تسریع روند ایجاد مکانیسم‌های پرداخت جایگزین در بریکس

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که در نشست آتی بریکس در کازان، گزارشی برای ایجاد مکانیسم‌های پرداخت جایگزین برای معاملات بین کشورهای بریکس ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیو، نشست آتی بریکس -گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور- در 22 تا 24 اکتبر در کازان روسیه برگزار خواهد شد. سرگئی لاوروف -وزیر امور خارجه روسیه- در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که در نشست کازان گزارشی برای ایجاد مکانیسم‌های پرداخت جایگزین برای معاملات بین کشورهای بریکس ارائه خواهد شد.

حال خبرگزاری تاس به نقل از وب سایت 19 دیجیتال نیکاراگونه در مورد اهمیت بریکس نوشت: نشست آتی بریکس در کازان، نشان دهنده ظهور نظم جهانی چند قطبی برای جایگزینی سلطه کشورهای غربی خواهد بود.

این وب سایت نوشت این اجلاس برای تقویت نظم جهانی دموکراتیک جدید «اهمیت استراتژیک» خواهد داشت. همچنین «شکست سیاست تحریمی غرب» را به دلیل حضور بسیاری از کشورهای غیر بریکس در اجلاس برجسته می‌کند. این نوشتار همچنین به این مورد تأکید که که مزیت بریکس این است که هیچ یک از اعضای آن حاکمیت ملی سایر کشورها را زیر سوال نمی‌برند و همه آنها به مدل‌های سیاسی و حقوقی هر کشور احترام می‌گذارند.

حال این پرتال در گزارش خود افزود که اعضای بریکس ممکن است به زودی یک سیستم مالی بین‌المللی جدید را ایجاد کنند که ایجاد آن توسط اکثر کشورهای جهان «به دلیل تمایل آنها برای رهایی از شبکه‌های خفقان جمعی غرب» حمایت می‌شود. در این گزارش تأکید شد که این تحول برای اقتصاد ایالات متحده که «از قبل زیر بار بدهی ملی 35 تریلیون دلاری است، مرگبار خواهد بود».

در ماه اکتبر، مائورو ویرا -وزیر امور خارجه برزیل- نیز به تعداد رو به رشدی از کشورهای علاقه‌مند به پیوستن به این انجمن اشاره کرده بود. اکنون حدود 30 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بریکس در مرحله ای ابراز کردند.

بریکس در سال 2006 تاسیس شد و اعضای اولیه ان شامل برزیل، روسیه، هند و چین بود. در سال 2011، آفریقای جنوبی به این گروه پیوست. اکنون پس از دعوت شش کشور جدید از جمله آرژانتین برای پیوستن به این انجمن در آگوست 2023، ده عضو دارد، اما آرژانتین در اواخر دسامبر از پیوستن به بریکس امتناع کرد، در حالی که پنج کشور دیگر، یعنی مصر، ایران، امارات متحده عربی، و عربستان سعودی. عربستان و اتیوپی از اول ژانویه 2024 به عضویت کامل بریکس درآمدند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1246047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =