به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ در نسخه ۲۰۲۵ این فهرست ۲۰ بخش وجود دارد که شامل شبکه اجتماعی، ورزش، هوش مصنوعی، آموزش، رسانه، هالیوود و سرگرمی، موسیقی، بازاریابی و تبلیغات، سلامت، بازی، اقتصاد، هنر و استایل، خردهفروشی و تجارت الکترونیک، سرمایهگذاری، علوم، تاثیر اجتماعی، انرژی و فناوری سبز، حملونقل، غذا و نوشیدنی و تولید و صنعت میشود. در هر کدام از این بخشها ۳۰ فرد موفق با تاثیرگذاری اجتماعی بیشتر و زیر ۳۰ سال معرفی شدهاند.
گفتنی است که این فهرست برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این فهرست سالانه شامل هزار و ۲۳۰ نفر زیر ۳۰ سال میشود که توسط سردبیران فوربس، داوران مستقل، داوران مشهور و کارشناسان صنعت شناسایی و انتخاب میشوند.
در هر بخش ۳۰ نفر زیر ۳۰ سال معرفی شدهاند که ما ۲ نفر ممتاز و نام ایرانیهایی که در هر کدام از این بخشها انتخاب شدهاند، معرفی میکنیم:
بخش شبکه اجتماعی
درو آفوالو (Drew Afualo)
سن: ۲۹ سال
درو آفوالو خالق تیکتاکهایی با محتوای متمرکز بر زنان است که به خاطر محتواهای بامزه و خندههای خاصش شهرت جهانی پیدا کرده است. او سال گذشته ۲/۹ میلیون دلار از قراردادهای تجاری و ۲ پادکست خود به دست آورد. در این پادکست به صورت هفتگی مهمانانی از بازیگران و خوانندگان را دعوت میکند تا در مورد چالشهای خود با شبکههای اجتماعی مثل نحوه برخورد با نفرتپراکنی در اینترنت و تجربیات خندهدار خود در فضای مجازی صحبت کنند.
پلتفرمهای اجتماعی آفوالو ۹ میلیون مخاطب پر و پا قرص دارد که عمدتا از زنان زیر ۳۵ سال تشکیل شدهاند. او در آوریل ۲۰۲۳، با اسپاتیفای قراردادی را امضا کرد که طبق برآورد فوربس سالانه ۴۵۰ هزار دلار برایش درآمد به همراه دارد.
آفوالو بعد از موفقیت بزرگش در فروش خاطرات جالب در LOUD، تمرکزش را روی رسانههای جریان اصلی قرار داده است و میگوید:هالیوود سنتی باید خودش را بهروز کند و درهایش را برای افرادی که وقتشان را به جای تلویزیون و فیلم در فضای اینترنت میگذرانند، باز کند. این مورد دقیقا چیزی است که جدیدا روی آن سرمایهگذاری کردهام.
اولیور هیل
سن: ۲۷ سال
رایس برانینگ
سن: ۲۸ سال
اولیور هیل و رایس برانینگ به عنوان نسل اولی که با شبکههای اجتماعی بزرگ شدند، همیشه این دغدغه را داشتند که چطور از شر گوشیهای هوشمند خلاص شوند تا تمرکزشان را در کار از دست ندهند، زمان باکیفیتی با افرادی که دوستشان دارند داشته باشند و توانایی خود را برای این بالا ببرند که در حال حاضر زندگی کنند.
از این رو شرکت کلیراسپیس را تاسیس کردند که اخیرا ارزش آن به ۲۰ میلیون دلار رسیده است. آنها اپلیکیشنی را به همین نام نوشتهاند که به صدها هزار انسان کمک میکند تا روی عادتهای مربوط به استفاده از گوشیهای هوشمند متمرکز شوند و آن را طوری تغییر دهند که بتوانند میلیونها ساعت در وقت خود صرفهجویی کنند و به جای زول زدن به صفحه نمایش گوشیشان به کارهای ضروری و دلخواه خود برسند.
این اپلیکیشن با کمک هوش مصنوعی فعالیت کاربران در رسانههای اجتماعی را رصد میکند و زمانی که این فعالیت بیش از حد مجاز شود، از آنها میخواهد تا با تمرینهای تنفسی یا ورزشی روی خود تمرکز کنند و از ادامه فعالیت در شبکههای اجتماعی دست بردارند.
بخش هوش مصنوعی
دمی گوا
سن: ۲۶ سال
چنلین منگ
سن: ۲۷ سال
دمی گوا و چنلین منگ با هم در دانشگاه استانفورد درس میخواندند، اما هر ۲ در سال ۲۰۲۳ درس و کتاب را رها کردند تا شرکتشان را با نام پیکا تاسیس کنند. آنها متوجه شدند که کار کردن با ابزارهای ساخت ویدئوی مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار سخت است؛ از این رو تصمیم گرفتند پلتفرم بهتر و بصریتری بسازند. در نهایت هم اپلیکیشنی ساختند که هماکنون به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است و به پنج میلیون کاربر امکان میدهد که ویدئوهای مورد نظرشان را در رنجهای بسیار وسیع -از انیمه گرفته تا فیلم واقعی- بسازند.
شرکت پیکا تاکنون توانسته حدود ۱۳۵ میلیون دلار اعانه جمعآوری کند تا خود را توسعه دهد؛ تا جایی که ارزش آن هماکنون به ۴۷۰ میلیون دلار رسیده است.
جارد کوئینسی دیویس (Jared Quincy Davis)
سن: ۲۹ سال
جارد کوئینسی دیویس زمانی که در دانشگاه استانفورد دوره دکتریاش را در رشته علوم کامپیوتر میگذراند، با کمبود واحد پردازش گرافیکی (GPU) یعنی تراشههایی مواجه شد که سیستمهای هوش مصنوعی را اجرا میکنند. از این رو برای کارهای تزش مجبور شد که از «گوگل شیت» برای رزرو زمان برای یک بلوک سختافزار استفاده کند.
او در سال ۲۰۲۲ در تیم یادگیری عمیق دیپمایند گوگل به عنوان دانشمند تحقیقاتی کار میکرد و از همین تجربیاتش استفاده کرد و شرکتی را با نام «فاندری» تاسیس کرد تا برای سازندگان هوش مصنوعی دسترسی به پردازندههای گرافیکی مبتنی بر ابر را فراهم کند.
او برای توسعه شرکتش ۸۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و آن را به یک موسسه غیرانتفاعی تبدیل کرد که هدف آن رسیدگی به شکافهای موجود در منابع محاسباتی در دانشگاهها است.
بخش آموزش
آرمان جعفر
سن: ۲۹ سال
ابزار آموزشی که آرمان جعفر (هندی تبار) ابداع کرده است حکم چاقوی سوئیسی را برای معلمان دارد. او از هوش مصنوعی برای تولید برنامههای درسی، کمک به کارتهای گزارش و ایجاد آزمونهای درسی استفاده میکند. او ابزار رایگانش را در سال ۲۰۲۳ در دسترس عموم قرار داد و در حال حاضر ۷۰۰ هزار معلم در سرتاسر جهان از آن برای تدریس استفاده میکنند تا با صرف زمان کمتر جلوی کامپیوتر، زمان بیشتری را با دانشآموزان طی کنند.
آرمان معتقد است کاری را که معمولا ۲۰ دقیقه طول میکشد، با این ابزار در ظرف ۲ دقیقه انجام میدهید. او برای به حداکثر رساندن انعطافپذیری نرمافزارش، آن را به عنوان یک افزونه در مرورگر کروم قرار داده است. از این رو، این نرمافزار با طیف وسیعی از برنامههای آموزشی قدیمی و مجموعه محصولات گوگل کار میکند. این استارتاپ مستقر در سانفرانسیسکو ۶/۹ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده است.
زوئی بنتلی
سن: ۲۹ سال
زوئی بنتلی یکی از فارغالتحصیلان کم بینای دانشگاه بوستون است که با همکاری یکی از لابراتوارهای پزشکی دانشگاه MIT برنامه ای را ایجاد کرده که به کودکان از جمله کودکانی که ضعف بینایی دارند کمک میکند که کدنویسی را آموزش ببینند. این برنامه که OctoStudio نام دارد و در سال ۲۰۲۳ راهاندازی شده است حدود ۱/۶ میلیون بار دانلود و به ۲۹ زبان دنیا ترجمه شده است.
بنتلی پیش از این، در طول سه سال کار در MIT's Scratch، یک جامعه کدنویسی پیشرو برای افراد هشت تا ۱۶ ساله را رهبری میکرد.
در بین ۳۰ فرد زیر ۳۰ سال در بخش آموزش نام یک زن ایرانی هم به چشم میخورد.
رایا بیدشهری
سن: ۲۹ سال
رایا بیدشهری در ایران متولد شده و در رشته علوم اعصاب در دانشگاه بوستون تحصیل کرده است. او در سال ۲۰۲۱ «مدرسه انسانیت» (SoH) را راهاندازی کرد. این دبیرستان آنلاین معتبر بینالمللی مستقر در فلوریدا برنامه درسی شخصیسازی شده، بین رشتهای و پروژه محور را ارائه میدهد و از سوی والدین و جوانانی که احساس میکردند آموزش سنتی مبتنی بر امتحان خلاقیتشان را سرکوب میکند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این طرح تاکنون ۱/۲ میلیون دلار اعانه جمعآوری کرده و به بیش از ۵۰۰ زبانآموز در ۲۵ کشور جهان خدمت ارائه کرده است.
بخش رسانه
بابی آلتوف
سن: ۲۷ سال
بابی آلتوف پدیده ای را به وجود آورد که در آن پادکست با یک هدف دیگر شروع به تولید محتوا کرد و آن کسب درآمد بود. آلتوف به واسطه شغلهای بیشماری که داشت، تجارب زیادی کسب کرده بود؛ از زندگی به عنوان یک پرستار بچه تا ساختن ویدئوهای مربوط به نظافت خانه. تا اینکه سبک جدیدی را شروع کرد که در نهایت او را به موفقیت رساند: ویدئوهای تقلید آمیز درباره «مادر بد» بودن.
او در سال ۲۰۲۱ اولین ویدئوی خود را در TikTok منتشر کرد؛ ویدئویی که مثل بمب صدا کرد. در این ویدئو او جای مادری نقش بازی کرد که عاشق پسر بود، ولی چون دختر داشت، اسم دخترش را «ریچارد» گذاشت. در اوایل سال ۲۰۲۳ تعداد فالوورهایش به سه میلیون نفر رسید. البته هماکنون ۱۳ میلیون نفر فالوور دارد. در همان سال «پادکست واقعا خوب» را راهاندازی کرد که به خاطر مصاحبههای طعنهآمیزش با افراد کارآفرین مشهور آمریکا معروف شد.
آلتوف در سال ۲۰۲۴، قراردادی یک ساله با Studio۷۱ امضا کرد که یک فروشگاه محتوای مستقر در بورلی هیلز است که به سازندگان دیجیتال کمک میکند تا تبلیغات خود را بفروشند و در غیر این صورت از خروجی خود کسب درآمد کنند. او در طول ۱۲ ماه منتهی به اوت ۲۰۲۴، تقریباً ۲/۹ میلیون دلار از این معامله به دست آورد.
جاسمین بورگوم
سن: ۲۸ سال
جاسمین بورگوم در نوامبر ۲۰۲۰ استودیوی فیلمسازیای را در لسآنجلس به نام «پینکی پرومایز» تأسیس کرد. این استودیو بر اساس مدلی به سبک سهام خصوصی برای کاهش ریسک مالی ساخته شده است: افراد دارای ارزش خالص بالا، سرمایهگذاران و دوستان و خانواده در ۲ بخش سرمایهگذاری کردهاند؛ سرمایههایی که تولید فیلم را تضمین میکنند.
این استودیو توسط تیمی اداره میشود که همگی زن هستند و تاکنون ۲۷ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده و ۱۴ فیلم تهیه کرده است. بورگوم تاکنون در جشنوارههای فیلم مثل جشنواره کن به دلیل ساخت فیلمهای برتر جایزه دریافت کرده است. این استودیو همچنین اولین فیلم «اسکارلت یوهانسون»، بازیگر معروفهالیوود، را ساخته است.
بخش بازاریابی و تبلیغات
گوگچه گوون
سن: ۲۵ سال
گوگچه گوون کسی است که باعث شد تاکتیکهای بازاریابی به جای هزینه کردن، به یک جریان درآمدی کاملا جدید تبدیل شود. او او فرآیند را برای ۲۸ مشتریاش از جمله شرکت شکلاتسازی گودیوا و انجمن بینالمللی حملونقل هوایی انجام داد.
او شرکت «کالدر» را با الهام از برنامههای بازاریابی پولساز مانند MileagePlus متعلق به هواپیمایی یونایتد اداره میکند و برنامههای بازپرداخت نقدی و پاداش را مستقیماً در وبسایت مشتریان خود تعبیه میکند.
گوون میگوید: اگر به غولها نگاه کنید، کاری که آنها در دهه گذشته انجام دادند این بود که قابلیتهای فناوری مالی را در ماشینهای بازاریابی خود ایجاد کردند. کالدر برای هر مشتری که کارت اعتباری خود را به برنامههایش پیوند میدهد، ماهیانه ۶۰ سنت به اضافه نیم سنت به ازای هر دلار برای هر تراکنش انجام شده با همان کارت در یکی از ۲۵ هزار تاجر شریک دریافت میکند.
کالدر با حمایت مالی ۱۱ میلیون دلاری با ارزش ۳۵ میلیون دلاری امسال ۱/۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد.
برنت کامستاک
سن: ۲۹ سال
برنت کامستاک موسس و مدیرعامل BCom است، یک آژانس تبلیغاتی و رسانهای که او یک دهه پیش در سن ۱۹ سالگی راهاندازی کرد. BCom به راهاندازی کمپین هنرهای نمایشی کمک کرد و توانست با موفقیت بیش از ۳/۵ میلیون دلار برای یک فضای اجرای جدید در شهر کوچک اشلند در نبراسکا جمعآوری کند.
BCom همچنین روی گسترش دیجیتال و استراتژی ارتباطی با سپاه آموزش کارولینای شمالی برای استخدام و آموزش بیش از ۵۰۰ معلم برای کار با دانشآموزان در سراسر ایالت کار کرد. کمپینهای BCom بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از مشتریان و با اهدافی از جمله حقوق زنان، گروههای ملی حفاظت از حیوانات و موزههای هنر روستایی و غیره جمعآوری کرده است. این شرکت بیش از ۴۰ کارمند دارد و سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد دارد.
نیکان شهیدی
سن: ۲۹ سال
نیکان شهیدی یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت وبستاکس، یک آژانس دیجیتال است که وبسایتهایی را برای شرکتهای فناوری نظیر به نظیر یا B۲B توسعه میدهد. او از تجربه کاری قبلی اش به عنوان مشاور یک شرکت متوجه شد که مشتریان او در تلاشند تا با وبسایتهای خود شتاب بیشتری به خود بگیرند. بنابراین با کمک برادرش در ژانویه ۲۰۲۰ این شرکت را راهاندازی کرد تا خدماتی چون طراحی وب، توسعه وب، بهینهسازی موتورهای جستوجو، استراتژی صفحه وب و طراحی ایمیل مارکتینگ را ارائه دهند.
این استارتاپ به صورت شخصی تامین مالی میشود و در سال اول حدود ۱/۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. تا سال ۲۰۲۳ آنها به درآمد سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دلار رسیدند و تیم را به ۶۰ کارمند (۵۰ کارمند تمام وقت) رساندند.
انتهای پیام/
نظر شما