به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ جلسه علنی نوبت صبح امروز دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف شروع شد که موارد کاری آن به شرح زیر است.
ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور
گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۴ (بخش دوم-جداول)
طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
طرح استفساریه قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن وسایر اشخاص حقیقی وحقوقی
لایحه معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری
لایحه معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ازبکستان در زمینه انتقال محکومان
لایحه موافقتنامه انتقال محکومان میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا
انتخاب اعضای هیات نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان
قالیباف:حزب الله بخشی از قدرت ملی لبنان و ضامن امنیت آن است
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود، گفت: تشییع باشکوه و تاریخی مجاهد کبیر و دبیرکل شجاع و محبوب حزب الله، شهید سیدحسن نصرالله و شهید سیدهاشم صفی الدین در لبنان، نمایش انسجام مقاومت و قدرت بالندهی حزب الله لبنان و بیانگر پشتوانهی محکم مردمی آن بود.
وی افزود: شهید نصرالله همچون خورشیدی تابان، بر دوش خیل عظیم عاشقانش درخشید و این پیام را به جهانیان داد که ایستادگی در برابر ظلم، اشغالگری و جنایت رژیم غاصب صهیونیستی، یک تفکر است و فکر و اندیشه را نمیتوان با جنایت و ترور از بین برد.
وی افزود: در لبنان عزیز، زنان و مردان محکم و استواری را دیدم که رهبر محبوب و فقید حزب الله را با تمام وجود دوست داشتند و به معنای واقعی کلمه و بی هیچ اغراقی، نه ترسی از دشمن داشتند و نه اندکی تردید یا حزن برآمده از نا امیدی، به دل خود راه داده بودند و به اسلام عزیز، مکتب حسین علیه الاسلام و زینب سلام الله علیها و آرمان مقاومت، ایمان قلبی وخالصانه داشتند.
قالیباف بیان کرد: دیروز با دیدن آن جمعیت راسخ در لبنان که همچون کوه استوار بودند، باری دیگر یقین کردم که هیچ کافر و جنایتکاری هرگز نمیتواند نور خدا را خاموش کند و حقیقت سرانجام ، خود را نمایان خواهد ساخت.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما نسبت به این شهدای سربلند که در مکتب حسین علیه السلام عاقبت بخیر و روسفید شدند و با خون خود حق را از باطل جدا کردند، غبطه میخوریم. شرف، افتخار، عزت، رضوان الهی و علوّ درجات، نصیب مجاهدان کبیر و عزیز و شجاع شهید نصرالله و شهید صفی الدین و شهادت در راه خدا نصیب ما باشد، ان شاءالله.
وی اضافه کرد: در عرصه سیاسی نیز نمایش قدرت حزب الله بر همگان روشن کرد، دشمنان نمیتوانند مقاومت را با این پشتوانه مردمی از صحنه سیاسی و امنیتی لبنان حذف کنند یا به حاشیه ببرند. حزب الله بخشی از قدرت ملی لبنان و ضامن امنیت و حفظ تمامیت ارضی این کشور است.
قالیباف اظهار داشت: اولویت حزب الله، منافع ملی لبنان با تاکید بر عدم دخالت هر قدرت خارجی است و جمهوری اسلامی ایران نیز لازمهی امنیت، ثبات و پیشرفت لبنان را اجماع داخلی میداند و از هر توافقی که دولت، مجلس و مقاومت لبنان داشته باشند، حمایت میکند.
رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: پدر گرامی آقای محمد معتمدیزاده نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس به رحمت ایزدی پیوستند، مصیبت وارده را به وی و خانواده ایشان عرض تسلیت داریم و برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان، صبر و اجر از درگاه خداوند متعال خواستاریم.
مخالفت مجلس با برگزاری انتخابات شوراها در ۱۴۰۵
بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.
یکی از ایرادات مربوط به مصوبه قبلی مجلس برای تمدید ۶ ماهه دوره ششم شوراها بود که کمیسیون شوراها برای رفع این ایراد تصویب کرده بود که فعالیت دوره ششم شوراها به مدت یک سال یعنی تا مرداد سال ۱۴۰۵ تمدید شود.
این موضوع در جلسه علنی مطرح شد و پیشنهاداتی هم از سوی علیرضا سلیمی نماینده تهران و محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در این زمینه مطرح شد اما نمایدگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با آنها مخالفت کردند.
با توجه به اینکه این موضوع با مخالفت مجلس روبرو شد لذا محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت که این بند مجددا برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع میشود و تاکید کرد که کمیسیونشوراها در جلسه امروز وضعیت این بند را تعیین تکلیف کند.
برگزاری انتخابات شوراها به صورت تناسبی اصلاح شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز؛ سهشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، نمایندگان مجلس را بررسی و تصویب کردند.
براین اساس، بند الف ماده (۹) موضوع اصلاح ماده (۲۰) حذف شد؛ در این بند آمده بود: «وزارت کشور مکلف است با توجه به شرایط اقلیمی استانها، فرایند انتخابات را بهگونهای تنظیم نماید که رأیگیری در حداکثر پنج جمعه متوالی برگزار شود و چنانچه به دلیل ضرورت برگزاری انتخابات میاندورهای مجلس شورای اسلامی تأخیر لازم باشد، در تمام استانهایی که شامل حوزههای انتخابیه میان دورهای مجلس است، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در اولین جمعه غیرمتوالی ممکن پس از سایر استانها برگزار میشود. رأیگیری در یک استان الزاماً در یک روز برگزار میشود. آییننامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون توسط وزارت کشور با همکاری هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و شورای عالی استانها تهیه میشود و به تصویب هیأتوزیران میرسد.»
همچنین یک تبصره به ماده (۵۶) قانون به شرح زیر الحاق میشود:
تبصره- هیات نظارت شهرستان با عضویت پنج نفر معتمد واجد شرایط مقرر در ماده (۳۰ مکرر) که یک نفر از آنان دارای حداقل مدرک کارشناسی حقوق با سابقه نظارت یا اجرای انتخابات است، پس از اخذ نظر از نماینده یا نمایندگان آن شهرستان، توسط هیات عالی نظارت استان تشکیل میگردد.
همچنین بند ۲ و تبصرههای ماده (۱۰) موضوع الحاق ماده (۲۰ مکرر ۱) به قانون به شرح زیر اصلاح میشود:
فهرستهای انتخاباتی با اعلام کتبی یا ثبت در سامانه انتخابات توسط دبیر کل یا بالاترین مقام مسئول احزاب و جبهههای سیاسس موضوع ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسس مصوب ۴/ ۱۱/۱۳۹۴ به هیأت اجرائی شهرستان و اعلام پذیرش توسط همه اعضای فهرست در سامانه و یا در صورت ضرورت با مراجعه حضوری به هیأت اجرائی شهرستان تا ۸ روز قبل از زمان شروع تبلیغات انتخابات شکل میگیرد. تأیید فهرست توسط هر عضو به منزله تأیید حضور خود و سایر اعضای فهرست است.
خروج نامزد از یک فهرست با درخواست کتبی یا ثبت در سامانه انتخابات توسط آن نامزد و بدون نیاز به موافقت ارائهدهندگان فهرست و سایر اعضای فهرست در هیأت اجرائی شهرستان حداکثر تا ۵ روز قبل از زمان شروع تبلیغات انجام میشود و هیأت اجرایی مذکور موظف است بالافاصله مراتب را به صورت کتبی به اطلاع دبیر کل یا بالاترین مقام مسئول حزب یا جبهه برساند.
دبیر کل یا بالاترین مقام مسئول مذکور فرصت دارد حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از زمان انصراف عضو یا اعضای فهرست نسبت به معرفی جایگزین با تأیید سایر اعضا اقدام نماید. عضویت هر نامزد انتخاباتی در بیش از یک فهرست ممنوع است و هیأتهای اجرائی و نظارت شهرستان بر رعایت این حکم نظارت میکنند.
تبصره ۱- یک حزب یا جبهه دارای مجوز قانونی با رعایت ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، میتواند یک فهرست تشکیل دهد و در صورت تشکیل فهرست ائتلافی نمیتوانند فهرست جداگانه معرفی کنند.
تبصره ۲- در مواردی که به دلایلی خارج از اراده مانند فوت و نظایر آن یا خروج ارادی افراد و ناتوانی حزب یا جبهه سیاسی در جایگزینی اعضای جدید در موعد مقرر به کمتر از دو سوم کرسیهای آن حوزه کاهش یابد، آن فهرست کان لم یکن تلقی میشود.
بندهای ۳ و ۶ ماده (۱۳) موضوع الحاق ماده (۲۰ مکرر ۴) به شرح زیر اصلاح شد:
۳-در محاسبه تعداد کرسیهای هر فهرست از کل کرسیهای آن حوزه، تعداد کرسیها بر اساس عدد صحیح سهم آنان منظور میشود. سپس با رعایت سقف تعداد کرسیهای اعضای اصلی شورا، کرسیهای باقیمانده به نامزدهای منفرد یا سایر فهرستها که به ترتیب بیشترین رأی را کسب کرده باشند اختصاص مییابد.
۶- در هر مرحله در صورت تساوی آرا، قرعه کشی انجام میشود و تبصره ذیل ماده (۲۰) این قانون لحاظ نخواهد شد.
بندهای (۱) و (۲) ماده (۱۴)، موضوع الحاق ماده (۲۰ مکرر) به قانون به شرح زیر اصلاح میشود:
۱- تعداد اعضای علی البدل در شهرهای بالای پانصد هزار نفر موضوع تبصره این ماده، مشمول ماده (۶) این قانون نشده و تعداد اعضای علی البدل آن به میزان تعداد گرد شده به سمت بالای (۵۲%) کرسیهای آن حوزه انتخابیه میباشد.
۲- تعداد اعضای علیالبدل هر فهرست برابر با عدد صحیح (۵۱%) اعضای منتخب آن فهرست به ترتیب بیشترین رأی است. تعداد اعضای علی البدل باقی مانده با رعایت سقف تعداد اعضای علی البدل به ترتیب بیشترین رأی به نامزدهای باقی مانده منفرد اختصاص داده میشود.
شروط مجلس برای تعیین شهردار مشخص شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز؛ سهشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ ز ایرادات شورای نگهبان در مواد ۵۸ و ۵۹ طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، نمایندگان مجلس را رفع و تصویب کردند.
ماده (۵۸)، موضوع اصلاح ماده (۸۲) قانون به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۸۲- شرایط احراز تصدی سمت شهردار عبارتند از:
الف- شرایط مندرج در قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۰/ ۷/ ۱۴۰۱ به جز تبصره بند «ت» ماده (۲) قانون مذکور، به عنوان شرایط عمومی لحاظ میگردد.
تبصره- اشخاصی که در خصوص جرائم بند «ت» ماده (۲) قانون مذکور، دارای پرونده در حال رسیدگی در مراجع قضایی میباشند، تا زمانی که فرآیند رسیدگی آنان تعیین تکلیف نشده است، نمیتوانند به عنوان شهردار انتخاب شوند.
ب- شرایط اختصاصی
۱- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط برای شهرهای با جمعیت تا ۲۰۰ هزار نفر و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط برای شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استانها
تبصره- آییننامه اجرایی رشتههای تحصیلی مرتبط برای انتخاب شهردار با پیشنهاد وزارت کشور با همکاری شورای عالی استانها به تصویب هیأت وزیران میرسد.
۲- سوابق اجرایی به شرح زیر:
الف) دو سال سابقه مدیریت پایه یا چهار سال سابقه کارشناسی در شهرداریهای شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت
ب) چهار سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر جمعیت
پ) چهار سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت
ت) یک سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا چهار سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت
ث) دو سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت
ج) سه سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا شش سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداریهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر
تبصره ۱ـ آییننامه اجرایی تعریف مدیریت پایه، میانی و ارشد موضوع این جزء و سمتهای همسطح آن توسط وزارت کشور با همکاری شورای عالی استانها تدوین و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ۲- یک چهارم سوابق عضویت اعضای شورای اسلامی شهر و یک سوم سوابق مدیریتی اعضای شورای اسلامی شهر شامل ریاست کمیسیونها و اعضای هیات رئیسه شورا و یک دوم سوابق رییس شورای اسلامی شهر با توجه به جمعیت شهر ذیربط در زمان تصدی به عنوان مدیریتهای پایه، میانی و ارشد موضوع جزء (۲) این بند محاسبه و ملاک عمل میباشد. در صورت همپوشانی عضویت و مسئولیت در کمیسیونها و هیئت رئیسه شورا، صرفاً یکی از سطوح مذکور قابل محاسبه میباشد.
تبصره ۳- به ازای هر یک دوره مقطع تحصیلی بالاتر و همچنین سابقه خدمت بیش از سه سال در سمت مورد نیاز موضوع این ماده در شهرداری، یک سال از مدت زمان مربوط به سابقه اجرایی کاسته میشود.
تبصره ۴ـ شهردار باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه مینماید در داخل محدوده شهرستان مربوطه سکونت داشته باشد.
تبصره۵- سوابق مدیریتی موضوع جزء ۲ این بند با تجمیع و ترکیب، قابل تبدیل به یکدیگر میباشد به نحوی که هر سال سابقه مدیریت ارشد، دو سال سابقه مدیریت میانی و هر سال سابقه مدیریت میانی، دو سال سابقه مدیریت پایه و همچنین به صورت معکوس قابل محاسبه میباشد.
تبصره ۶- دستگاههای اجرایی که با مأموریت کارکنان خویش برای تصدی سمت شهردار موافقت اولیه مینمایند پس از صدور حکم انتصاب موظفند با مأموریت وی موافقت نموده و تا زمانی که در سمت مذکور فعالیت دارند، حق اعمال پایان مأموریت ندارند. در صورتی که شهردار از بین کارگزاران شهرداریها و مؤسسات و سازمانهای تابعه و وابسته آنها یا وزارتخانهها یا مؤسسات و شرکتهای دولتی تابعه و وابسته به دولت انتخاب شود، پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی مربوط به سازمان محل خدمت اولیه خود برگشت داده میشود و چنانچه از بین کارگزاران انتخاب نشده باشد، وزارت کشور و شهرداریها در قبال او هیچ گونه تعهد استخدامی و به کارگیری ندارند.
تبصره ۷- هر پنج سال سابقه فعالیت کارشناسی در شهرداری معادل یک سال مدیریت پایه در شهرداری محسوب میگردد.
همچنین دو تبصره به عنوان تبصرههای «۱» و «۲» به ماده (۵۹) به شرح زیر الحاق شد:
تبصره ۱- شروع فرآیند استیضاح منوط به دریافت دو اخطار موضوع بند «ب» در مدت حداقل ۴۵ روز میباشد.
تبصره ۲- در مواردی که دو سوم از اعضای شورا، ادامه کار شهردار را مضر برای مدیریت شهری میدانند، بدون رعایت تبصره (۱) میتوانند درخواست استیضاح خویش را تقدیم نمایند. شروع فرآیند استیضاح منوط به دریافت ۲ اخطار موضوع بند (ب) در مدت حداقل ۴۵ روز میباشد که حداقل یک نفر از درخواستکنندگان جز درخواست کنندگان استیضاح باشند. در صورتی که سه چهارم اعضا به استیضاح شهردار رأی موافق دهند، شهردار از کار برکنار میشود.
انتهای پیام/
نظر شما