۷۵ سال طول می‌کشد تا با شرایط فعلی کل ناوگان حمل و نقل عمومی برقی شود

متخصص راهبرد برقی‌سازی در ادامه درخصوص برقی‌سازی در ایران گفت: برقی سازی خودروها در ایران به طور کامل با شرایط فعلی ۷۵ سال طول می‌کشد. با پایین آمدن سطح رفاه جامعه مردم توان خرید خودرو برقی را نخواهند داشت‌.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، گفتمان بین بخشی خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

محمدصادق حسنوند رئیس مرکز آلودگی هوای تهران در ابتدای نشست عنوان کرد: وضعیت ایران در میزان غلظت آلاینده‌ها در میانه کشورها قرار دارد.

وی افزود: آلودگی هوا اثرات جدی بر سلامت دارد، ۱۹ درصد از سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا است.
۱۸ درصد از دیابت تیپ ۲ ناشی از آلودگی هوا است. آلودگی هوا ۸ میلیون مرگ را در جهان به خود اختصاص داده است.

حسنوند درخصوص وضعیت ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا گفت: از ۳۳۳ایستگاه آلودگی هوا فقط ۱۵۹ ایستگاه دارای داده معتبر هستند.

وی عنوان کرد: خوزستان و سیستان و بلوچستان از نظر کیفیت هوا کیفیت مناسبی ندارند. وضعیت کیفیت هوا در تمام مراکز استان بررسی کردیم در بعضی استان‌ها ایستگاه معتبر برای سنجش کیفیت هوا نداریم. شهر سنندج تنها شهر با کیفیتی بهتر از استانداردهای سنجش کیفیت هوا در ایران است.

۵۰۰هزار ناوگان حمل‌ونقل طی ۷ سال آینده از رده خارج می‌شوند

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در خصوص آلودگی هوا، ناوگان فرسوده، کیفیت سوخت و حمل‌ونقل عمومی است. حدود ۵۰۰هزار ناوگان حمل‌ونقل طی ۷ سال آینده از رده خارج می‌شوند. سهم حمل و نقل عمومی از کل ترددها ۱۳ درصد است.

با شرایط فعلی ۷۵ سال طول می‌کشد تا کل ناوگان برقی شود

علی میرزایی متخصص راهبرد برقی‌سازی در ادامه درخصوص برقی‌سازی در ایران گفت: مسئولان ایده‌ای درباره برقی‌سازی ندارند و برآورد هزینه نکرده‌اند.

وی افزود: مشکل آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی با واردات خودرو از خارج از کشور حل نمی‌شود. برقی سازی خودروها در ایران به طور کامل با شرایط فعلی ۷۵ سال طول می‌کشد. چالش‌ها در ایران اغلب ماهیت چند بخشی دارند. با پایین آمدن سطح رفاه جامعه مردم توان خرید خودرو برقی را نخواهند داشت‌.

توسعه شهری باید از خودرومحوری به سمت انسان‌محوری برود

مهدی حسن‌زاده متخصص ترافیک و حمل و نقل در ادامه گفت: توسعه شهر در ایران به صورت خودرو محور اتفاق می‌افتد. مالکیت خودرو در کشور رو به افزایش است. میزان استفاده از خودرو در ایران از بقیه کشورها بیشتر است. در برنامه‌ریزی شهری باید میزان استفاده از خودرو کاهش پیدا کند. رویکرد مسئولین شهری در ایران به نفع خودرو محوری است. بنزین ارزان، عوارض پایین شهری عوامل افزایش خودرو محوری است.

وی با اشاره به اینکه۶ متر عرض معابر در خیابان‌های کشور به پارکینگ ماشین‌ها اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: پیاده‌روی باید در اولویت قرار بگیرد. بخش مرکزی رشت مثالی بارز برای افزایش پیاده‌رو برای مردم است. پیاده راه از نظر اقتصادی منافع زیادی دارد.

حسن‌زاده عنوان کرد: فاصله زیاد ایستگاه مترو یکی از مهم‌ترین علت‌های استفاده کمتر مردم از حمل‌ونقل عمومی است.
۸۵ درصد معابر مشکلی برای تردد دوچرخه ندارند، مشکل از نحوه مدیریت شهری است. یکی از موارد هم این است که تعداد ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی از پنج سال کذشته کمتر شده است.

کاظم ندافی رئیس پژوهشکده محیط زیست در ادامه عنوان کرد: اصلی‌ترین آلاینده هوا در کشور pm۲‌.۵ است که بیشترین آمار مرگ هم منتسب به همین آلاینده است. قانون هوای پاک تمام روش‌هایی که می‌توانند در کاهش آلودگی هوا موثر باشند مطرح کرده است اما بودجه مسئله مهمی است. بیش از نیمی از ایستگاه پایش کیفیت هوا معتبر نیستند.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

کد خبر: 1256932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =