به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، عبدالرضا باقری امروز درباره رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تدوین آیین نامه ارتقای مرتبه فعلی، اظهار کرد: در کنار حفظ چارچوب آییننامههای ارتقای مرتبه قبلی، توجه ویژه به برنامه مصوب تحقیقاتی جهت دار اعضای هیأت علمی، اولویت دهی به تولید دانش فنی/اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاریسازی محصول یا فرآیند، ترویج کار گروهی(مشترک)، ارتقای کیفی فعالیت های پژوهشی، انعطاف پذیری امتیازات تعیین کننده همراه با اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای تدوین ضوابط خاص متناسب با مأموریت های هر مؤسسه از مهم ترین رویکردهایی است که در تدوین آیین نامه فعلی مدنظر بوده است.
وی با بیان اینکه به روز رسانی آییننامهها در بازههای زمانی مشخص، متناسب با تحولات جامعه به ویژه انتظارات متفاوتی که از آموزش عالی وجود دارد، یک اقدام طبیعی است، گفت: در حال حاضر با توجه به جهتگیری آموزش عالی، حرکت به سمت رفع نیازهای جامعه و کاربردی کردن یافته های پژوهشی در راستای مأموریتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی (دانشگاههای جامعه محور) یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در آموزش عالی است.
رئیس مرکز هیأت های امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم افزود: بنابراین، لحاظ کردن این موضوعات در کنار رفع سایر کاستیهای احتمالی که مدنظر صاحبنظران آموزش عالی است، در تدوین آیین نامه جدید لحاظ خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای بازنگری در آیین نامه ارتقای مرتبه انجام شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال ابلاغ ماده واحده «تعیین الزامات اجرایی مربوط به بهبود عوامل مؤثر بر پیشرفت علمی کشور» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کارگروهی را با محوریت مرکز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه مأمور این اقدام مهم کرد.
باقری افزود: در این راستا علاوه بر نظرخواهی از دانشگاه ها، چندین کارگروه تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند که در آینده نزدیک این موارد جمع بندی و برای تصویب به مراجع ذی ربط ارسال شود.
انتهای پیام/
نظر شما