به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ کرسی علمی ترویجی تبیین ارتباط بین هنر و پدافند غیرعامل به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل بهصورت مجازی برگزار شد.
بهداروند: پدافند غیرعامل موجب افزایش تابآوری و کاهش آسیبپذیری جامعه در مقابل بحرانهاست
محمدمهدی بهداروند، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود پدافند غیرعامل از ابتدای بشریت برای جلوگیری از تهاجم عوامل بیرونی اظهار کرد: «امروز پدافند غیرعامل دچار تغییرات بسیاری شده و به تعاریفی جدید رسیده است. امروز، پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرنظامی است که موجب افزایش تابآوری و کاهش آسیبپذیری جامعه در مقابل بحرانها بهویژه تهاجمات نظامی و مدیریت بحران در مقابل اقدامات نظامی دشمن است. چرا که جامعه پویا همیشه باید آماده مقابله با تهاجم نظامی و غیرنظامی باشد.
وی درباره هنر گفت: هنر وظیفه نهادینه کردن مفاهیم و باورها در تلفیق با زیباییشناسی در جامعه را دارد. پس رابطه هنر و پدافند غیرعامل رابطه جداییناپذیر است. چنین هنری را هنر مقاومت مینامیم که در شکلهای مختلف تجلی مییابد؛ هنری که وظایف بسیار مهمی برعهده دارد و باید به امنیت روانی جامعه کمک کند».
مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهداروند ضمن اظهار تأسف از وضعیت موجود در عرصههای مختلف هنری مثل تئاتر، سینما و سریالسازی و موسیقی ادامه داد: «آنچه در این عرصهها شاهدیم، مطلوب فرهنگ انقلاب اسلامی نیست. بلکه هنری است که بیشتر انگیزه دنیاطلبی و تجملپرستی را در انسان تشدید میکند و ردپای فرهنگ انقلاب را به ندرت در هنر دیده میشود. طبیعی است که این هنر نمیتواند در پدافند غیرعامل ابزاری کارآمد باشد و این پرسش را ایجاد میکند که نقش هنرمندان و هنر در بزنگاههای تاریخی چیست؟ هنرمندانی که بارها نقشآفرینی آنها را در تبلیغ کالا یا خدمات یا حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری شاهد بودهایم».
این نویسنده ادبیات دفاع مقدس به نقش هنر در پدافند غیرعامل در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: هرچند در زمان جنگ، مفهوم پدافند غیرعامل مطرح نبود، هنر نقش بسیار بالایی در جنگ هشت ساله ایفا کرد. اگر به گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید که این هنر چه کمک بزرگی به تابآوری، تهییج، تشویق به مقاومت و صبر پس از عملیات کرد؛ نمونه عینی آن فردی مانند صادق آهنگران است که چگونه شور ایجاد میکرد یا مرهمی بر زخم میشد.
نویسنده کتاب «اندیشههای دفاعی امام خمینی (ره)» ادامه داد: بعد از هشت سال دفاع مقدس شیوههای پدافندغیرعامل هم تغییر کرده است و باید به این سؤال پاسخ دهیم که هنر در دوران صلح چگونه میتواند به پدافند غیر عامل کمک کند؟ به نظرم زمانی میتواند کمک کند که تولیدات فرهنگی در راستای اهداف انقلاب به اسلامی باشد، به سیاهنمایی و یاس عمومی دامن نزند، امیدآفرین باشد، دستاوردهای انقلاب را ترویج کند، به ارتقای روحیه ضعیفشده مردم کمک کند، در شرایطی مثل امروز (همهگیری ویروس کرونا) مردم را از افسردگی خارج کند، در شرایط تحریم، تابآوری جامعه را بالا ببرد و به تغییر سبک زندگی با جهتگیری مقاومت کمک کند.
بهداروند تأکید کرد: هنر مقاومت زمانی میتواند بهعنوان قدرت مکمل کمک کند که برای هنر در تمام عرصهها برنامه متناسب با نیازهای اجتماعی- فرهنگی و نیاز انقلاب اسلامی داشته باشد. مسلماً یکی از کارهایی که پدافند غیرعامل میتواند انجام دهد این است که مانع تسلط فرهنگ غربی در فرهنگ بومی و اسلامی شود. هرچند در این جهت از تلویزیون و بسیاری از تئاترها و فیلمها ناامیدم.
محبی: شبکههای اجتماعی هنر در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به کمک پدافند غیرعامل بیاید
محسن محبی، معاون توسعه فرهنگی و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل نیز ضمن تشکر از تلاش دانشگاه آزاد واحد شمال در طرح و بسط این موضوع گفت: دفاع امری جامع است که یا با سلاح انجام میشود یا بدون سلاح. بخش اول سهم نیروهای مسلح و بخش دوم، سهم مردم است که از آن بهعنوان پدافند غیرعامل یاد میکنیم».
وی افزود: پدافند غیرعامل دفاع از غیرنظامیها به وسیله غیرنظامیهاست و فراموش نکنیم که ما دفاع مقدس را با حضور مردمی و توسط مردم در کنار نیروهای مسلح پیش بردیم. برای همین معتقدم حوزه هنر در دفاع مقدس هشت ساله سهم خود را به خوبی ادا کرده است.
معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل ضمن اشاره به بروز جنگ در حوزههای زیستی، سایبری، شیمیایی و اقتصادی اظهار کرد: این جنگها مردم را در دایره جنگ قرار داده است و در شرایطی که شیوه جنگها تغییر یافته قاعدتاً باید دفاع نیز دچار تغییر شود. برخی از کشورها برای تشویق مردم به مشارکت در دفاع غیرنظامی علاوه بر انتشار کتابهای آموزشی و غیره از آنها خواسته میشود سالیانه در مانورهای شرکت کنند تا یاد بگیرند علاوه بر نجات جان خود، باید جان دیگران را هم نجات بدهند.
محبی در بخش دیگر از سخنان خود درباره زمینههای بروز هنر در پدافند غیرعامل گفت: مثلاً در حوزه اقتصاد مقاومتی و ترویج کالای ایرانی، شبکههای اجتماعی هنر باید به کمک پدافند غیرعامل بیاید، همچنین در بحث کرونا باید هنر به میدان بیاید. در حوزه معماری بسیار نیازمند هنر هستیم، درباره نوع اطلاعرسانی در شرایط بحران، از جامعه رسانهای انتظار فعالیت و حضور جدی هستیم، آموزش مردم در این شرایط ظرافتهایی نیاز دارد که باید در حوزه هنر به آن پرداخته شود.
وی تأکید کرد: پدافند غیرعامل دنبال این است که بدون سلاح و با حداقل هزینه جامعه را مصون خواهد کرد. پدافند غیرعامل پایهای برای نظریه «مقاومت اسلامی» است و سهم هنر این است که بتواند اقشار مختلف مردم را پای کار دفاع بیاورد.
خانی: هنر و پدافند غیرعامل مانند بال دو پرندهای هستند که در راستای ارتقای وضعیت زیست انسان عمل میکنند
همچنین مینو خانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و رئیس شورای دانشی هنر کمیته علمی پدافند غیرعامل، ضمن اشاره به عدم وجود منابع مکتوب درباره هنر و ارتباط آن با پدافند غیرعامل، برگزاری این جلسه را یکی از ضروریات برای تولید زیرساختها و منابع مکتوب اعلام کرد و افزود: محورهای مورد اشاره بهداروند قابلیت پرداخت دقیقتر و همهجانبهتر را میطلبد تا بدانیم در زمان مقاومت و در زمان صلح یا در شرایط بحران مثل شیوع پاندمی کرونا، در حوزه هنر چگونه عمل کنیم. همچنین این محورها میتوانند به موضوعاتی برای خلق آثار هنری توسط هنرمندان که در تعاریف پدافند غیرعامل در جایگاه «دفاع توسط غیرنظامی» قرار میگیرند، شوند».
نویسنده کتاب «رنگ جنگ ایران-عراق» در ادامه به ذکر نمونه از آثار هنری نقاشی در زمان جنگ پرداخت و تأکید کرد: «انتشار این آثار در قالب و ابعاد پوستر و کارت پستال توانستند ضمن بالا بردن روحیه رزمندهها شوند و مردم را در پشت جبههها ترغیب کرده و حمایت از رزمندهها را بالا بردند. این همان چیزی است که در پدافند غیرعامل به تابآوری یاد میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ادامه به ذکر مصادیقی در خلق آثار هنری در شرایط امروز که هم دچار جنگ اقتصادی هستیم و هم شیوع ویروس کرونا زندگی انسان را دستخوش تغییرات جدی قرار داده پرداخت و گفت: ولی متأسفانه آثار هنری در راستای تقویت روحیه مردم حرکت نمیکنند؛ مثلاً در ایام تابستان و یکی از مراحل سخت کرونا در کشور، فیلم سینمایی از تلویزیون ایران پخش شد که خانم پرستار در بیمارستان بیماران کرونایی، همسری داشت که ماسک و الکل را احتکار میکرد و خانوادهای به تصویر کشیده شد که بهعنوان زوجینی که باید در همه شرایط زندگی همگرا و همدل باشند، اتفاقاً در بحران پیش آمده در تقابل با هم بودند.
انتهای پیام/
نظر شما