نخست وزیر عراق به انصراف جریان صدر از مشارکت در انتخابات واکنش نشان داد

مصطفی الکاظمی اعلام کرد جریان صدر بخشی از جامعه عراق است و نمی‌توان پذیرفت که در انتخابات اکتبر شرکت نکند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در واکنش به انصراف جریان صدر از مشارکت در انتخابات پارلمانی آتی در این کشور اعلام کرد که جریان صدر بخشی مهم از جامعه عراق است و نمی‌توان پذیرفت که در انتخابات ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ شرکت نکند.

او در توییتر خود نوشت: وطن نیازمند همسویی همه مردم و نیروهای سیاسی برای شرکت در انتخابات است. ما دارای مسئولیت تاریخی برای حمایت از عراق و برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم هستیم.

«عقیل الردینی» عضو ائتلاف نصر عراق نیز طی بیاینه‌ای اعلام کرد: ائتلاف النصر به ضرورت مشارکت کلیه گروه‌ها و نیروهای سیاسی، تایید صلاحیت شده در انتخابات آتی ایمان دارد و از رقابت انتخاباتی شفاف میان گروه‌های سیاسی حمایت می‌کند.

او افزود: ائتلاف النصر مخالف تحریم انتخابات آزاد و عادلانه است، زیرا مشروعیت نظام سیاسی مرهون مشروعیت انتخابات است و اصلاح نظام ضروری است. ما امیدواریم که تمامی تلاش‌ها وقف اصلاح نظام و تحول و توسعه آن در راستای انتظارات و آرمان‌های مردم شود.

سید مقتدی صدر دیروز (پنج‌شنبه) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که او در انتخابات پیش رو در عراق شرکت نخواهد کرد و از همه کسانی که در دولت فعلی و آینده به وی منسوب هستند اعلام برائت می‌کند.

رهبر جریان صدر در ادامه سخنرانی خود، با اشاره به فساد و ناکارآمدی در صحنه سیاسی عراق گفت: آن‌چه در عراق رخ می‌دهد، یک برنامه شیطانی داخلی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقیر و به آتش کشیدن ملت است.

ساعاتی پس از اعلام خبر تحریم انتخابات از سوی جریان صدر، شماری از نامزدهای این جریان که عضو ائتلاف سائرون هستند، اعلام کردند که در انتخابات آتی عراق شرکت نخواهند کرد.

پس از این، «حسن الکعبی» نائب اول رئیس پارلمان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه با اشاره به تبعیتش از مقتدی الصدر اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات فرارو انصراف می‌دهد.

در واکنش به اعلام مشارکت مقتدی صدر در انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز گفته است که ائتلاف‌ها پس از امضای لیست انتخاباتی نمی‌توانند از حضور در آن انصراف دهند و ائتلاف صدر پیش از این لیست انتخاباتی خود را ارائه کرده است.

انتخابات پارلمانی عراق قرار است در دهم اکتبر (۱۸ مهر) پس از دو دوره تعویق برگزار شود و پس از آن دولت جدید کار خود را آغاز کند. پیش از این «مصطفی الکاظمی» نیز اعلام کرده بود که در انتخابات پارلمانی پیش رو نامزد نخواهد شد و تمام تلاش خود را برای اداره فعلی امور صرف می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =