عوارض خوردن غذاهای شیرین و شیرینی قبل خواب

هنگام خوردن غذاهای شیرین به خصوص قبل از خواب بهتر است برخی موارد مهم را درباره تاثیر شیرینی ها بر روی کیفیت خواب را بدانید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کربوهیدرات ها شامل یک گروه جامع از مواد طبیعی هستند که از یک یا چند واحد قند ساده تشکیل شده است. کربوهیدرات های رژیمی منبع اصلی انرژی برای بدن انسان هستند و شامل قندها، نشاسته و پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای (NSPs) (فیبر رژیمی) هستند. اینها در غذاهایی با هر منشا گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، غلات کامل، عسل، شکر، شیر و محصولات لبنی یافت می شوند.

بیشتر بخوانید:

عوارض مصرف قرص جوشان که از آن بی‌خبرید

پرمصرف ترین دی ساکارید قندی است که شامل قند طبیعی موجود در سبزیجات، میوه ها و شیر نمی شود. در ادامه این بخش درباره عوارض خوردن غذاهای شیرین و حاوی قند قبل خواب و تاثیر آنها بر روی کیفیت خواب صحبت خواهیم کرد.

پرخوری و کاهش کیفیت خواب

احتیاط در مورد مواد غذایی حاوی قند و انتخاب آگاهانه شام دو تاکتیک ساده برای تأثیرگذاری مثبت بر سلامت شما هستند. یک شام سنگین یا یک وعده غذایی کامل درست قبل از خواب، صرف نظر از محتوای قند نیز می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. یک وعده غذایی متوسط با غذاهای حاوی قند نیز می تواند باعث بد خوابی شود.

خوردن شیرینی و آپنه خواب

خوردن شیرینی جات باعث ایجاد التهابات مزمن و مشکلات زیادی مانند بیماری قلبی، چاقی، سرطان یا دیابت می شود، این التهابات روی بافت دهان و گلو تاثیر گذاشته و باعث ورم این ناحیه شده و آپنه خواب ایجاد می کند.

اضافه وزن بدلیل پرخوری قبل خواب

بدن از قند و شکر به عنوان انرژی استفاده می کند بنابراین در صورت مصرف شکر بخصوص قبل از خواب به دلیل فعالیت فیزیکی کم چاق می شوید زیرا شکر صرف تولید انرژی نمی شود.

رابطه مصرف قند و شیرینی با خواب

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نقش مصرف کربوهیدرات را بر کیفیت خواب نشان می دهد. هر دو رژیم غذایی پر کربوهیدرات (HC) و کم کربوهیدرات (LC) با تغییراتی در معماری خواب، مانند مدت زمان و کیفیت، مرتبط هستند.

مصرف بیشتر غذاهای فرآوری شده و غنی از قند (مانند نوشیدنی های شیرین شده با قند، غذاهای شیرینی پزی، نوشیدنی های انرژی زا) با ویژگی های بدتر خواب مرتبط است. خوردن مقدار زیادی شکر به شکل شیرینی، نوشیدنی های شیرین شده با قند یا نوشیدنی های انرژی زا بدون توجه به زمان مصرف در روز می تواند منجر به خواب ضعیف شود.

خوردن شکر به سرعت قند خون را بالا می برد و خوابیدن را برایتان سخت می‌ کند و از طرفی هم باعث شود که خواب سبک‌تر و کم‌ تری؛ همراه با برانگیختگی بیشتر داشته باشید.

تاثیر نوشیدنی انرژی زا روی خواب کودکان و نوجوانان

مطالعات انجام شده بر روی عادات غذایی و خواب کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان نشان داده است که مدت زمان کمتر خواب و کیفیت پایین خواب با فراوانی نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های شیرین شده با قند و شیرینی جات مرتبط است. با این حال، نوشیدنی های انرژی زا حاوی طیف گسترده ای از کافئین (۵۰-۵۰۰ میلی گرم در هر قوطی یا بطری) و مواد محرک مختلف مانند تورین و مشتقات گیاهی هستند که تأثیر منفی بر خواب دارند.

ارتباط مصرف غذاهای شیرین و پرانرژی بر خواب

در یک مطالعه دیگر، مشخص شد که افزایش دریافت انرژی در شب با افزایش تاخیر خواب (یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا بعد از خاموش شدن چراغ‌ها به خواب برود) و کاهش بازده خواب مرتبط است. شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، غذاهای پرانرژی هستند (حاوی انرژی زیادی به ازای وزن یا حجم هستند).

تاثیر مصرف میوه بر خواب

مصرف قند به شکل میوه می تواند تأثیر مفیدی بر خواب شما داشته باشد، حتی اگر قبل از خواب مصرف شود. میوه‌ها حاوی فیبر هستند و مصرف آنها بر کیفیت خواب تاثیر مثبتی دارد.به طور خاص، مصرف ۲ کیوی یک ساعت قبل از خواب باعث بهبود خواب افراد مبتلا به اختلالات خواب می شود. به طور مشابه، در مطالعات دیگر، مصرف ارقام خاص گیلاس منجر به بهبود خواب در گروه های سنی خاص شده است.

کد خبر: 1245715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =