به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، چین از سال ۲۰۱۵ و با راهاندازی طرح Double First-Class توانسته است به پیشرفتهای چشمگیری در زمینه کیفیت موسسات آموزش عالی و رقابت بینالمللی دست یابد.
هدف این طرح پرورش گروهی منتخب از دانشگاهها و رشتههای دانشگاهی در سطح جهانی است تا سیستم آموزش عالی چین را ارتقا دهند. بررسیها نشان میدهد موسسات شرکتکننده در این طرح پیشرفت قابل توجهی در زمینههایی مانند پرورش استعدادها، نوآوری تحقیقاتی، تاثیر جهانی و توسعه انضباطی داشتهاند.
یکی از دستاوردهای اجرای این طرح، رسیدن برخی دانشگاهها و رشتههای درسی چین به رتبههای برتر جهانی است. از دیگر دستاوردهای این طرح میتوان به بهبود نوآوری تحقیقاتی، توسعه استعدادهای تقویت شده، گسترش نفوذ بینالمللی و علوم اجتماعی و علوم انسانی چینی پررونق اشاره کرد.
گزارشها نشان میدهد دولتهای مرکزی و محلی چین تاکنون بیش از ۱۶۶.۷ میلیارد یوان (۲۳ میلیارد دلار آمریکا) به موسسات مشارکتکننده در این طرح اختصاص دادهاند. کارشناسان معتقدند که این سرمایهگذاری به دانشگاهها کمک میکند در تحقیقات پیشرفت کرده و فضای کلی پژوهشی کشور را بهبود بخشند.
تمرکز بر تحقیقات پایه و کاربردی از جمله اقداماتی است که دانشگاههای چین در زمینه بهبود نوآوری تحقیقاتی انجام دادهاند. برای مثال، تیمهای تحقیقاتی از دانشگاه پکن و دانشگاه تسینگهوا اکتشافات پیشگامی مانند اثر ناهنجار کوانتومی هال را انجام دادهاند که پیامدهای گستردهای برای علوم بنیادی دارد. همچنین پیشرفتهای عمده در زمینههایی مانند اکتشاف فضایی سرنشیندار، مأموریتهای ماه و مریخ و تحقیقات در اعماق دریا، قدرت تحقیقاتی فزاینده چین را برجسته میکند و رشتههایی مانند علم مواد و مهندسی شیمی را در خط مقدم پیشرفت فناوری قرار میدهد.
پرورش ۹۰ درصد متخصصان چین در دانشگاههای منتخب
پرورش استعدادهای برتر یکی دیگر از اقدامات این دانشگاهها است. به گفته وزارت آموزش چین، دانشگاههای منتخب بیش از ۹۰ درصد از متخصصان سطح بالای کشور را در زمینههای مهم آموزش میدهند و بیش از ۵۰ درصد از مدرک کارشناسی ارشد و ۸۰ درصد از دکترای چین را اعطا میکنند.
گسترش نفوذ بین المللی یکی دیگر از مزایای اجرای این طرح است. دانشگاههای چین به طور فزایندهای نقش فعال و پیشرو در همکاریهای علمی و تبادلات آموزشی جهانی ایفا میکنند. دانشگاههای چین با پروژههای پیشرو مانند برنامههای Deep-Time Digital Earth و Ocean Negative Carbon Emissions، مشارکت رو به رشد چین در علم و دانشگاه را به نمایش میگذارند. از طریق مشارکتهای بینالمللی، آنها به طور پیوسته شهرت آکادمیک جهانی خود را افزایش دادهاند و رتبهبندی و شناخت بینالمللی خود را بهبود بخشیدهاند.
با وجود این که نزدیک به ۱۰ سال از اجرای این طرح در چین میگذرد؛ اما هنوز کاربرد و تجاریسازی یافتههای علمی در چین محدود است. به طوری که مکانیسمهای مشارکتی بین دانشگاهها، صنعت و دولت به اندازه کافی توسعه نیافتهاند. در نتیجه، بازاریسازی و صنعتی شدن تحقیقات را کند میکند.
اگرچه شهرت جهانی دانشگاههای چین افزایش یافته است، چالش ها در جذب استعدادهای برتر بین المللی وجود دارد. همچنین موسسات چینی هنوز در زمینههایی مانند محیط تحقیقاتی، آزادی آکادمیک و حمایت از محققان از همتایان غربی عقب هستند. جذب و حفظ استعدادهای جهانی در سطح جهانی یک موضوع اصلی در افزایش رقابت موسسات درجه یک دوگانه است.
ابتکار Double First-Class سیستم آموزش عالی چین را با پیامدهای گستردهای برای رقابت جهانی متحول میکند. برای حفظ شتاب، دانشگاههای چینی باید فراتر از بازده تحصیلی کوتاهمدت حرکت کنند و رشد بلندمدت در نوآوریهای تحقیقاتی، توسعه استعدادها و مشارکتهای بینالمللی را در اولویت قرار دهند.
از طریق اصلاحات جامع در ارزیابی، همکاری بین رشتهای، ترجمه تحقیقاتی، بینالمللیسازی و حاکمیت، دانشگاههای چین میتوانند به عنوان مؤسسههای پیشرو در دانشگاه جهانی ظاهر شوند و از دیدگاه این کشور برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در آموزش حمایت کنند.
انتهای پیام/
نظر شما