واکنش سخنگوی دانشگاه آزاد به شایعه افزایش ۳ برابری شهریه دانشجویان علوم پزشکی

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سنوات گذشته برخی زیر نظام‌های آموزش عالی، هزینه آموزش پزشکی را تا ۷ برابر افزایش دادند در حالی که امسال این هزینه در دانشگاه آزاد کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده و برای بهره‌مندی از استاندارد و کیفیت لازم و تأمین امکانات و زیرساخت های کمک آموزشی لازم بود شهریه حوزه آموزش پزشکی قدری افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدقربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی به خبرنگاران گفت: بر اساس گزارش دستگاه های متولی از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه آموزش علوم پزشکی بسیار بالا است که یکی از دلایل عمده آن هم این است که حوزه پزشکی ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد بنابراین باید واجد استانداردهای لازم باشد.

وی ادامه داد: مردم از ما به عنوان دانشگاه آزاد اسلامی انتظار دارند در بالاترین سطح استاندارد آموزش پزشکی در خدمت آنها باشیم که الحمدالله این اتفاق هم افتاده و نشان بارز آن هم این است که عمده پذیرفته شدگان دوره دستیاری و رزیدنتی از دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

کیفیت بالای آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی

قربانی با اشاره به اینکه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی امسال در المپیاد پزشکی ۱۰ مدال رنگارنگ کسب کردند، خاطرنشان کرد: همه این دستاوردها نشان از این مهم دارد که آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی در بالاترین سطح قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه آموزش پزشکی بسیار بالا و قابل توجه است، تصریح کرد: حقیقت این است که ما باید استانداردهای لازم و کیفیت آموزش پزشکی را داشته باشیم و نمی توانیم از کیفیت بکاهیم و از سوی دیگر نمیتوان از شهریه دانشجویان دیگر رشته ها ما به التفاوت این هزینه ها را پرداخت کرد.

قربانی افزود: در سنوات گذشته برخی زیر نظام های آموزش پزشکی هزینه آموزش پزشکی را تا ۷ برابر افزایش دادند در حالی که امسال این هزینه در دانشگاه آزاد کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده و برای بهره مندی از کیفیت لازم و امکانات و زیرساخت های کمک آموزشی لازم بود شهریه حوزه آموزش پزشکی قدری افزایش پیدا کند.

امکان اخذ وام برای درصد بالایی از شهریه وجود دارد

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از طرف دیگر تعهد خدمات سالیانه که مطابق با سنوات تحصیلی دانشجویان بعد از دوره فارغ التحصیلی اعمال میشود، در دانشگاه آزاد اسلامی رایگان است در حالی که طبق جداول مرتبط تعهد سالیانه عدد بسیار بالایی دارد ضمن اینکه امکان اخذ وام برای درصد بالایی از شهریه وجود دارد و ممکن است برخی دانشجویان علاقه‌مند باشند تا در رشته محل دیگر و یا زیرنظام آموزشی دیگری ادامه تحصیل بدهند که آن هم بعد از اخذ کارنامه دانشجویی و طبق آیین نامه‌ها و ضوابط سازمان سنجش، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه مبدأ موافقت خواهد کرد.

قربانی با تبریک به دانشجویان جدیدالورود برای قبولی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بیان کرد: افزایش شهریه رشته های علوم پزشکی تنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست و نامه معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت(باقری‌فرد) نیز گواه این موضوع است که این نامه به هزینه های بالای حوزه آموزش پزشکی اشارات جدی‌تری دارد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات دولتی بی بهره است بنابراین تقاضای من از شما خبرنگاران که بلندگوی مردم هستید این است که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخواهید که به دانشگاه آزاد کمک کند. دانشگاه آزاد اسلامی بخش قابل توجهی از حوزه سلامت و درمان کشور را به دوش می‌کشد اما از کمترین حمایت دولتی بهره‌مند است که طبیعتا باعث افزایش قیمت خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که چرا میزان شهریه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اعلام نشده بود، عنوان کرد: نه در دفترچه سنجش دانشگاه‌های دولتی و نه در دفترچه دانشگاه آزاد، شهریه ها را نمی نویسند، نه تنها امسال بلکه هیچ سالی شهریه ها نوشته نشده است و استدلال سازمان سنجش هم این است که آنها مرکز سنجش و نه اعلام شهریه هستند.

تکذیب افزایش ۳ برابری شهریه دانشجویان علوم پزشکی آزاد/ بیش از ۷۰ درصد از پذیرفته‌شدگان شهریه خود را پرداخت کردند

وی افزایش سه برابری شهریه رشته های علوم پزشکی را تکذیب کرد و گفت: شهریه‌ها حدود ۲ برابر و حتی کمتر از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است در واقع بخشی از این افزایش مربوط به تورم سالیانه و بخشی نیز مربوط به تأمین زیرساخت‌ها و استانداردهای آموزش پزشکی است.

قربانی خاطرنشان کرد: تا امروز بیش از ۷۰ درصد از پذیرفته شدگان شهریه خود را پرداخت کردند و ثبت نام خود را قطعی کردند ضمن اینکه ۱۵ درصد نیز بارگذاری مدارک خود را انجام داده‌اند و معترضین تنها حدود ۶ درصد هستند که این افراد هم این امکان را دارند تا بعد از انتشار کارنامه دانشجویی توسط سازمان سنجش، به هر رشته محل طبق مقررات جا به جا شوند.

وی افزود: بیش از ۳۵ درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی، غیرشهریه‌ای است که این عدد هر لحظه و هر ماه به علت فعالیت‌های بخش های مختلف دانشگاه از جمله نوآوری، فناوری و شرکت های دانش بنیان رو به افزایش است و امیدواریم به زودی به نقطه‌ای برسیم که بیش از نیمی از درآمدهای دانشگاه آزاد از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای باشد.

قربانی در پایان با اشاره به اینکه تربیت بیش از ۴۰ درصد پرستاران و ۱۰ درصد پزشکان کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: شهریه‌ای که برای دانشجویان علوم پزشکی درنظر گرفته شده است هزینه تمام شده نیست بلکه نصف هزینه تمام شده است و مابقی از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =