تحول ساختار دانشی دانشگاه آزاد به مدارس سما رسید

معاون امور تحول و تعالی مدارس سما گفت: در جریان جدید دانشی و بر اساس نظام عرصه و پایه، مدارس سما علاوه بر «مدیر مدرسه»، «رئیس مدرسه»را هم از سمت دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی خواهند داشت.

فاطمه حمیدی فر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: صحبت های بسیار زیادی تا کنون در خصوص ساختار جدید دانشی، تغییرات و تحولات، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، جریان تشکیلاتی و شبکه‌ای بین زنجیره آموزش از کودکستان تا پست داک در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است. جریانی که با به بار نشستن کارستانی خواهد بود چرا که بعد از چهل و چند سال هنوز در حوزه دانشگاهی که قرار است مرجع تربیت قوه عاقله باشد با جریانات نظریاتی که در عین به روز بودن، بومی نیز باشد و با تعالیم قرآن و سنت هماهنگی داشته باشد؛ متأسفانه نداریم و هنوز هم در بستر آموزشی و محتوایی دانشگاه ها از جریانات محتوایی که در حوزه غرب و به صورت ترجمه ای وجود دارد، تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته در همین زمان ابهامات بسیار زیادی در خصوص عملیاتی شدن این فرآیندها وجود داشت که خوشبختانه امروز به شکل بومی با توجه به ظرفیت هر استان در حال پیاده سازی است. مأموریت اصلی دانشکدگان در حوزه تعلیم یعنی تمام جریانات علمی، دانشی و پژوهشی و فرهنگی است که به کمک و همت یک شبکه علمی که از طریق مدیران گروه کشوری در حوزه های متفاوت رشته های زیرمجموعه دانشکدگان تعلیم و تربیت قرار است اتفاق بیافتد البته کار بسیار سنگین و پرفشاری بود و با تلاش مدیران گروه کشوری توانست به این نقطه برسد.

حمیدی‌فر با اشاره به پویایی که در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: به زودی ورژن پنج کتابچه برای تأسیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و بر اساس تبیین ادبیات پایه و عرصه به استان‌ها ارائه می‌شود.

گروه‌های کشوری دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی به ۱۲ مورد افزایش یافت

وی تصریح کرد: در ابتدای جریانات دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به دستورالعملی که در رابطه با ساختارهای دانشی ارائه شد ما دانشکدگان را با ۹ گروه کشوری آغاز کردیم که در حال حاضر هم از همین مدل تبعیت میکند و در سامانه ساجد هم فعلا همین ۹ گروه قید شده است ولی با جریانات ماموریتی که دانشکدگان تعلیم تربیت دارد و صلاحدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری در گروه های کشوری صورت گرفت که از ۹ به ۱۲ گروه کشوری تغییر پیدا کرد و در ورود به سال تحصیلی جدید این فرآیندهای جدید گروه کشوری را هم خواهیم داشت.

حمیدی‌فر افزود: حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی ، تربیت ایمانی (جدید)، تربیت معلم و مربی، فناوری آموزشی و صنایع نوآور تربیتی، سنجش و ارزیابی خانواده و مشاوره(که قبلا در گروه روانشناسی کودکان استثنایی و مشاوره بود و امروز جدا شده)، خدمات تربیتی و روانشناختی، آموزش زبان های خارجی، آموزش علوم پایه و آموزش انسان و ماشین (قبلا آموزش یارانه ای بود) از جمله این گروه های کشوری هستند.

وی گفت: در حوزه دبیری تربیت بدنی نیز علوم ورزشی را به عنوان دیگر گروه کشوری درنظر گرفته‌ایم که مقرر شده مدیران مشخص شوند و امیدواریم همکارانی که در جریان استانی نماینده گروه های آموزشی را دارند با توجه به نامه و مکاتبه ای که به استان‌ها میشود، این فرآیند اتفاق بیفتد.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی بیان کرد: مراکز آموزشی تعلیم و تربیت اسلامی در حال حاضر این دانشکدگان ۱۵ مورد هستند که راه اندازی و کار خود را چه از منظر کالبدی و بالا بردن تابلو و چه از منظر جمع آوری گروه های آموزشی آغاز کرده اند و تمامی گروهای علوم تربیتی، روانشناسی و آموزش های زبان های خارجی و آموزش علوم پایه را داریم.

وی ادامه داد: ۱۱ دانشکدگان نیز در حال تأسیس هستند و با راه اندازی اینها تعداد دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی به ۲۶ مورد می‌رسد. مدارس متوسطه دوم ۱۵۵ و مدارس متوسطه اول ۲۲۴ مورد است ضمن اینکه تعداد هنرستان هایی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند ۶۶ مورد و مدرسه های پیش زمینه ابتدایی ۳۶۳ و مدرسه پیش دبستانی مستقل ۱۸ مورد و کودکستان هایی که از نظر جریانات کاری به «تاک» محول شده نیز ۱۸ مورد است.

دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، رئیس مدارس سما را منصوب می‌کنند

حمیدی‌فر خاطرنشان کرد: ما یک خانواده و جریان دانشی بزرگی داریم که سیاست هایش از طریق سما تعیین میشود و پشتوانه جریانات دانشی، محتوایی و اجرایی آن به همت افرادی است که در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال پیش رو مدارسی را که از جریان جدید «عرصه و پایه» تبعیت میکنند را داشته باشیم، مدارسی که علاوه بر «مدیر مدرسه»، «رئیس مدرسه»را هم از سمت دانشکده تعلیم و تربیت دارند.

حمیدی‌فر در خصوص وضعیت فعلی مدارس سما هم گفت: در حال حاضر ۸۲۶ مدرسه و نزدیک ۱۵۴ هزار و ۵۹۵ دانش آموز داریم که ظرفیت نوسازی و اسمی ۱۷۴ هزار و ۳۷۳ است و این تفاوت یک تعارضی را در حوزه عملکرد مدارس ایجاد کرده که به همین دلیل تذکرات لازم به مدارس داده شده است تا ظرفیت نوسازی واقعی برای مدارس سما درنظر گرفته شود.

رشد ۸ درصدی تعداد دانش آموزان سما/ ۲۸ مدرسه جدید امسال راه اندازی شده است

وی اضافه کرد: ۱۹ هزار و ۷۷۸ صندلی خالی داریم و درصد رشد هم بر اساس آنچه در سال گذشته وجود داشته ۸ درصد افزایش پیدا کرده ضمن اینکه نزدیک به ۵۴ مجوز تاسیس مدرسه در نشست های متفاوت ارائه و تا به امروز ۲۸ مورد آن راه اندازی شده است.

ابلاغ دستورالعمل "استاد-شاگردی" در نسل اول دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی

حمیدی‌فر بیان کرد: مدلی که باید در نسل اول تمام جریانات مفهومی آن را تبیین کنیم دستورالعمل «استاد -شاگردی» است که با تعاملاتی که در حوزه شبکه گروه کشوری و ارتباط با مدارس صورت گرفته دستورالعملی به وجود آمده مبنی بر این که دانشجویانی که میخواهند وارد عرصه مدرسه بشوند، در نگاه کارورزی یا طرح پویش منتور این دانشجویان چه کسی باشد و چه دانشجویانی حق ورود به مدارس را دارند و بنابراین به صورت مفصل در دستورالعمل اجرایی اعلام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =