سهم ناچیز معلمان مدارس غیرانتفاعی از شهریه‌های سنگین/ موسسان قانون را دور می‌زنند

اگرچه قانونی برای اصلاح حقوق و بیمه معلمان مدارس غیرانتفاعی تصویب شد اما همچنان این معلمان از دریافت حقوق و بیمه قانونی محروم هستند و موسس‌ها تخلفات گسترده‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مدارس غیرانتفاعی اگرچه شهریه‌های بالایی دریافت می‌کنند اما معلمان این مدارس جزو قشر کم‌درآمد محسوب می‌شوند. این معلمان بارها به شرایط بد کاری اعتراض کرده‌اند و اردیبهشت سال جاری محمودزاده رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با استناد به آیین نامه جدید از کاهش ساعت کاری معلمان مدارس غیردولتی و افزایش حقوق آنها خبر داد.

استفاده از بازنشسته‌ها برای پرداخت نکردن بیمه

سراغ معلمان غیرانتفاعی رفتیم تا نحوه اجرای آئین‌نامه را بررسی کنیم. یکی از این معلمان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه تحولات اساسی اتفاق نیفتاده است و هنوز مدارس بسیاری هستند که حقوق و بیمه معلمان را براساس قانون پرداخت نمی‌کنند، گفت: از طرفی مدارس برای اینکه بیمه پرداخت نکنند به جای استفاده از معلمان جوان، سراغ معلمان بازنشسته آموزش و پرورش می‌روند که مجبور نباشند بیمه و حقوق کافی بدهند. کاش آئین‌نامه‌ای بود که مدارس را محدود می‌کرد که فقط ۲۰ درصد از ظرفیت خود را به معلمان بازنشسته اختصاص بدهند.

سنوات و عیدی پرداخت نمی‌شود

وی افزود: مدارس سنوات و عیدی پرداخت نمی‌کنند. از طرفی موسس حقوقی برای تابستان پرداخت نمی‌کند و ما به ناچار باید تا شروع سال تحصیلی به کار دیگری مشغول شویم. حقوق‌ها هم متغیر است، از ۲ میلیون تا ۹ میلیون تومان پرداختی وجود دارد و بسته به اینکه مدرسه در چه شهر و چه منطقه‌ای است، حقوق پرداختی متفاوت است. موسس‌ها حق بیمه را از خود معلم کم می‌کنند. همکاری داریم که معاون مدرسه است و تمام وقت کار می‌کند اما ۶ میلیون دریافتی بدون بیمه دارد. موسس می‌گوید که با همین پول خودت را بیمه کن.

معلمی هم نوشته: هر ساله آمارهای بالایی که کارشناسان آموزش و پرورش از قبولی دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی در مدارس سمپاد، المپیادها و کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری ارائه می‌دهند به ما می‌گویند که ما برای تعلیم وتربیت دانش آموزان رسمی این مملکت از جان مایه گذاشته‌ایم اما رسما کسی ما را به عنوان معلم قبول ندارد. ما مانند کارگران ساختمانی کارمان فصلی است. از اول مهر تا پایان خرداد معلم هستیم اما از آن به بعد از حقوق خبری نیست و باید صبرکنیم که آیا موسس برای سال بعد ما را می‌خواهد یا به خاطر اینکه مجبور نشود به دلیل رضایت اولیا ازتدریس و نحوه آموزش حقوق بیشتری پرداخت کند، نیروی دیگری که برای اولین بار تدریس می‌کند و حقوق کم می‌خواهد را جایگزین ما کند.
در هفته بالای ۳۶ ساعت کار می‌کنیم اما حقوق ناچیز (بین ۲ تا پنج میلیون) بدون بیمه (بعضا بیمه ۱۰تا ۱۵ روز)آن هم هشت ماه در سال می‌گیریم.

وی افزود: زمانی که در آزمون استخدامی آموزش وپرورش خوش درخشیدیم و با نمره‌های کتبی بالا کارنامه سبز شدیم اما با هزاران ساعت دوره، میانگین ۱۰سال تدریس و تجربه، تقدیرنامه و رتبه‌های برتر جشنواره‌های تدریس، در مرحله بررسی مدارک سر سوزنی برای این همه تلاش ارزشی قائل نشدند و به خاطر یک یا ۲ سال مازاد سن از ادامه روند استخدام محروم شدیم. نه از رفاهیات فرهنگیان برخورداریم نه بیمه داریم. حقوق ناچیزی که موسسین ماهانه به ما پرداخت می‌کنند فقط صرف هزینه ی ایاب وذهاب می شود.

حق بیمه از خود معلم گرفته می‌شود

به نظر می‌رسد که شرایط در مدارس غیرانتفاعی شهرهای کوچک بسیار بدتر از تهران و مراکز استان است. یکی از معلمان در این خصوص به ایسکانیوز توضیح داد: قانون مصوب شده که حقوق و بیمه تمام وقت برای معلمان غیرانتفاعی پرداخت شود و حتی امسال هم مصوبه‌ای مبنی بر کاهش ساعت کاری ابلاغ شد اما این قانون نهایتا در برخی مدارس تهران و مراکز استان‌ها اجرا می‌شود و اما در شهرستان‌های کوچک اجرا نمی‌شود.

وی افزود: من بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارم و چیزی به اسم بیمه نداریم و مدرسه می‌گوید که می‌توانی از سوی مدرسه بیمه شوی اما هزینه را باید خودت بپردازی. من تمام وقت کار می‌کنم اما چون هزینه بیمه بالاست من مجبور شدم که ۱۰ روز یا ۱۵ روز بیمه پرداخت کنم.

این معلم با بیان اینکه این مشکل بیش از ۹۰ درصد معلمان شهرستان است، عنوان کرد: موسس در سامانه حقوق غیرواقعی ثبت می‌کند اما نصف آن را پرداخت می‌کند. معلمان بسیاری به من پیام می‌دهند که با کار تمام وقت تنها سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند. برخی از مدارس هم از معلم سفته ۱۰۰ میلیونی می‌گیرند که فرصت شکایت نداشته باشد.

وی ادامه داد: موسس‌ها قانون را دور می‌زنند و می‌گویند که معلم را بیمه می‌کنند اما هزینه را از خود آن‌ها می‌گیرند. علاوه بر این حقوق معلم در ایام نوروز نصف می‌شود.

این معلم با گلایه از نحوه برگزاری آزمون استخدامی توضیح داد: معلمی داریم که در آزمون استخدامی قبول شده است و ۴۰ سال و ۱۷ روز سن دارد. این معلم ۱۰ سال خدمت کرده و بیش از هزار ساعت ضمن خدمت گذرانده و گزینش شده است اما به دلیل ۱۷ روز مانع جذب وی شدند. چرا در آزمون حتی برای زنان متاهل و خانه‌دار شرایطی گذاشته شده که به دلیل ازدواج سن آن‌ها کم شود و معلمان غیرانتفاعی را نادیده می‌گیرند؟

معلم دیگری از نکا هم در پیامی به ایسکانیوز نوشته: من آموزگار پایه دوم ابتدایی هستم و ۱۵ سال سابقه کار دارم اما علی رغم اینکه تمام وقت کار می‌کنم، حقوق دریافتی من پنج میلیون تومان است. بیمه هم ندارم. این در حالی است که مدرسه ما از هر دانش‌آموز بیش از ۱۶ میلیون تومان شهریه می‌گیرد.

معلم دیگری هم کرمان نوشته: بیمه ما کامل نیست و علاوه بر این فقط هفت ماه از سال بیمه داریم. من سابقه بالایی دارم اما دریافتی من تنها چهار میلیون تومان است.

معلم دیگری از رشت نوشته: حقوق و بیمه من در سامانه مشارکت‌ها قانونی ثبت شده است اما واریزی من سه میلیون تومان است و تنها ۱۰ روز بیمه پرداخت می‌شود. موسس زنگ‌های هنر، ورزش و تفریح را از ساعت کار من کم می‌کند. من از هشت صبح تا یک و نیم ظهر کار می‌کنم و هفت میلیون با ۱۵ روز بیمه دریافتی دارم.

معلمی از شهرستان رباط کریم نوشته: من از هشت صبح تا ساعت ۲ کار می‌کنم و فوق لیسانس دارم اما دریافتی من هفت میلیون تومان است و بیمه‌ای هم پرداخت نمی‌شود.

مرخصی ممنوع

شرایط در مناطق شمالی تهران کمی بهتر است. یکی از معلمان مدارس تهران درخصوص شرایط به ایسکانیوز گفت: حقوق و بیمه ما قانونی پرداخت می‌شود اما حداقل وزارت کار است و حق بیمه را هم خودمان پرداخت می‌کنیم. البته یکی از مشکلات ما نداشتن مرخصی است. حتی مرخصی قانونی را هم به ما نمی‌دهند و اگر مرخصی بگیریم، با کسر کار مواجه می‌شویم. در ایام نوروز هم حقوق نصف است و در تابستان هم حقوقی نداریم. از طرفی موسس به جای قرارداد یک ساله با ما ۹ ماهه قرارداد می‌بندند که حق سنوات پرداخت نکند.

اجحاف در حق معلمانی که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند

شرایط کاری بد و حقوق‌های کم باعث شده تا بسیاری از معلمان غیرانتفاعی خواستار شرکت در آزمون‌های استخدامی برای جذب در آموزش و پرورش باشند اما مشکلاتی در این میان وجود دارد. باولی یکی از این معلمان است که به تازگی در آزمون استخدامی پذیرفته شده، وی درخصوص مشکلات معلمان غیرانتفاعی برای شرکت در آزمون، به ایسکانیوز گفت: بندی در برنامه هفتم توسعه مصوب شد که معلم‌های غیررسمی به ازای هر سال و تا سقف هر سال برای شرکت در آزمون ضریب بگیرند اما این بند اجرا نمی‌شود.

وی افزود: در قانون عنوان شده که معلمان خرید خدمات و نهضتی که بیش از ۴۰ سال دارند، می‌توانند در قانون شرکت کنند و به ازای هر سال کار یک سال از سن آن‌ها کم می‌شود اما معلمان غیرانتفاعی شامل این قانون نشدند.

به گزارش ایسکانیوز، اگرچه سامانه مشارکت‌ها به جهت رصد فعالیت‌های مدارس غیرانتفاعی راه‌اندازی شد و حقوق و بیمه معلمان در آن ثبت می‌شود اما آموزش و پرورش نباید از نظارت حضوری غافل شود و صحت ادعاهای مدارس را بررسی کند چراکه برخی معلمان به دلیل ترس از دست دادن شغل، شکایتی نمی‌کنند یا موسس از آن‌ها سفته سنگین گرفته و راهی برای شکایت ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1246690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =