یوسف اصلانی موسس خیریه بهشت امام رضا(ع) که سرمایهگذار فیلم سینمایی 《بچه مردم》نخستین ساخته محمود کریمی در جشنواره فیلم فجر است، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درخصوص نقش رسانه و سینما در تغییر نگاه جامعه به بچههایی که در پرورشگاه بزرگ شدهاند، گفت: من نقش رسانه را در تغییر نگاه جامعه بعد از برنامه 《ماه عسل》و《خندوانه》به خوبی درک کردم. من بعد از این برنامهها بود که فهمیدم تصویر بیش از کتاب میتواند مخاطب را همراه کند.
وی افزود: در این برنامهها من از فرزندخواندگی معلولان صحبت کردم و فردای آن روز از واحد مددکاری بهزیستی به من زنگ زدند و گفتند که بعد برنامه خانوادهای کودکی سندروم داون را به فرزندی قبول کردند. این تاثیر رسانه است.
نقش قصهگویی سینما در اصلاح کجفهمیها در جامعه
اصلانی درخصوص نقش قصهگویی سینما در اصلاح کجفهمیها در جامعه توضیح داد: قطعا سینما بسیار تاثیرگذار است. بعد از اکران 《بچه مردم》در جشنواره من بازخوردهای بسیار خوبی از مردم گرفتم. در ۶ ماه پیش تولید فیلم ما با گروه سازنده صحبتهایی داشتیم و جلسات متعددی با مددکاران برگزار شد تا این اثر تولید شود و نقطه به نقطه فیلم داستانهایی از زندگی واقعی این بچهها بود. نباید لحظهای از فیلم را از دست داد.
وی افزود: یکی از سکانسهای فیلم درباره ایستگاه پرورشگاه بود، ایستگاهی در واقعیت هم وجود داشتند و حس بدی به بچهها منتقل میکردند. وقتی راننده داد میزند 《ایستگاه پرورشگاه》حسی که در چهره بازیگر میبینیم، همان حال بدی است که این بچهها از نامگذاری ایستگاه به اسم پرورشگاه داشتند.
اصلانی اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در گذشته انجام میشد، ثبتنام گروهی این بچهها در مدرسه بود و عوامل مدرسه به آنها بچههای پروشگاه میگفتند. این انگشتنما شدن حال آنها را بد میکرد که به خوبی در این فیلم به نمایش گذاشته شد.
امیدوارم مراکز گروهی از بین بروند
وی عنوان کرد: هدف اصلی فیلم این است که روزی همه مراکز نگهداری گروهی در کشور جای خود را به مراکز استاندارد بدهند. زندگی گروهی قشنگ نیست؛ در زندگی گروهی انسانها حریم خصوصی ندارند. هر جایی که گروهی از انسانهای بیربط به هم مجبور به زندگی در کنار باشند، حس خوبی نخواهند داشت.
اصلانی توضیح داد: در این مراکز یکی مامان مهین میشود که محبوب بچههاست و یکی میآید که آرزوی مرگش را میکنند. اجبار به زندگی در کنار هم قشنگ نیست و این فیلم نکته به نکته این احساس را به تصویر کشیده است.
موسس بهشت امام رضا با اشاره به اینکه ما از شهدای بهزیستی الهام گرفتیم برای اینکه این شهدا به داد همنوعان خود برسند، بیان کرد: بچههای بهزیستی قوی، محکم و آبدیده روزگار هستند. اگر به این بچهها اعتماد شود، کارهای بزرگی میکنند.
وی ادامه داد: باورهای غلطی در کشور ما هست مانند اینکه 《فرد سر سفره پدر و مادر بزرگ نشده》، این چه مفهومی دارد؟ هزاران نفر در زندان هستند که جرم انجام داده و سر سفره پدر و مادر هم بودند. بچههای بهزیستی معصوم، با محبت و موفق هستند.
موسس بهشت امام رضا توضیح داد: ما برای حضور در این فیلم حرفهای نامربوط بسیاری شنیدیم. بسیاری گفتند که اصلا چرا یک خیریه باید سرمایهگذار فیلم باشد؟ بعد با خودم گفتم انگار این فیلم سر راهی است و بعد تصمیم گرفتم که پشت فیلم باشم. این حرفها از سوی هنرمندان و فیلمسازان مطرح میشد درحالی که ارگانها و نهادها از ما حمایت کردند. فیلم از سوی ارگان اجتماعی رئیس جمهور و سازمان بهزیستی مورد تحسین قرار گرفت.
وی ادامه داد: برخی نهادها و ارگانها خواستند که مبلغی پرداخت کنند و امضایشان پای کار باشد اما ما نپذیرفتیم و گفتیم که این فیلم مردمی است. ۳۰ سال تجربه پشت آن وجود دارد و قطعا دیده میشود.
اصلانی در پاسخ به این سوال که چه جنبههایی در حوزه بهزیستی وجود دارد که سینما میتواند به آن ورود کند، توضیح داد: یکی از جنبههای مهم فرزندخواندگی است که باید به آن پرداخته شود. هر کدام از این بچهها یک داستان هستند.
وی عنوان کرد: بچه مردم اگرچه موضوعی تلخ داشت اما غم آن از جنس معنوی و عرفانی بود. بعد از دیدن این فیلم به فکر فرو میروید.
اصلانی عنوان کرد: زندگی بچههای بهزیستی شبیه این فیلم کمدی و شاد است اما ذرهای غم هم در آن است که اگرچه کوچک اما غمی عمیق است. همان غمی که در فیلم هم علی رغم فضای شاد فیلم، شاهد بودیم اما در عین حال این بچهها بسیار قوی هستند. ما در چنین جمع شادی هستیم وگرنه من افسردهترین آدم دنیا بودم.
وی با اشاره به اینکه این فیلم فتح بابی برای ورود کارگردانها به این دست موضوعات است، گفت: قبلا من سراغ کارگردانها میرفتم و میخواستم که درباره این بچهها فیلم بسازند اما بعد این فیلم مطمئن هستم که آنها سراغ من میآیند.
انتهای پیام/
نظر شما