حماس با طوفان الاقصی کاری کرد که ارتش‌های عرب نتوانستند انجام دهند

غلامحسین یوسفی با اشاره به اینکه اسرائیل تا قبل از عملیات طوفان الاقصی توانسته بود ترس از خود را در دل جهان عرب نهادینه کند، اظهار کرد: حماس توانست با وارد کردن تلفات سنگین به رژیم صهیونیستی هیمنه آن را از بین ببرد و کاری را انجام دهد که ارتش‌های عرب در 4 جنگ قبلی خود نتوانستند انجام دهند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با وجود گذشت یک سال از جنگ غزه و حملات تمام عیار رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش، مقاومت همچنان ادامه دارد و هیچ یک از اهداف صهیونیست‌ها محقق نشده است. درست در روز سالگرد عملیات طوفان الاقصی، چند راکت توسط حماس از غزه به سرزمین‌های اشغالی فلسطین شلیک شد تا نشان دهد این گروه نه تنها نابود نشده بلکه می‌تواند رژیم را به چالش بکشد. سایر گروه‌های مقاومت نیز روز گذشته نقاط مختلف در اراضی اشغالی فلسطین را مورد هدف قرار دادند. دکتر غلامحسین یوسفی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به روند تحولات یک سال گذشته در منطقه پرداخت.

بیشتر بخوانید:

7 اکتبر؛ خروش مقاومت برای آزادسازی قدس شریف

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ رسما پایه گذاری و اعلام موجودیت کرد که این روز را اعراب روز نکبت نام‌گذاری می‌کنند، گفت: این رژیم از بدو تشکیل خود چهار جنگ با اعراب منطقه داشته که در هر چهار جنگ پیروز قطعی میدان بوده است. البته قابل ذکر است که در این جنگ‌ها رژیم صهیونیستی حمایت دولت‌های غربی را با خود به همراه داشته که توانسته بر اعراب غلبه کند. همچنین خیانت برخی از اعراب نیز در این مسئله تإثیرگذار بوده است.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، آخرین نبردی که رژیم صهیونیستی با اعراب داشته در ۱۹۷۳ بوده است که ابتدا در آن شکست خورد اما در نهایت توانست با پیروزی آن را خاتمه دهد. وی افزود: در این چهار جنگ این رژیم به گونه‌ای عمل کرد که متاسفانه باید گفت به اصطلاح میخ خود را در سرزمین مسلمین و اعراب کوبید و قدرت خود را در کشورهای منطقه دیکته کرد.

یوسفی با اشاره به اینکه از ۱۹۷۳ به بعد شاهد هیچگونه جنگی بین اعراب و اسرائیل نبودیم، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد رژیم توانست قدرت خود را به رخ کشورهای منطقه بکشد و اعراب مجبور شدند دستان خود را به حالت تسلیم بالا ببرند و از آن به بعد رژیم صهیونیستی وارد فاز سیاسی شد. از نظر این کارشناس، در فاز سیاسی اسرائیل اولین پیمان صلح خود را در ۱۹۷۹ با مصر در قرارداد کمپ دیوید منعقد کرد. رژیم با توجه به هیمنه و اقتداری که از خود به جای گذاشته بود، توانست کشورهای عربی منطقه را مرعوب کند و خود را به عنوان یک کشور پیروز و شکست ناپذیر در ذهن اعراب جای دهد.

وی افزود: با آخرین جنگ در واقع این رژیم توانست پیروز جنگ ادراکی باشد و درک مقامات و کشورهای منطقه را از قدرت خود آنگونه تغییر داد که توانست رژیم صهیونیستی را غیر قابل شکست تلقی بکند و شاهد هستیم که دیگر هیچ جنگی بین طرفین در نگرفته است.

به اعتقاد یوسفی، برای رژیم صهیونیستی بسیار اهمیت داشت که این هیمنه و اقتدارش را حفظ کند و این مسئله تا ۷ اکتبر سال گذشته ادامه داشت. توافقنامه صلح ابراهیم که ترامپ آن را پیگیری می‌کرد و بر اعراب منطقه برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد؛ در واقع امتداد صلح مصر و کمپ دیوید بود که رژیم به مدت تقریباً ۵۵ سال به دنبال آن بود تا بدین وسیله به عادی سازی روابط با اعراب بپردازد و اعراب نیز آنها را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس منطقه با اشاره به تصوری که از قدرت اطلاعاتی و تسلیحات پیشرفته رژیم وجود داشت، اظهار کرد: در واقع طوفان الاقصی در حالی شکل گرفت که سه سازمان جاسوسی بزرگ آن یعنی موساد، آمان و شین بت در کنار دستگاه‌های نظامی و جاسوسی کشورهای غربی که همکاری اطلاعاتی با رژیم داشتند، در شناسایی این عملیات ناکام ماندند. وی افزود: رژیم از سال ۲۰۱۴ غزه را به طور کامل محاصره کرده بود و همه این موارد موجب شگفتی بیشتر در خصوص طوفان الاقصی می‌شود.

به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه، طوفان الاقصی به لحاظ سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی ضربات سختی بر رژیم زد و اعتبار آن را از بین برد. طبق آمارهای روز بالای ۷۰ میلیارد دلار خسارات مستقیمی است که اقتصاد رژیم صهیونیستی در طول این یک سال متحمل شده است. وی افزود: حماس در طول عملیات طوفان الاقصی -تنها در 4 ساعت- حدود ۱۲۰۰ کشته روی دست صهیونیست‌ها گذاشت که در هیچ جنگی اینقدر تلفات نداشته است. همچنین باید یاداور شد رژیم بیشترین تلفاتی که داد در جنگ ۱۹۷۳ بود که روزانه متوسط ۱۵۰ کشته داد. در جنگ شش روزه که یکی از جنگ‌های مهم و بزرگ بود رژیم متوسط روزانه ۱۳۰ کشته داد اما در الاقصی ۱۲۰۰ کشته و حدود ۳۰۰ اسیر که از افراد مهمی مانند ژنرال آلونی در بینشان بود.

علامحسین یوسفی با بیان اینکه اسرائیل سه راهبرد برای جنگ غزه اعلام کرده بود، گفت: اولین راهبردشان این بود که گفت من غزه را با خاک یکسان می‌کنم و جمعیت۲ میلیون و دویس هزار نفری غزه را کوچ می دهم. راهبرد دوم این بود که که گفت مقاومت را نابود می‌کنم. راهبرد سوم هم این بود که اسرا را آزاد کند اما تا امروز که یک سال از این جنگ گذشته، هیچ یک محقق نشده است. وی افزود: وزیر دفاع آمریکا اذعان و اعتراف کرد که نتانیاهو اهدافی را اعلام کرده که تحققش بسیار مشکل و دوراز دسترس است و اگر رژیم موفق نشود این اهداف را محقق کند شکست سنگین تر از ۷ اکتبری در پرونده اش ثبت خواهد شد و امروز این اتفاق افتاده است.

کارشناس منطقه خاطر نشان کرد: رژیم برای جبران شکست‌های خود تصمیم گرفت سران و فرماندهان مقاومت را ترور کند و تبحر خود در ترور علیه سران مقاومت به کار گرفت و توانست بخش زیادی از فرماندهان مقاومت را در عملیات های تروریستی حذف فیزیکی کند. به این خیال که اگر فرماندهان را از بین ببرد، مقاومت متوقف و تسلیم خواهد شد. اما شاهد هستیم که مقاومت غزه که کاملا در محاصره است نه تسلیم و نه نابود شده است. مقاومت منطقه و حزب الله که محال است تسلیم شوند.

از نظر وی، در نتیجه جنایات صهیونیست‌ها اکنون مردم جهان علیه این رژیم برخواسته‌اند و در 75 سال عمر ننگینش تا این حد منفور نبوده است. در جهان خصوصاً در جهان غرب که دولت‌ها حامی رژیم هستند و ملت‌ها کاملاً عکس دولت‌ها عمل می‌کنند علیه رژیم به خیابان‌ها آمدن و در دانشگاه ها نیز تظاهرات کردند. یوسفی خاطر نشان کرد: اگر عملیات وعده صادق 2 انجام نمی‌شد رژیم بدون هزینه و بدون وارد شدن به جنگ فیزیکی فراگیر جنگ ارداه‌ها و ادراکی را به نفع خود خاتمه می‌داد. اما عملیات وعده صادق ۲ در نوع خود بی نظیر و نسبت به عملیات وعده صادق ۱ که مانور قدرت ایران بود اعتبار و اقتدار رژیم را در هم کوبید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =