رقابت‌های کرسی‌های آزاد اندیشی در ایستگاه پایانی/ «زنده باد مخالف من» دیگر شعار نیست

دانشجویان برتر در چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی اعتقاد دارند که این کرسی باعث ایجاد پویایی، افزایش قدرت تفکر، تقابل با نظرات مخالف در حیطه منطق، فکر و عقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌ها آزاد اندیشی امروز (۲۹ مهرماه)به پایان می‌رسد و تیم‌های اول تا چهارم هر ۶ محور این رقابت‌ها مشخص شدند. رقابتی که با هدف تقویت روحیه پرسشگری و حقیقت جویی، راه های تسلط بر فن بیان، تحمل نقد پذیری، ترغیب سایرین برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مشارکت ۲۹هزار دانشجو و ۸ هزار استاد در کرسی‌های آزاد اندیشی/ تیم‌های دانشگاه آزادی‌ از دولتی‌ها سبقت گرفتند

رقابت‌هایی که به گفته حمید مهدوین مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی با استقبال دانشجویان همراه بوده است. وی به ایسکانیوز می‌گوید: ۷ هزار ۲۴۶ تیم در اولین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند. همچنین حدود ۲۹ هزار دانشجو در این رویداد با یکدیگر به رقابت پرداختند. داشتن استاد راهنما برای هر تیم نیز یکی از الزامات این رقابت‌ها است. بنابراین حدود ۸ هزار عضو هیئت علمی به عنوان استاد راهنما در رقابت‌ها حضور داشتند.

در ادامه گفت‌وگوی ایسکانیوز با تیم‌های برتر چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزادندیشی آورده شده است:

افزایش قدرت استقلال فکری دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی

مجید خدایاری سرتیم شهید فخری زاده دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد که در رقابت‌های کرسی های آزاداندیشی شرکت کرده و مقام دوم در محور سلامت را به دست آورده در گفت‌وگو با ایسکانیوز می‌گوید: تیم ما گزاره‌های خود را در حوزه نظام سلامت انتخاب کرده و به رقابت با سایر تیم‌ها پرداختیم.

وی ادامه داد: سطح چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاد اندیشی خوب بود، اما می‌تواند در سال‌های آینده بهتر شود.

خدایاری افزود: تیم‌های حاضر در چهارمین دوره این رقابت‌ها بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی بودند و دانشگاه‌های سراسری و علوم پزشکی تیم‌های کمتری داشتند.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دبیرخانه این دوره از رقابت‌ها برای جلوگیری از اعتراض دانشجویان یا ضایع شدن حق فردی؛ امسال انتخاب گزاره‌ها را برعهده خود دانشجویان گذاشتند. این موضوع هم خوب است و هم خیر.

وی عنوان کرد: تیم‌ها به سختی می‌توانند در مدت زمان کوتاه از گزاره خود دفاع و گزاره تیم مقابل را نقد کنند. به عقیده من، بهتر است مسئولان اجازه دهند تیم‌ها موضوعاتی که اختلاف بر سر آنها زیاد است را انتخاب کنند.

خدایاری درباره تاثیرگذاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر خلا بحث‌های نظری در دانشگاه‌ها احساس می‌شود. برگزاری کرسی‌ها برای برطرف کردن این خلا در دانشگاه‌ها یک ضرورت است. بنابراین یک گام رو به جلو است. در واقع این رقابت‌ها قدرت استقلال فکری و نظری دانشجویان را افزایش می‌دهد.

کرسی‌ها آزاداندیشی بستری برای بیان دغدغدهای دانشجویان

مجتبی صفابخش سرتیم کرسی آزاداندیشی دانشگاه خوراسگان که در چهارمین دوره رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزادیشی مقام نخست در محور فرهنگی را کسب کرده در گفت‌وگو با ایسکانیوز بیان می‌کند: تیم ما در این رقابت‌ها گزاره‌های دین گریزی در جهان و افزایش سن ازدواج در جامعه و کاهش انگیزه برای تشکیل خانواده را انتخاب کرده و به رقابت با سایر تیم‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: اعضای تیم ما را دانشجویان رشته روانشناسی تشکیل می‌دهند. ما همواره دغدغه این چالش‌های فرهنگی را داشتیم و کرسی‌ها آزاداندیشی فرصت مناسبی برای بیان دغدغه‌های ما بود. در حال حاضر جوانان یا نمی‌خواهند ازدواج کنند یا نمی‌توانند ازدواج کنند. این موضوع چالش خانواده‌ها است.

صفابخش عنوان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌وگو باعث ریشه‌یابی دغدغه‌های جوانان می‌شود. به عنوان مثال تیم ما موضوع دین گریزی را با کمک روش‌های استدلالی و بر اساس نظریه‌ها روانشناسی بررسی کردیم.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در واقعیت چند موضوع در رقابت‌های سراسری کرسی‌های آزاد اندیشی نهفته است. پویایی افراد، تقابل با نظرات مخالف در حیطه منطق، فکر و عقل و استدلال پیامدهای مثبت برگزاری این کرسی‌ها است.

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی بسیار جذاب است و دانشجویان مطالبه‌گر بسیاری به دلایل مختلف از جمله اطلاع رسانی ناکافی، نتوانستند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

صفابخشی خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالب ذکر شده، رقابت های کرسی‌های آزاد اندیشی باعث می‌شود که دانشجویان با تفکرات و فرهنگ‌ها متنوع، جنسیت متفاوت، درجات علمی مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند. همچنین باعث آشنایی دانشجویان شهرها و دانشگاه‌های مختلف می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =