به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، چند روزیست بحث اجرای کنسرتی به نام «کنسرت فرضی» به صورت مجازی و از طریق یوتیوب توسط خواننده خانم به نام پرستو احمدی داغ شده است که این موضوع از چند جنبه قابل توجه است.
جنبه اول این است که به صورت کلی اجرای کنسرت و تک خوانی توسط خانمها از نظر قانونی ممنوع و از نظر شرعی دارای ایراداتی است.
جنبه دوم موضوع اجرای این کنسرت مجازی با لباسی نیمه برهنه است که در جغرافیای ایران روی داده و خواننده و کلیه عوامل این کنسرت بدون در نظر گرفتن قوانین و حدود شرعی به اجرای کنسرت پرداختند.
جنبه دیگری که برای این بحث مطرح است اجرای این کنسرت مجازی در یک کاروانسرای قدیمی است که باید دید وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی صدور مجوز کنسرت ها، مجوز چنین کنسرت ساختارشکنی را صادر کرده است یا وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی ابنیه و مراکز تاریخی اجازه برگزاری این برنامه را در کاروانسرای مورد نظر داده است.
و اما جنبه پرحاشیه تر این موضوع لایک شدن صفحه اینستاگرام این خواننده خانم توسط نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بسیار مورد نقد قرار گرفته است.
ابتدا سوال اینجاست که پرستو احمدی کیست؟
پرستو احمدی خواننده زن ایرانی که به دلیل بازخوانی قطعات مشهور و اجرای آثار مختلفی از طریق شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب به شهرت رسیده و بسیاری از اجراها و آثار او از این طریق منتشر شدهاند.
احمدی به دلیل اجرای یک کنسرت به صورت مجازی در یکی از کاروانسراهای کشور و پوشش نامتعارف توسط قوه قضاییه مجرم شناخته شد.
در متن مرکز رسانه قوه قضاییه است:
«فیلمی با عنوان «کنسرت فرضی» در یک کاروانسرا که در آن یک گروه به خوانندگی خانمی بدون رعایت موازین قانونی و شرعی در حال اجرای یک قطعه موسیقی هستند، منتشر شد. در پی انتشار کلیپ مورد اشاره که هیچ مجوز قانونی نداشته و موزاین قانونی و فرهنگی کشور نیز در آن رعایت نشده است، با ورود دستگاه قضایی ضمن برخورد مقتضی، علیه خواننده و عوامل تولید آن پرونده قضایی تشکیل شده است.»
اما اینکه کنسرت پرستو احمدی در کدام کاروانسرا و با مجوز کدام وزارتخانه اجرا شد سوالیست که می تواند گره بزرگی از این مساله را باز کند.
برخی معتقدند کاروانسرای «انجیره» استان یزد محل برگزاری این کنسرت بوده و برخی دیگر معتقدند کنسرت این خواننده در کاروانسرای «دیر گچین» برگزار شده است. دیر گچین، سر راه جاده باستانی ری به اصفهان مشهور به راهِ دیر در مرکز پارک ملی کویر(۸۰ کیلومتری شمال شرقی قم و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ورامین) واقع شده و از بزرگترین کاروانسراهای ایران است. اما هرکدام از این کاروانسراها به عنوان محل برگزاری کنسرت بوده باشد در اصل این ماجرا که وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی نگهداری از آثار تاریخی بخصوص کاروانسراها و وزارت ارشاد به عنوان متولی صدور مجوز کنسرت ها در برگزاری این کنسرت نقش داشتند قابل چشم پوشی نیست.
هرچند در متن مرکز رسانه ای قوه قضاییه به نداشتن مجوز توسط این گروه نوازندگی اشاره شده اما حضور یک گروه چند نفره همراه با ادوات، آلات موسیقی، پروژکتور و وسایل دیگر به این کاروانسرا و طراحی صحنه و چیدن میزانسن مورد نظرشان، برای نور پردازی صحنه توسط پروژکتورها و سپس جانمایی سیستم صوتی و تصویری و اتفاقاً پخش زنده از طریق یوتیوب نمیتواند بدون همراهی تیم فنی و ترابری و حتی نداشتن مجوز اتفاق افتاده باشد.
سکوت وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی این موضوع و همچنین لایک کردن صفحه اینستاگرام پرستو احمدی توسط نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آزاد شدن پرستو احمدی پس از بازداشت یک روزه، این فرضیه را قوی تر میکند که صدور مجوزهای لازم اتفاق افتاده و برگزاری این کنسرت همراهی دو وزارتخانه را داشته است اما حواشی ایجاد شده در پس اجرای این کنسرت مانند پوشیدن لباس نیمه عریان توسط خواننده گروه، باعث شده تا وزارتخانه های مذکور سکوت کرده و هیچکدام همراهی خودشان را گردن نگیرند.
شاید بتوان گفت لایک شدن پست پرستو احمدی توسط نادره رضایی معاون هنری وزارت ارشاد اولین بار توسط بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی، رسانه ای شد و سایر رسانه ها نیز بدون توجه به تاریخ و محتوای پست به بازنشر این خبر پرداختند اما گرفتن اسکرین شات از یک پست قدیمی و رسانه ای کردن آن درست در زمان اجرای کنسرت، نشان از یک عملیات رسانه ای با اهداف خاص دارد که معاون هنری وزارت ارشاد را هدف گرفته است.
هرچند لایک شدن پست اینستاگرامی پرستو احمدی توسط معاون هنری وزارت ارشاد که سکاندار این معاونت باید متولی صدور مجوزهای هنری از قبیل کنسرت ها، احیای هنر و حفظ کرامت هنرمندان باشد اتفاق عجیبی است و به نوعی کد دادن و حمایت زیرمیزی محسوب می شود اما در واقع پست لایک شده جدید نیست و به «کنسرت فرضی» که توسط پرستو احمدی اجرا شده ارتباطی ندارد و مربوط به یکی از پست های قدیمی این خواننده می باشد.
با تغییر وزیر و به تبع آن تغییر معاونین این وزارتخانه و به دنباله آن تغییر مدیران کل، تغییر مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد قابل پیش بینی بود اما درست در زمان برگزاری نمایش عروسکی تهران و قرار گرفتن در آستانه تئاتر فجر تغییر ناگهانی و عزل حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی و انتصاب اتابک پورنادری به این سمت هم از دیگر رفتارهای عجیب نادره رضایی است که باعث شد حمید نیلی در صفحه اینستاگرام خود سفره دلش را باز کند و چنین بنویسد:
متاسفانه درخواست های مکرر برای ملاقات با معاونت محترم هنری و بی اعتنایی و نداشتن وقت ایشان برای شنیدن و همراهی و عدم حفظ کرامتی انسانی و رعایت اصول حرفه ای و اخلاقی از سوی ایشان، از موانعی بود که به وضوح مرا ناامید کرد. مدیریت هنر نیازمند صحبت و حل مشکل و درک متقابل است؛ نه سکوت و بی توجهی.
خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در تاریخ ۵ آذر ماه گزارشی با عنوان پیچ و مهرههای شل، لوکوموتیو وزارت فرهنگ را تا کجا خواهد کشاند؟ منتشر کرد که با بررسی سابقه معاونین وزیر ارشاد از جمله نادره رضایی به این موضوع اشاره داشت که گرچه هر مدیری حق انتخاب معاونین و تیم خود را دارد اما شایسته سالاری نباید فدای سایر ملاحضات شود و باید منتظر ماند و دید وزارت فرهنگ در ادامه راه خود با این شگفتی ها چگونه عملکردی خواهد داشت.
حالا با گذشت کمتر از یک ماه شاهد چالش ها و حواشی مختلفی در وزارت ارشاد از جمله استعفای معاون فرهنگی و موضوع پیچیده «کنسرت فرضی» که دامنه آن به معاون هنری ختم می شود هستیم و اگر وزارتخانه سیدعباس صالحی با همین دست فرمان اداره شود باید شاهد اتفاقات عجیب و غریبی نیز در جشنواره فیلم فجر باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما