فاطمه حمیدی فر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و معاون امور تحول و تعالی مدارس سما در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در تشریح مدل آموزشی این دانشکدگان اظهار کرد: مبدع این الگو دکتر نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است. مدلی که باید در نسل اول تمام جریانات مفهومی آن را تبیین کنیم دستورالعمل «استاد -شاگردی» است که با تعاملاتی که در حوزه شبکه گروه کشوری و ارتباط با مدارس صورت گرفته دستورالعملی به وجود آمده مبنی بر این که دانشجویانی که میخواهند وارد عرصه مدرسه بشوند، در نگاه کارورزی یا طرح پویش منتور این دانشجویان چه کسی باشد و چه دانشجویانی حق ورود به مدارس را دارند و بنابراین به صورت مفصل در دستورالعمل اجرایی اعلام شده است.
وی ادامه داد: مدل دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی که نگاه پایه و عرصه دارد و مدارس سما جزئی از محیط عرصه است؛ این مدارس در مدل جدید، مدیر و رئیس مدرسه خواهند داشت که مدیر امور اجرایی و رئیس مدرسه امور محتوایی و خلق الگو را دنبال میکنند تا بتوان کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت داشته باشیم.
حمیدی فر خاطرنشان کرد: در این مدل جریان علمی و عملیاتی مدرسه به این شکل اجرا میشود که اداره مدرسه توسط یک هم افزایی بین مدیر مدرسه و رئیس مدرسه صورت میگیرد. روسای مدارس با پیشنهاد معاون امور مدارس استان تعیین و توسط معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه تایید میشوند. اتاق رئیس مدرسه یک عرصه برای دانشگاه است و در دانشکده هم اتاقی برای اینکه دانشجو ارتباط بهتری با عوامل اجرایی عرصه و مدرسه داشته باشند درنظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه دانشجویان میتوانند از سال دوم وارد مدرسه شده و تجربه معلمی، مدیری و معاونی را کسب کنند، تصریح کرد: در این مدل رئیس مدرسه و مدیر مدرسه یک پایگاه ارتباطی هستند و در نقطه شروع اتاق رئیس مدرسه باید محل ملاقات اساتید و دستیار- دانشجو باشد و ورود آنان به مدرسه میتواند از طریق رئیس مدرسه صورت پذیرد. در دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی استانی دو گروه دانشجو وجود دارد، یک گروه بهعنوان دانشجو- محقق و گروهی دیگر دانشجو- معلم که تربیت برای عرصه شدهاند.
حمیدی فر افزود: تغییر برنامه درسی و محتوای درس کارورزی به "کاربینی- کارآموزی- کارورزی" با استناد به سند استاد-شاگردی و تالیف کتب درسی دانشگاهی جدید با تمرکز بر نیازمندیها و چالشهای مطرح در عرصه تربیتی مدرسه برای تعمیق دانش و افزایش کارآمدی نیروهای انسانیای که برای نقشآفرینی در عرصه تربیتی مدرسه تعلیم میبینند، از اقدامات مهم است.
وی اضافه کرد: تلفیق برنامههای آموزشی مهارتمحور در برنامه درسی سنتی مدارس را دنبال میکنیم. این برنامههای آموزشی میتواند توسط اساتید دانشگاهی و دستیاران آموزشی و پژوهشی طراحی و در برنامه درسی مدارس قرار گیرد. همچنین اجرای چنین برنامههایی با کمک دانشجویان نخبه، اساتید مهارتی و دستیاران آموزشی قابل انجام است. هدف از این دورهها کسب مهارت برای حل چالشهای دنیای واقعی است.
تعداد مجلات مرتبط با دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی از ۱۸ به ۲۲ افزایش یافت
رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی از افزایش تعداد مجلات مرتبط با دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی از ۱۸ به ۲۲ خبر داد و گفت: فصلنامه مهندسی آموزشی و تکنولوژی و طراحی آموزشی فعال سازی مجدد آن در واحد تهران جنوب صورت گرفت. فصلنامه تعلیم و تربیت احسن که مجوز آن توسط دانشکده تعلیم و تربیت شیراز اخذ شده و سامانه آن نیز راه اندازی شده است ضمن اینکه یک مجله انگلیسی دیگر هم در واحد شیراز راه اندازی شد. نشریه پژوهش های کیفی در علوم تربیتی و نشریه رهیافت های نوین مدیریت یادگیری نیز راه اندازی شد که موفق شدیم در طول کمتر از یک سال ۴ مجله را تدریس و جریان مساعدتری برای دانشجویان و همکاران محقق فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه ایجاد این جریان جدید تشکیلاتی و ساختاری به نفع رویکردهای کیفی علمی و محتوایی است که مدرسه به دنبال پیاده سازی آن است، خاطرنشان کرد: ۱۴ گروه دکتری در زیرمجموعه دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی داریم و امتحان جامع حدود دو سال است که به صورت استانی برگزار میشود که با توجه به جریانات کیفی سازی فرآیندها مقرر شد به صورت کشوری برگزار شود اما در فاز یک اجازه داده ایم که امتحان جامع در سال ۱۴۰۳ در دروسی که همپوشانی دارند از طریق استانی صورت بگیرد و برای تمام دانشجویان در سال ۱۴۰۴ طبق مصوبه ای که ابلاغ شده امتحان جامع از طریق مرکز سنجش صورت خواهد گرفت. طراحان سوال، مصححین سوال و گروه ارزیابی سوالات و گروه فرآیند سنجش اعتبار سوالات هم کمیته های آن تشکیل شده است.
حمیدی فر تصریح کرد: هدف در دانشکدههای تعلیم و تربیت، آموختن در دانشگاه و پیادهسازی در محیط مدرسه است و خانواده، مدرسه و دانشگاه در کنار هم تلاش دارند زمینه بهوجود آمدن تربیت خوب را فراهم کنند. در واقع مدل پایه- عرصه و عرصه- پایه در دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس سما اجرایی می شود.
ارائه ۶۴ رشته در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی/ آزمون جامع دکتری کشوری برگزار میشود
وی اضافه کرد: در این مدل دانش نظری دانشگاهی در کنار تجربه زیسته معلمان مدرسه قرار گرفته و یک فضای واقعی با چالشها و فرصتهای آموزشی مثالزدنی برای کارآمادگی دانشجویان فراهم میشود. تدوین طرح استاد شاگردی با الهام از دوره اینترشیپ پزشکی بهمنظور ایجاد فضای همکاری میان اعضای هیاتعلمی و فعالان عرصه تربیتی مدارس سما با هدف تربیت نیروی انسانی آماده ورود به بازار کار انجام خواهد شد.
رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در پایان با اشاره به وجود ۶۴ رشته و گروه در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی گفت: آیین نامه تاسیس مرکز تربیت معلم و مربی هم به استانها ابلاغ شده است به ویژه در جاهایی که مدارس الگو داریم با توجه به اینکه نیاز داریم برای تسری این الگوها فرآیند آموزشی الگو را از طریق معلمان و مدیران و مربیان داشته باشیم مراکز تربیت معلم و مربی با دستورالعمل که به صورت بخش نامه ابلاغ شده باید در دستور کار در کنار مدارس الگو داشته باشند.
انتهای پیام/
نظر شما