دانشکده لجستیک و ارتباطات در دانشگاه‌ آزاد چابهار تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دانشکده‌های موضوعی متناسب با ظرفیت‌های استان تاسیس می‌شوند، گفت: در این راستا دانشکده لجستیک و ارتباطات در چابهار تاسیس می‌شود.

کامبیز نرماشیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره درآمدهای پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان تا قبل از امسال، استانی بود که به شدت وابسته به شهریه دانشجویان و درآمدهای شهریه‌ای بود.

بیشتر بخوانید:

تولید ۶۶۰ محصول در زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد استان تهران/ درآمدهای فناورانه به ۴۲ میلیارد تومان رسید

وی ادامه داد: درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان سال گذشته حدود ۳ درصد بود که از متوسط سایر دانشگاه‌ها کمتر بود. در این راستا در سال مالی جدید، درآمد غیر شهریه ای این دانشگاه ۴ برابر شده است. به عبارت دیگر ما ۱۲ درصد درآمد غیر شهریه‌ای را افزایش دادیم. این درآمدها اکثرا از محل پژوهش‌های و قراردادهای پژوهشی به دست آمده است.

احیای برخی رشته‌ها در دانشگاه زاهدان

نرماشیری با اشاره به جذب دانشجو در سال تحصیلی جاری و احیای یا حذف برخی رشته‌های تحصیلی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته تمرکز اصلی خود را بر تعدادی از رشته‌های تحصیلی خاص گذاشته است. حدود 90 درصد درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه از طریق 8 رشته تحصیلی بود. متاسفانه در گذشته تمرکز روی این رشته‌ها اصلا مناسب نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان سیستان و بلوچستان و تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه استان، تاسیس رشته‌های مهارتی جدید در نظر گرفته شده است. جذب دانشجو در این رشته ها آغاز شده است. علاوه بر آن؛ قصد داریم حدود ۷۰ رشته تحصیلی که در سال‌های گذشته تعطیل بوده یا تعداد خیلی کمی دانشجو داشته را احیا کنیم. برای هر کدام از این رشته‌ها ماموریت‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

حل مشکلات اساتید حق التدریس یا طرح دستیار آموزشی

وی درباره دستیاران آموزشی که جایگزین اساتید حق التدریس شده اند چه تعداد دارند، با توحجه فعالیت آموزشی و دانشجو مهم است، ارزیابی کیفی انجام می‌شود، گفت: طرح دستیار آموزشی یک طرح بسیار مناسب و کاربردی در دانشگاه آزاد اسلامی است. ما در گذشته مشکلات زیادی در رابطه با اساتید حق التدریس داشتیم. این مشکلات در قالب دستیاران آموزشی برطرف شده است.

نرماشیری افزود: دستیاران آموزشی جزو دانشجویان دوره تحصیلی دکتری هستند و سطح علمی قابل قبولی دارند. اگر طرح دستیار آموزشی به شکل صحیح اجرا شود، کیفیت تدریس و آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی حفظ می‌شود.

برگزاری صدرا در دانشگاه آزاد زاهدان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رویداد صدرا تا کنون در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار نشده است، گفت: البته امسال بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم تا این رویداد در سال آینده برگزار شود. در این راستا پیش نشست‌ها و جلساتی برگزار شده است. خروجی آن نیز بسیار مناسب بود. اساتید در مرکز رشد و حوزه پژوهشی و فناوری دانشگاه برای ادامه فعالیت بسیار تشویق شدند.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های که تمایل به همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان را دارند؛ پس از این جلسات مقدماتی رویداد صدرا افزایش داشته است.

تاسیس دانشکدگان موضوعی متناسب با ظرفیت‌های بومی

نرماشیری با اشاره به دانشکدگان موضوعی مطرح کرد: تاسیس دانشکدگان سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی است. در این راستا چندین دانشکده در استان تاسیس می‌شود. با توجه به پتانسیل هر شهر، تاسیس دانشکده‌ای موضوعی و تخصصی در نظر گرفته شده است. در چابهار با توجه به پتانسیل این منطقه، دانشکده لجستیک و ارتباطات راه اندازی می‌شود. همچنین دانشکده غذا و فرا سودمندها با توجه به ظرفیت‌های استان نیز ساخته می‌شود. این دانشکده با توجه به فعالیت‌های این واحد مانند پرورش آبزیان برای اولین بار توسط دانشگاه در استان برگزار شده است. حدود ۳۰ تن برداشت میگو انجام شد.

این مسئول ادامه داد: علاوه بر دانشکده‌های ذکر شده، دانشکده صنعت ساختمان و محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان برگزار می‌شود. دانشکده تعلیم و تربیت نیز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تاسیس می‌شود. همچنین تاسیس دانشکده‌های کسب و کار نیز دست بررسی و پیگیری است.

خروج دانشگاه آزاد زاهدان از زیان‌دهی

وی درباره درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: این درآمدها بیشتر از طریق طرح‌های پژوهشی است. دانشگاه ما در سال گذشته زیان ده نبوه است. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، متاسفانه ۵ سال زیان زده بود. ما از طریق طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و قراردادهایی که با ادارات و سازمان‌ها داشتیم، این واحد دانشگاهی بعد از ۵ سال به سود دهی رسید.

نرماشیری در پایان خاطرنشان کرد: سودی که دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان داشت، بر مبنای تحقیقات و پژوهشی و درآمدهای غیر شهریه‌ای است. کارهای تحقیقاتی در اقتصاد دانشگاه بسیار اثرگذار است. این استان علی رغم اینکه همه فرض می‌کنند، محروم است ولی استان با ظرفیت و پتانسیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =