به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ سعید عاملی در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار کرد: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد.
وی ادامه داد: این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاههای مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای محترم علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسهای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش آموز سرمایه گذاری می کند، این سرمایه گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.
عاملی با بیان اینکه از ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول میشوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تاثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سالهای گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانائیها نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشتههای پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب میشود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیدهایم.
عاملی افزود: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی میماند و به سمت دروس اختصاصی میرود. در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این طرح هم اکنون در سطح دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طرح شده است.
وی گفت: برای ساماندهی سهمیههای کنکور باید به سهمیههایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و شورای عالی نمی تواند این قوانین را لغو کند. از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مسئلهی کنکور ورود کرده است. وظایف شورای عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای عالی به این مسئله ورود می کند نباید مجلس محترم در این حوزه ورود پیدا کند.
انتهای پیام/
نظر شما