ما را شطرنجی نکنید / اچ آی وی ایدز نیست

حمایت اصلی که نهادهای مسئول می‌توانند از بیماران اچ آی وی مثبت داشته باشند کمک به آن‌ها برای ورود به بحث اشتغال است؛ بیماری که بیکار است به دلیل مشکلات مالی از چرخه درمان خارج می‌شود. گلایه از انگ‌ها و تبعیض‌ها دغدغه این بیماران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دهمین روز از آخرین ماه پاییز به نام بیماری نام گذاری شده که تا همین چند دهه پیش بردن نامش هم تابو بود. دهم آذر هر سال روز مبارزه با بیماری ایدز است، روزی که با هدف آگاه سازی جامعه نام‌گذاری شد تا دیگر کسی قربانی این بیماری نشود و نگاه اجتماع هم به این بیماران تغییر کند.

اچ آی وی را با ایدز اشتباه نگیرید

در ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که بر خلاف دید عموم اچ آی وی همان ایدز نیست و تفاوت‌هایی با هم دارند. اچ آی وی ویروسی است که در صورت ورود به بدن به مرور با آسیبی که به گلوبول‌های سفید می‌زند باعث از کار افتادن و نقص در سیتم ایمنی فرد می‌شود.  ایدز یا سندرم اکتسابی نقص ایمنی  به وضعیتی گفته می‌شود که فرد دچار بیماری‌ و علائم مختلفی بخاطر نقص در گلبول‌های سفید بدن خود شده است. آلودگی با ویروس اچ آی وی ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود. ایدز زمانی ایجاد می‌شود که در فرد آلوده به اچ آی وی، سطح نوع خاصی از لنفوسیت‌های تی کمک کننده به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میلیمتر مکعب خون برسد در این حالت  وضعیتی پیچیده در بدن افراد اتفاق می‌افتد و بدن دیگر نمی‌تواند با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند و عفونت‌های فرصت طلب در بدن گسترش پیدا می‌کنند.

نکته‌ای که در این تفاوت اهمیت دارد این است که امروزه داروهای بسیار موثری برای  کنترل ویروس اچ آی وی ساخته شده است و فرد با مصرف منظم این داروها سطح ویروس در بدن را به نزدیک صفر می‌رساند و وارد مرحله ایدز نمی‌شود، پس بیماریابی و شروع سریع درمان در کاهش عوارض این بیماری اهمیت دارد.

احتمال ابتلای کادر درمان به اچ آی وی در حین کار

نگاه‌های جامعه به بیماران مبتلا هم موضوع بسیار مهمی در خصوص بیماری ایدز است. هرچند در این سال‌ها دیدگاه جامعه کمی بهتر شده اما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که دیگر کسی برای اینکه مبتلا به اچ آی وی است از جمع‌ها طرد نشود و از اعلام اینکه بیمار است، نترسد. بخشی از این مشکل به ضعف آگاهی جامعه نسبت به این بیماری باز می‌گردد از این جهت که راه انتقال را تنها ارتباط جنسی یا تزریق مشترک می‌بینند درحالی که یکی از افراد در خطر ابتلا کادر درمان هستند که ممکن است در حین کار با ایجاد خراش توسط سوزن آلوده مبتلا شوند یا اینکه حتی فرد در دندان پزشکی و حین درمان به دلیل بی‌احتیاطی پزشک در استریل کردن لوازم، آلوده شود اما همین افراد با ترس از اینکه جامعه آن‌ها را متهم به داشتن رابطه جنسی نامشروع کند از اینکه دیگران بدانند که مبتلا هستند واهمه دارند.

طرح جوانی جمعیت و محدودیت‌هایی که باعث افزایش بیماری‌های مقاربتی می‌شود

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا در رابطه جنسی استفاده از اقلام پیشگیری است اما در طرح مجلس برای افزایش جمعیت تحت عنوان طرح جوانی جمعیت ارائه رایگان اقلام پیشگیری از بارداری ممنوع شده و این جلوگیری از ارائه رایگان شاید در جوامع شهری به چشم نیاید اما در مناطق محروم فرد به واسطه فقر و نا آگاهی ترجیح می‌دهد که دیگر از این اقلام استفاده نکند و این سرآغاز ابتلا یه بیماری‌های مقاربتی است که یکی از آن‌ها ویروس اچ آی وی است.

دکتر مسعو مردانی متخصص عفونی در این خصوص می‌گوید: ثابت شده است که در هر جامعه‌ای که بیماری‌های مقاربتی افزایش پیدا کرد، پس از آن بیماری ایدز نیز افزایش پیدا می‌کند. درحال حاضر نیز با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری به کار می‌برند که فرزندآوری را تشویق کنند، تعداد زیادی به بیماران مقاربتی افزوده خواهد شد و منجر به موجی از بیماری اچ آی وی خواهد شد.

مردانی در ارتباط با تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده برای استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و تاثیر آن در افزایش ایدز گفت: مسلما نه فقط می‌تواند بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد، بلکه می‌تواند به افزایش موارد اچ آی وی نیز در کشور کمک کند. زمانی که روش‌های پیشگیری ممنوع شود افراد به هرحال دیگر از آنها استفاده‌ای نمی‌کنند و به بیماری‌هایی مانند ایدز دچار می‌شود. این مساله کوششی را که سال‌ها برای نهادینه شدن این مساله در کشور صورت گرفت که یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ آی وی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است، خدشه‌دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری اچ آی وی بسیار آسیب پذیر می‌کند و بیماری اچ آی وی افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیته علمی کشوری ایدز گفت: استفاده از کاندوم یکی از سدهای حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از بیماری های سوزاک، کلامیدیا و عفونت های منتقله از طریق روابط جنسی است و افراد زمانی که کاندوم را در دسترس نداشته باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این طرح کاملا غیرکارشناسی است و به نظر می‌آید حتی با تایید شورای نگهبان دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود. چند متخصص اطفال و ژنتیک برروی این طرح کار کرده‌اند؟!

در دسترس بودن داروهای ضد ایدز دغدغه بیماران

علاوه بر موضوع پیشگیری مسئله درمان هم در کنترل بیماری موثر است. دردسترس بودن داروهای مورد نیاز برای جلوگیری از ورود افراد اچ آی وی مثبت به مرحله ایدز در دسترس بودن داروها است. زمانی که سوزن مربوط به بیماران اچ آی وی به اشتباه در دست پرستاری فرو می‌رود، برای چهار هفته به او داروی ضدایدز می‌دهند. اگر همین دارو هم الان در دسترس نباشد، ممکن است حتی پزشکان و پرستاران ما دچار بیماری اچ آی وی شوند.

خسته از انگ‌ها و تبعیض‌ها

پای دردل مبتلایان که می‌نشینیم از این گلایه می‌کنند که ارگان‌های دولتی فقط در روز مبارزه با ایدز ما را یاد می‌کنند. حمایت اصلی که نهادهای مسئول می‌توانند از این بیماران داشته باشند کمک به آن‌ها برای ورود به بحث اشتغال است چراکه افراد مبتلایی که در حال حاضر مشغول به کار هستند  یا این موضوع را پنهان کرده‌اند یا بعد از اینکه کارفرما متوجه موضوع شده آن‌ها را از کار بیکار کرده که در این صورت بیمار از چرخه درمان خارج می‌شود. بیماری که راهی برای اشتغال نیافته و از جامعه هم به دلیل نگاه‌های تحقیرآمیز سرخورده شده است، عطش انتقام از اجتماع را دارد و این برای جامعه خوب نیست پس یکی از وظایف دستگاه‌های حمایتی کمک به بحث اشتغال این افراد است.  

یکی از اچ آی وی مثبت‌ها که در فضای مجازی برای آگاهی دهی به جامعه صفحه‌ای راه‌اندازی کرده می‌گوید احتیاجی نیست که ما را شطرنجی کنند و یا فقط صدایمان را پخش کنند، برداشتن انگ و مقابله با تبعیض‌های ناعادلانه صورت گرفته علیه ما بزرگ‌ترین دغدغه  ما است. این موضوع به ویژه در زنان اچ آی وی مثبت پررنگ‌تر است و این باعث سرخورده شدن آن‌ها می‌شود. برخی خانم‌ها از طریق شوهرشان که مدتی زندانی بوده و تزریق مشترک داشته مبتلا می‌شوند پس گناه زنی که قربانی شده این میان چیست؟  

بر اساس آمار در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) که ایران جزء این منطقه است، ۴۲۰ هزار مبتلا به ایدز وجود دارد و تعداد بسیاری هم هستند که حتی از ابتلای خود اطلاع ندارند، پس لزوم آگاهی بخشی به جامعه در راستای کنترل این بیماری بسیار اهمت دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =