مضرات استفاده از روروک برای کودکان نوپا

رییس انجمن علمی کاردرمانی خراسان رضوی گفت: استفاده از «واکر کودک» یا «روروک» برای نوزادان مضر و به لحاظ علمی ممنوع است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ذبیح الله راستی روز شنبه در نشست خبری «کاردرمانی برای همه» که به مناسبت روز جهانی کاردرمانی در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: علت ممنوعیت استفاده از روروک این است که احتمال کوتاهی عضلات ساق پا و آسیب به لگن و ستون فقرات را در نوزادان به شدت بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:

خواص خرمالو برای کودکان

وی بیان کرد: کار درمانی با تمرکز بر به حداکثر رساندن استقلال عملکردی فرد به دنبال هر نوع آسیب نقش بسزایی در رشد و توسعه فردی و اجتماعی افراد در جامعه ایفا می‌کند. متاسفانه این رشته و خدمات مرتبط با آن در جامعه معرفی نشده است.

رییس انجمن علمی کاردرمانی خراسان رضوی گفت: به طور کلی حیطه اقدامات کار درمانی، کلیه فعالیت‌های هدفمند و معنادار زندگی انسان که در ۲۴ ساعت شبانه روز انجام می‌شود، شامل آموزش و تحصیل، مشارکت اجتماعی، بازی، کار، تفریح و فعالیت‌های اوقات فراغت و حتی خواب را شامل می‌شود و هر عاملی که انسان را از انجام هر یک از موارد فوق باز دارد، کار درمانی در کنار دیگر درمان‌های پزشکی و توان بخشی وارد عرصه می‌شود.

وی با بیان اینکه تمرکز کار درمانی بر کارآمدسازی فعالیت‌های روزمره زندگی فرد و استقلال وی در بخش‌های مختلف زندگی است، افزود: از این رو کار درمانی با رویکردی مراجع محور و بر اساس نیازمندی‌های عملکردی فرد، به ارزیابی دقیق حیطه‌های‌ چالش‌آور در فعالیت‌های روزمره و به تبع آن طرح برنامه درمانی جامع می‌پردازد و با نگاهی کل‌نگر و جامعه‌نگر تمام ابعاد زندگی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد.

راستی با بیان اینکه کار درمانی علاوه بر بازتوانی بر حیطه‌های آموزش و پیشگیری نیز تاکید دارد، بیان کرد: کار درمانی با مشاوره و آموزش جنبه‌های مختلف رشد روانی و حرکتی در کودکان و همینطور سبک زندگی در بزرگسالان و سالمندان نقش پیشگیرانه مهمی در بروز اختلالات مربوطه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی و مداخله زودهنگام در کار درمانی پیش آگهی بهتری را در مدیریت اختلالات مختلف رقم می‌زند، عنوان کرد: با غربالگری در مهد کودک‌ها و مدارس می‌توان طیف وسیعی از اختلالات حرکتی، یادگیری و قامتی را شناسایی کرد و با آموزش به والدین و استفاده از خدمات کار درمانی عواقب بعدی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

رییس انجمن علمی کار درمانی خراسان رضوی در خصوص جامعه هدف کار درمانی گفت: از نوزادان تازه متولد شده تا افراد کهنسال با انواع اختلالات نورولوژی، ارتوپدی، ذهنی و روانی در دایره ارائه خدمات کار درمانی قرار دارند.

وی افزود: آنچه تاثیر کار درمانی را مضاعف می‌سازد رویکرد تیمی و تعامل بین رشته‌ای با دیگر متخصصان از جمله پزشکان، گفتار درمانگران، فیزیوتراپیست‌ها، روانشناسان، پرستاران و مددکاران اجتماعی است.

راستی نسبت به فعالیت مداخله‌گران سلامت در حوزه کاردرمانی هشدار داد و بیان کرد: پزشک‌نماها و مداخله‌گران گریبان نظام سلامت کشور را گرفته اند و صدمات جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد کرده و به یک تهدید جدی برای نظام سلامت بدل شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه کار درمانی هم در سالیان گذشته درگیر این موضوع بوده و افرادی خارج از حوزه کاردرمانی، بدون داشتن صلاحیت حرفه‌ای و دانش لازم اقدام به ارائه خدمات تخصصی کاردرمانی کرده و می‌کنند که از عموم مردم می‌خواهیم که تبلیغات اغواکننده فضای مجازی از جمله شکستن قولنج، درمان قطعی کمردرد، درمان قطعی پا درد و نظیر آن را در پیج‌های اینستاگرامی باور نکنند.

کد خبر: 1247105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =