد. علاوه بر آن؛ شرکت در جلسه نامشروع جلسه نامشروع عبارت است از گردهم آمدن گروهی به قصد انجام اعمالی که شرع اسلام آن را نفی کرده و جایز نمیداند مانند مهمانی های نامتعارف پارتی و ... است.

در پایان می‌توان گفت که در صورت تشکیل یا همکاری در تشکیل جلسه نامشروع متخلف تنبیه خواهد شد. همچنین انجام عمل منافی عفت در صورت اثبات زنا، لواط، قوادی یا مساحوه در مراجع قضایی متخلف به اخراج یا ابطال پایان نامه محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =