تقسیم استان تهران به کجا رسید؟

سرپرست امور برنامه و بودجه استان‌ها گفت: بحث تقسیمات استانی هم برای تهران و هم برای استان‌های دیگر مطرح شده بود اما نتیجه‌ای نداشت و قرار نیست در تعداد استان‌های کشور تغییری داشته باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امیدعلی پارسا، سرپرست امور برنامه و بودجه استان‌ها درباره مطالعات و اقدامات انجام شده در سازمان برنامه و بودجه برای انتقال پایتخت و تقسیمات استان تهران به دو استان شرقی و غربی، اظهار کرد: در دولت قبل مباحثی درباره تقسیمات کشوری وجود داشت اما در نهایت به نتیجه نرسید. بحث تقسیمات استانی هم برای تهران و هم برای استان‌های دیگر مطرح شده بود اما نتیجه‌ای نداشت و قرار نیست در تعداد استان‌های کشور تغییری داشته باشیم.

بیشتربخوانید:

آخرین وضعیت بازار اجاره در شرق تهران + جدول

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالعات تقسیمات استان تهران به دلیل توزیع آب مطرح شده بود، گفت: در توضیحات و توجیهات تقسیم استان تهران، افزایش کیفیت خدمات رسانی به اطراف تهران و تمرکززدایی از شهر تهران مطرح شده بود. این موضوع مزایا و معایبی داشت و وقتی خودم مسئولیتی در بخش آمایش سرزمین داشتم با تقسیم استان تهران مخالف بودم و امروز هم این موضوع در دستور کار قرار ندارد.

سرپرست امور برنامه و بودجه استان‌ها در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تجربه تفکیک کرج از تهران، ادامه داد: باید توجه داشت که مرکز تهران با شهرها و استان‌های دیگر متفاوت است، وضعیت تهران در آمایش سرزمین و برنامه‌های توسعه‌ای قابل مقایسه با سایر شهرها و استان‌ها نیست. بحث این بود که اطراف تهران آنقدر بزرگ و وسیع شده‌اند و در مقایسه با استان‌های دیگر ظرفیت استان شدن را دارند اما مطالعات آمایشی بالاتری وجود دارد که ضرر تقسیمات استان تهران را بیشتر از فایده آن می‌داند.

پارسا همچنین درباره سیاست‌های دولت چهاردهم برای توسعه سواحل مکران و افزایش جمعیت در این منطقه تاکید کرد: درباره توسعه سواحل مکران مطالعات و بررسی‌ها به صورت جدی در حال انجام است و قرار بر این است که با اختیارات فراوانی از این ظرفیت استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع کمبود آب در برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان، مانع از افزایش جمعیت و توسعه در این منطقه نخواهد شد؟ اظهار داشت: حتما امکان افزایش جمعیت در این منطقه وجود دارد، امروز مسأله کمبود آب با آب شیرین‌کن‌ها حل شده‌ است. سواحل مکران منطقه بکری است که می‌تواند مانند نوار ساحلی در دنیا محل توسعه و افزایش جمعیت، رفاه و امنیت برای مردم باشد. اگر مجموعه مشوق‌ها برای انتقال توسعه و جمعیت به سمت سواحل مکران و مجموعه محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در سایر مناطق به اجرا برسد به طور خودکار شاهد انتقال جمعیت و توسعه به سمت سواحل مکران خواهیم بود. مسأله کمبود در برخی از محدوده‌های این منطقه را هم می‌توانیم حل کنیم.

کد خبر: 1247317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =