به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، صبح امروز شنبه ۱۵ دی ماه و با حضور خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و مدیران این دوره از جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست اتابک نادری گفت: من تازه به جمع عزیزان فعال در این جشنواره اضافه شدم. میخواهیم با شعار همدلی و وفاق جشنواره چهلوسوم را اجرا کنیم. من همیشه معتقدم کار اصلی را هنرمندان انجام میدهند و ستاد برگزاری باید میزبان رویداد باشد. همه تلاش ما با این است که در این میزبانی با نظم خاص خانواده تئاتر را زیر چتر جشنواره تئاتر فجر ببینیم و رسالت اصلیمان را به سرانجام برسانیم.
در ادامه سعید نجفیان دبیر اجرایی این رویداد گفت: بعد از بررسی اولیه فراخوان، یکم مرداد دبیرخانه به صورت رسمی گشایش یافت و ۷ مرداد هم فراخوان منتشر شد. در بخش صحنهای نمایشهای اجرا شده مجموعا ۲۸۱ اثر بررسی و ۱۵ اثر به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کردند. بخش دوم برگزیدگان جشنوارههای استانی بود که قرار بود تا پایان آبان به اتمام برسد که برخی از آنها طولانیتر شد. بررسیها تا پایان آذر کامل شد و در نهایت ۸۰ کار معرفی شد و از آن میان ۱۴ اثر از استانها برگزیده شدند.
وی افزود: از میان آثار برگزیده جشنوارههای ملی هم نمایندگانی از آثار معرفی شدند و معدود کارهایی برای بخش رقابتی انتخاب شدند. در بخش غزه و مقاومت هم ۶ اثر صحنهای خواهیم داشت. در کل ۳۶ اثر در بخش مسابقه خواهیم داشت. از جشنواره «تئاتر کردی»، «مقاومت»، «سودای عشق»، «ارتش و توانبخشان» مهمانانی در بخش صحنهای خواهیم داشت.
ایوب آقاخانی هم در این نشست گفت: در بخش نمایشنامهنویسی امسال بخش ویژهای بود، باتوجه به اینکه در ادوار مختلف یا دبیر این بخش بودم یا داور این بخش سعی کردم امسال بابت متفاوت قضاوت کردن این تجربیات را به کار بگیرم. در این دوره پس از انتشار فراخوان تا اول آبان ۳۵۰ نمایشنامه به دست ما رسید. هیئت مشورتی متشکل از شهرام کرمی، مهرداد کوروش نیا و مهرداد رایانی مخصوص کار خود را در دو نوبت انجام دادند و پس از انتخاب ۴۰ اثر برتر، آثار نهایی را مجدداً قضاوت و داوری کردند.
وی افزود: امسال داوریها با سرعت خوبی انجام شد. در دو دوره نمایشنامههای برگزیده چاپ نشدند و ما برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق، جلسات نمایشنامه زودتر از همه بخشها به پایان رسید تا فرایند زمان بر اخذ مجوز از وزارت ارشاد و چاپ آثار برگزیده را نهایی کنیم.
وی ادامه داد: در نهایت ۱۲ اثر به عنوان نمایشنامههای برگزیده انتخاب شدند. بخشهای خاص و ویژه جشنواره در میان این کاندیداها نیستند و جدا از این ۱۲ اثر، برگزیدگان بخش غزه و قهرمانان ملی نیز به صورت جداگان معرفی میشوند و این اثار در ترکیب نامزدهای نهایی قرار ندارند. این دوره نمایشنامه نویسهای استانها بسیار حضور پررنگی داشتند و این نشان از علاقه خوب در سطح کشور دارد و این نیاز به مدیریت دارد. از مدیران تصمیمگیر دعوت میکنم این میزان از علاقهمندی را دریابند، مدیریت کنند تا شاید بتوانیم بنیه نمایشنامه نویسی کشور را در یک زمان منطقی تقویت کنیم. این حجم از استعداد و توانایی برای نگارش تئاتر در سطح جهان جزو اتفاقات نادر است و نباید این جواهر را از دست داد. این استعداد در حال حاضر وحشی و گسیخته است و باید ساماندهی شود.
در بخش بعدی وکیلی دبیر بخش بینالملل نیز عنوان کرد: تعداد ۲۳۱ اثر از کشورهای مختلف متقاضی حضور در این رویداد بودند که بیشتر از ۴۵ کشور را شامل میشد. پرتقال، روسیه، برزیل، فرانسه، آرژانتین، نروژ، سوییس، لهستان، سوئد، کشورهای عربی و... اثاری فرستادند و تعداد ۲۰ اثر در اولویت انتخاب قرار دادیم و ۶ اثر به صورت صحنهای اجرا دارند و یک اثر به صورت برخط پخش میشود.
وی افزود: حدود ۱۵ کشور کانادا، فرانسه، آفریقا، دانمارک، ارمنستان، تونس، هند و... درخواست برگزاری کارگاه آموزشی داشتند که در نهایت یک کارگاه انتخاب شد که با عنوان «کاوش در تامین اثر در تئاتر معاصر» با حضور هنرمندی از هند در سه روز برگزار میشود.
در ادامه مراسم، مهدی آشنا دبیر عکس جشنواره در توضیحاتی عنوان کرد: امسال این بخش بعد از چند دوره غیبت در فراخوان به صورت سه ساله برگزار شد. استقبال بینظیر بود و حدود هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد. ۸۹ اثر پذیرفته شد و به بخش نهایی راه پیدا کردند. چیزی حدود ۱۲۰ پوستر هم ارسال شد که ۴۹ اثر به بخش مسابقه رسید.
وی افزود: نمایشگاه پوستر و عکس این دوره برگزار میشود و کتاب آثار برگزیده نیز منتشر میشود. گستردگی استانی در پذیرش آثار بسیار مهم بود. من از جاهایی عکس دریافت کردم که حتی نام آن مناطق هم به گوشم نخورده بود. احتمالاً نمایشگاهی از این آثار در کشوری در آمریکای جنوبی برگزار میشود. امیدواریم این نمایشگاه به صورت استانی در کشور برگزار شود که همه بتوانند از این آثار استفاده کنند.
جواد روشن، مدیر بخش انتشارات و کارگاههای آموزشی و پژوهشی جشنواره نیز در ادامه مراسم عنوان کرد: درخصوص بخش پژوهش که یکی از بخشهای ثابت جشنوارههای هنری است، ما موضوع بررسی جایگاه و جریان نمایشنامهنویسی بعد از انقلاب اسلامی را پیشنهاد دادیم. سرفصلهای پیشنهادی هم در فراخوان معرفی شد و در زمان مقرر ۶۲ چکیده نقاله به دست ما رسید. در مهلت مقرر در نهایت ۱۸ مقاله برای داوری نهایی ارسال شد که در جمعبندی نهایی معرفی میشوند.
وی افزود: یکی از نگاههای دبیرخانه امسال این بود که بخش سمینار ما همزمان با برگزاری جشنواره باشد، به همین دلیل دو روز برای این رویداد پیشبینی شده که در کنار ارائه مقالات منتخب چند نشست علمی نیز با همان موضوع برگزار میشود. در بخش انتشارات هم سعی کردیم امسال به بهانه برگزاری جشنوارههای مختلف کارهایی را انتخاب کنیم. در کنار نمایشنامههای منتخب، مقالات برگزیده نیز انتخاب میشوند و منتشر خواهند شد. «اقتباس در تئاتر معاصر» و «مفاهیم اساسی در آموزش تئاتر و نمایش» دو عنوان کتاب تخصصی ما هستند که تلاش کردیم این آثار به جشنواره امسال برسد.
وی در رابطه با بخش کارگاه نیز گفت: اولویت در این بخش کارگاههایی بخش بینالملل است، باتوجه به پیشنهادات این بخش سه عنوان کارگاه تخصصی برنامهریزی شده است. جایگاه و شان جشنواره تئاتر فجر، نیازهای این حوزه و فرصتی که هنرمندان و مهمانان در این ایام دارند، در نظر گرفته شده است.
داریوش نصیری مدیر بخش تئاتر بیرونی و خیابانی نیز در ادامه برنامه گفت: ۱۶۷ اثر در ۶۶ شهر ایران به دبیرخانه رسید، ۳۳ کارگردان خانم و مابقی آقایان هنرمند بودند. از این تعداد ۲۵ اثر برای مسابقه برگزیده شد. ۵ اثر هم در بخش مقاومت و غزه و یکی دو اثر هم به عنوان مهمان در این بخش حضور دارند. ۲۱ شهر ایران در این دوره نمایندگانی دارند، خوزستان، هرمزگان، ملایر، ازنا، دوگنبدان، مریوان، تهران، اصفهان و... تهران با ۵ اثر بیشترین آثار را دارد و بعد خوزستان با ۴ اثر و هرمزگان و اصفهان با ۳ اثر در رتبههای بعدی قرار دارند.
یک سوم کارگردانان این دوره خانمها هستند و موضوعات مربوط به نمایشنامههای ایرانی، غزه، فضای مجازی تبعات جنگ و... در این دوره اجراهایی هستند. در بخش پایانی هم پنج هنرمند آثار را داوری میکنند.
در ادامه داود نامور مدیر بخش «به علاوه فجر» جشنواره گفت: امسال این بخش برای اولین بار رقابتی شد. ما در این بخش تمام اجراها را در اختیار مدیران سالنهای خصوصی گذاشتیم و هر مدیری یک تا سه اثر برگزیده به اجرا درآمده در سالن خود را انتخاب میکند. بیش از ۱۰ تماشاخانه خصوصی در این دوره حضور دارند، اجراهایی از برخی سالنهای خصوصی که مایل نبودند در این دوره حضور داشته باشند هم انتخاب کردیم. نزدیک به ۲۲ گروه در این دوره متقاضی هستند که از این آثار ۳ نمایش برتر انتخاب میشود. یعنی بازیگر، کارگردان و... نیست و بهترین نمایش انتخاب میشود و در نهایت تجلیلی هم از بهترین تماشاخانه خصوصی برتر به عمل میآید و کمک هزینههایی هم به گروهها و سالنها اختصاص داده میشود.
مهدی دوایی مدیر هنری جشنواره نیز بیان کرد: ما از حساسیتها راجع به طراحی پوسترهای جشنواره ملی و بینالمللی فجر با خبر هستیم. قرار بود امروز از پوستر رونمایی شود ولی به دلایل فنی این اتفاق به امروز نرسید. معمولاً پوستر جشنوارههای ما به دلایل مختلف که اکثراً زیبایشناسانه هم نیست، کارهای صدردرصد بی نقصی نیست. تلاش ما این است که پوستر برای مخاطبین که باید با این اثر برخورد کند بتواند اثری با کیفیت را تماشا کند. در نشست رونمایی به صورت مفصل بیشتر راجع به پوستر صحبت میکنیم.
وحید لک مدیر روابط عمومی جشنواره در پایان نیز درباره قیمت بلیت های جشنواره عنوان کرد: ۶۰ درصد بلیطهای جشنواره به فروش میرسد و قیمتهای ۲۰۰,۱۵۰ و ۱۲۰ هزار تومانی برای بلیطهای این دوره در نظر گرفته شده است. تخفیفهای ۵۰ درصدی هم برای دانشجویان در نظر گرفته میشود.
انتهای پیام/
نظر شما