ساز ناکوک دستگاه‌های فرهنگی کشور در آموزش هنر/ اجرای «سند آمایش سرزمینی هنر» ضروری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان گفت: مشکل اصلی ما در آموزش هنر این است که آمایش سرزمینی هنر را در دستور کار متولیان هنر نداریم و اگر این سند آمایش نباشد، نتیجه آن میشود که ارگان های متولی هر کدام یک ساز میزنند و نتوانسته‌اند در کنار یکدیگر یک سمفونی را اجرا کنند.

سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص چالش های اصلی آموزش هنر در کشور اظهار کرد: نظام آموزش هنر با یک مسئله اساسی به نام "آمایش سرزمینی هنر" رو به رو است. اخیرا جلسه ای با حجت الاسلام دکتر خسرو پناه در شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع کارگروه اجرایی کردن نظام استاد -شاگردی در آموزش هنر داشتیم که در واقع در این جلسه مطرح شد که ما یک تغییری را در آموزش هنر با شیوه استاد- شاگردی آغاز کرده ایم که صرفا مختص رشته نگارگری نیست و حوزه های دیگر را هم شامل میشود.

نبود سند آمایش سرزمینی هنر؛ چالش اصلی آموزش هنر در کشور

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در آموزش هنر که با آن دست و پنجه نرم میکنیم و به نوعی بحران محسوب میشود این است که ما هنر و آمایش سرزمینی هنر را در دستور کار متولیان هنر که شامل بخش های مختلف آموزش، پژوهش و مهارتی و اقتصادی میشود، نداریم و اگر این آمایش نباشد یعنی متولی اصلی برای تدوین سند آمایش سرزمینی نباشد؛ نتیجه آن میشود که ارگان هایی چون میراث فرهنگی یک ساز میزند، ارشاد اسلامی ساز دیگری میزند و وزارت علوم و فرهنگستان علوم نیز هر کدام یک ساز میزنند.

یارزاده خاطرنشان کرد: در واقع اینها نتوانسته اند در کنار یکدیگر یک سمفونی را اجرا کنند. دانشگاه های ما افراد ماهر و کارآفرین تربیت نمیکنند چرا که در قالب آموزش ترمی -واحدی مسابقه دو ماراتنی را به راه انداخته اند و به همین شیوه فرد تا مقطع دکتری هم پیش میرود اما هیچ مهارتی ندارد.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی ضرورت هنرهای سنتی است برای اینکه این هنرهای سنتی بتوانند هر زیست بومی را و هر خطه ای از سرزمین ایران را به ظرفیت های خود آگاه کند، تصریح کرد: هر کدام از جغرافیای سرزمینی ما و جغرافیای فرهنگی سرزمین ما یک ظرفیت توسعه ای دارند و مشکل ما در واقع این است که این ظرفیت توسعه ای را نتوانسته ایم در جامعه نهادینه کنیم به طور مثال ما یک روستایی را در کلپورگان سیستان و بلوچستان داریم که این روستا استعداد سفالینه کاری را دارد و هنرمندان سفال در این روستا غلیان میکنند که روزی یکی از این هنرمندان به من گفت که اگر ما در روستا یک مدرسه یا هنرستان سفالگری دایر کنیم فرزندان ما استقبال خوبی از این ایده خواهند داشت تا بتوانند مهارت خود را به صورت علمی هم دنبال کنند.

یارزاده افزود: در نهایت با جمع آوری هزینه از محل برگزاری نمایشگاه برای آثار این هنرمندان توانستیم این مدرسه هنری را با نام هنرستان دخترانه سفالینه دایر کنیم و در حال حاضر هنرمندانی که بخش اعظمی از سیستان را پوشش میدهند، بخش آموزش در این هنرستان را هم به عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: آمایش سرزمینی میگوید هر جایی که یک استعدادی در حوزه هنر نهفته است این استعداد را تا جایی که امکان دارد باید درست شناسایی کنیم و سپس متناسب با استعداد به فرد امکانات لازم را بدهیم که با این اتفاق به طور مثال فرد روستایی هیچ گاه به شهر برنمیگردد و در واقع این نسخه نه از مرکز بلکه از دل خود زیست بوم باید بیرون بیاید همان طور که ما در طراحی های شهری نیز همین اشتباه را مرتکب شده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان اضافه کرد: آمایش سرزمینی توجه به زیست بوم ها و استعدادهای بومی در توسعه است و در واقع آمایش سرزمینی توسعه پایدار را به همراه دارد.

دبیرخانه آمایش سرزمینی هنرهای سنتی در دانشگاه استاد فرشچیان راه اندازی می شود

وی گفت: ایده اجرای سند آمایش سرزمینی در هنر از سوی بنده در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و دبیرخانه آن در دانشگاه استاد فرشچیان به نام آمایش سرزمینی هنرهای سنتی تصویب شد که مسوولیت آن نیز به دکتر ابوالفضل ذابح سپرده شد.

یارزاده تصریح کرد: به نظر من اگر ما هزاران چاه نفت که داشته باشیم بالاخره روزی این منابع نفتی تمام خواهند شد اما هنرمندانی که با شیوه استاد- شاگردی و ظرفیت های بومی تربیت کنیم مطمئن هستم نه تنها تمام نمیشوند بلکه اقتصاد هنری ما نیز شکوفا خواهد شد که اقتصاد هنری ما مستلزم درست نگاه کردن به ظرفیت های زیست بوم هنری کشور است.

وی افزود: اگر امروز دانشجو هنر کم شده و البته کم تر هم خواهد شد دلیل روشنی دارد و آن اینکه به این حوزه به عنوان منبع درآمدی و شغل نگاه میکنند که البته ایرادی هم ندارد اگر به عنوان شغل نگاه کنیم اما باید به مهارت توجه داشته باشیم. استاد فرشچیان همواره تاکید میکنند اگر این واحد دانشگاهی موفق به تربیت کارآفرین شد ، رسالت دانشگاه انجام شده است در واقع نگرش به هنر هم باید تغییر کند و اگر دانشجو مهارت پیدا نکند نمیتواند شغلی هم داشته باشد که البته تغییر نگرش حمایت دستگاه های متولی فرهنگی که پیشتر عرض کردم را هم میطلبد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1249690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =