جشنواره ها بهترین فرصت برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه است

معاون دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در خصوص جشنواره نقاشی صبح امید گفت: با برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری می توان شاهد شادابی و نشاط در بین هنرمندان و در نتیجه آن تأثیر گذاری مناسب توسط این قشر در جامعه باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رامین فارسی، معاون دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با بیان اینکه دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب غرب دارای بیش از 5000 دانشجو در رشته های معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی، نقاشی، عمران و محیط زیست می باشد، گفت: این دانشکده در 4 رشته معماری، شهرسازی، عمران و محیط زیست در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه هنر یکی از نمودهای شگفت‌انگیز و سازنده‌ی حیات بشری است که همواره از دیدگاه‌های مختلف بررسی شده است اظهار کرد: هنر باید رهایی‌بخش انسان از جهالت و هدایت‌گر او به سوی پیشرفت و ترقی باشد بنابراین این عرصه فضایی است که آمال و احساسات، ارزشها ، تجربیات و میراث و تمدن بشری را در بر می گیرد.

فارسی گفت: قبل از آن که بخواهیم نقش و وضعیت هنر را در جامعه امروزین مورد بررسی قرار دهیم لازم است ابتدا تعریفی از هنر داشته باشیم .

معاون دانشکده هنر و معماری واحد تهران غرب در ادامه بیان کرد: تعاریف متفاوتی در مراجع و کتب مختلف از هنر میشود اما شاید بتوان مفهوم زیر را از تمام تعاریف استنباط کرد که " هنر یک فعالیت انسانی بوده و فرد هنرمند آگاهانه، احساساتی را که خود تجربه کرده، به یاری علایم مشخصه ظاهری، به دیگران انتقال می دهد به طوری که آنها این احساسات را درک نمایند و همان مراحل حسی ای که او تجربه کرده، درک کنند.

وی در ادامه افزود: یعنی انسان ها با دیدن اشیای مادی و یا خلسه های معنوی، مراحل حسی را تجربه می نمایند و آن را در قالب هنر (ترسیمی، خطاطی، مجسمه سازی، سنگ تراشی، تئاتر، نمایشنامه و ... ) به تصویر میکشند. بنابراین هنر به مثابه ابزاری قدرتمند برای انعکاس، تفسیر و تحول واقعیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی در جامعه عمل می‌کند. به همین دلیل حکومت ها بسیار علاقه مند هستند که بتوانند از این ابزار قوی در نشر و القا خواسته های حکومت به جامعه استفاده نمایند.

فارسی تصریح کرد: امروزه رویکرد جامعه نیز به جنبه های مختلف هنری (هنرهای نمایشی، تجسمی و ...) بسیار مثبت می باشد و خانواده ها در تلاش هستند تا فرزندانشان بتوانند از همان کودکی در شاخه های مختلف هنری تجربیاتی را بیاموزند. در این میان هنرهای تجسمی و به ویژه نقاشی به دلیل در دسترس بودن مواد و وسایل و ملزوماتش بیشتر مورد نظر خانواده ها قرار می گیرد. این هنر در دوره پیش دبستانی نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد در نتیجه شاهد اقبال عمومی به شاخه های مختلف این هنر در جامعه هستیم.

معاون دانشکده هنر و معماری واحد تهران غرب در پایان گفت: با برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری با جوایز ارزنده و همچنین حمایتهای مادی و معنوی مناسب می توان شاهد شادابی و نشاط در بین هنرمندان و در نتیجه آن تأثیر گذاری مناسب توسط این قشر در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =