حل مشکل آب‌های سطحی شهر خمام توسط اساتید دانشگاه آزاد

ملکی چوبری رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان با اشاره به انعقاد قرارداد این دانشگاه با شهرداری خمام گفت: چالش و مشکل آب‌های سطحی این شهر توسط اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گیلان برطرف می‌شود.

مجتبی ملکی چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان جذب دانشجو در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در حال حاضر حدود ۴۰ هزار دانشجو دارد که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه استان گیلان جزء استان‌های پیر و با درصد پایین زاد و ولد در کشور محسوب می‌شود، گفت: با این وجود از سال ۹۹ تا ۱۴۰۳ حدود ۲ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان به ۴۰ هزار دانشجو افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

اعطای تسهیلات ۴۰ میلیونی ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد

ملکی چوبری ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به معنای واقعی یک دانشگاه بوده و تمامی استانداردهای لازم برای یک دانشگاه را دارا است. این موضوع به جذب دانشجو کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه آموزش عالی در استان گیلان در سال‌های اخیر ضعیف شده‌ و در نتیجه برخی مراکز آموزشی تعطیل شدند، گفت: در واقع دانشگاه آزاد رشت از سبد دانشجویان دیگر مراکز آموزشی استان دانشجو جذب کرده است. علاوه بر آن؛ رشته‌های جدید تحصیلی نیز در این دانشگاه راه اندازی شده است. به عنوان مثال در نیمسال تحصیلی جاری حدود ۸ رشته تحصیلی جدید به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد اضافه شده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی و برآورد ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از مرز ۴۰ هزار دانشجو نیز عبور کند.

ضرورت نقش آفرینی اجتماعی دانشگاه‌ها

ملکی چوبری درباره طرح‌های آموزشی که برای تامین اشتغال دانشجویان یا فارغ التحصیلان از جمله طرح پویش، در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود، گفت: در این راستا نیز دانشگاه آزاد اسلامی رشت فعالیت‌هایی انجام داده است. در حال حاضر ارتباط دانشگاه آزاد با صنعت و جامعه؛ یک ارتباط مناسب و مستمر است. ما اعتقاد داریم که دانشگاه باید از مرزها و دیوارهای مکانی و جغرافیایی خود خارج شود و تامل و نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رشت اضافه کرد: نقش آفرینی اجتماعی یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌های نسل‌های سوم و چهارم است. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک بسته بسیار مهم به واحدهای دانشگاه ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در راستای تحقق درآمدهای غیر شهریه ای و سرمایه گذاری اقتصادی اقدامات موثری را انجام داده است. در این راستا در کنار برقراری ارتباط با صنعت، تلاش کردیم از ظرفیت حوزه صنعت برای اشتغال دانشجویان و اقتصاد دانشجویان در آینده و دانشگاه استفاده کنیم. به عنوان مثال تعداد قابل توجهی از دانشجویان در قالب طرح پویش در شرکت نوید مبل مشغول به فعالیت هستند.

ملکی چوبری ادامه داد: طرح پویش یکی از طرح‌های بسیار هوشمندانه است. چرا که علاوه بر اینکه دانشجویان در طرح پویش، مهارت آموزی را فرا می‌گیرند، صنعت شهریه آنان را پرداخت می‌کند. همچنین هر ترم هزنیه تحصیلی می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رشت بیان کرد: صنعت این تعهد را ایجاد کرده که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی یا فراغت از تحصیل، در آنجا به صورت تمام وقت مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در طرح پویش مشغول به فعالیت هستند. امیدواریم با توجه به تعاملاتی که دانشگاه با شهرک‌های صنعتی، ادارات، وزارت صمت؛ اداره استاندارد و همیاران شهرداری دارد، آمار دانشجویان شاغل در پویش تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ را در به سه برابر رشد و ارتقا دهد.

افزایش درآمد غیرشهریه‌ای تا سقف درآمد شهریه‌ای

ملکی چوبری با اشاره به آمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان تصریح کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی درآمدهای غیر شهریه ای را به نسبت ۳۰ به ۷۰ به درآمد شهریه تعریف کرده است. با توجه به اقیلم و زیست بوم استان گیلان، ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در این استان کم نیستند از جمله بنادر گشتی رانی، گمرک، شیلات، منطقه آزاد انزلی. در این راستا ما به دنبال افزایش ظرفیت‌های غیر شهریه‌ای هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با ذکر مثالی عنوان کرد: محصولات گیاهی و صیفی‌جات کلینیک گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در حال حاضر به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود که مجوز و تایید سلامت این محصولات را دانشگاه می‌دهد.

وی اضافه کرد: مرکز ماهی‌های خاویاری در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در شهر بندر چمخاله فعالیت می‌کند. تکثیر و توزیع ماهی های خاویاری انجام می‌شود.

ملکی چوبری عنوان کرد: استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی یکی برای ارتباط گیری با صنعت، یکی دیگر از راهکارهای کسب درآمد غیر شهریه‌ای است.

این مسئول افزود: درآمد غیر شهریه ای می‌تواند تحول بزرگی را در اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاهی ایجاد کند. همچنین شهرک حمل و نقل تیرپاژ شهر مرزی آستارا را پیگیر هستیم. کامیون‌هایی که از ایران ترانزیت می‌شوند حدود یک هفته در صف ترانزیت در انتظار می‌مانند. با ساخت این شهرک، امکانات مکانیکی و سایر رفاهی داده می شود.

وی مطرح کرد: این شهرک در زمین ۲۷ هکتاری ساخته خواهد شد. مجوز لازم برای تررد و ساخت رپ ها گرفته شده است. پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال آینده استانداردهای لازم را کسب کنیم.

ملکی چوبری افزود: درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به ۲۰ درصد رسیده است. تلاش داریم تا پایان سال مالی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ به ۳۰ درصد مد نظر سازمان مرکزی دانشگاه برسیم.

حل مشکل آب‌های سطحی شهر خمام توسط اساتید دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تازگی قراردادی را با شهرداری این استان منعقد کرده است، بیان کرد: در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی از یکی از بزرگترین قراردادها دانشگاه آزاد رونمایی شد. این قرار داد بین دانشگاه آزاد گیلان و شهرداری خمام به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است. موضوع آن نیز جمع آوری آب‌های سطحی شهر خمام است.

وی ادامه داد: خمام در شمال شهر رشت و مجاورت بندر انزلی قرار دارد. یک رودخانه اصلی با نام خمام رود در شهر قرار دارد که این رودخانه باید آب های سطحی شهر که در اثر بارش‌ جمع می‌شوند را به دریای خزر انتقال دهد.

ملکی چوبری یادآور شد: کشاورزهای استان گیلان به مقدار زیاد از سموم استفاده می‌کنند. بنابراین این سموم به آب‌های رودخانه وارد شده و در نهایت ایجاد جلبک و نیزار می‌کند. این جلبک‌ها مانع از انتقال آب به دریا می‌شود.

این مسئول با اشاره به شعار دانشگاه یعنی اجتماعی و حساس بودن نسبت به موضوعات و زیست بوم استان بیان کرد: بنابراین اساتید دانشگاه مشکلات را احصا کرده‌اند و به مسئولان استان اطلاع دادند. در نهایت اعضای هیئت علمی پای کار آمدند و پروپزالی تهیه کردند و به ستاد بحران کشور و شهراری خمام ارسال کردند.

وی با بیان اینکه نرم افزار AWMM توسط اساتید برای حل مشکل آب های سطحی شهر طراحی شده است، گفت: این نرم افزار میزان بارش‌ها را محاسبه کرده و نفوذ پذیری خاک را اندازه گیری کرده و به عنوان ورودی به این نرم افزار داده می‌شود. این نرم افزار میزان قطر لوله های استفاده شده برای ورود و خروج آب‌های سطحی شهر را محاسبه می‌کند.

ملکی چوبری تصریح کرد: ستاد بحران کشور و شهرداری خمام از این طرح استقبال کردند و قرداد بسته شده است. در این راستا معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد بیان کرده این قرارداد بزرگترین قرارداد برون سپاری و مطالعاتی در تاریخ دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: قرارداد ذکر شده با ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، اساتید و دانشجویان پیش می‌رود. علاوه بر آن؛ اساتید دانشگاه مجری این طرح است. دانشگاه آزاد اسلامی در سیاست جدیدی پژوهش‌های تکلیفی را به سمت پژوهش‌های حل المسئله هدایت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =