مجازات استفاده از عکس‌های شخصی دیگران چیست؟

تعدادی افراد سودجو برای به نتیجه رساندن اهداف خود از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی سواستفاده می کنند که چنین اقداماتی در قانون مجازاتی را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گسترش پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در دهه گذشته باعث شده، بیشتر مردم در سنین مختلف در پیام رسان های مورد علاقه اکانت خود را ساخته اند و از آن استفاده می کنند. کاربران با عکس پروفایل، خود را به مخاطبانشان در فضای مجازی معرفی می کنند. هر عکسی که در پروفایل قرار می گیرد نشانه ای درونی از فرد است که هر کدام از آنها حاوی پیامی است.

بیشتر بخوانید:

حق مالکیت چیست و در قانون اساسی چگونه است؟

تعدادی افراد سودجو برای به نتیجه رساندن اهداف خود از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی سواستفاده می کنند به عنوان مثال آنها را در پیج های خود برای جذب فالوور قرار می دهند یا اکانت های جعلی درست می کنند و از آنها برای عکس پروفایل استفاده می کنند که چنین اقداماتی در قانون مجازاتی را بدنبال خواهد داشت.

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران چقدر است؟

قانون صراحتا در مورد استفاده از عکس پروفایل دیگران مواد قانونی ندارد اما بر اساس تفسیر و رجوع به سایر قوانین جرایمی شامل این عمل خواهد بود. استفاده از عکس پروفایل دیگران جرم است و اگر کسی از عکس پروفایل دیگران استفاده کند مرتکب جرم شده است.

در ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای که دادگاه ها در ارتباط با استفاده از عکس پروفایل دیگران به آن رجوع می کنند آورده شده اگر فردی به وسیله سامانه رایانه ای نسبت به تغییر یا تحریف عکس دیگران اقدام کند به ۹۱ روز حبس تا ۲۴ ماه حبس یا پرداخت جزای نقدی تا سقف ۴ میلیون تومان مجازات خواهد شد.

اگر فردی عکس پروفایل دیگری را بر روی یک اکانت جعلی قرار دهد و از طریق آن اکانت اقدام به توهین، افترا و کارهای غیر قانونی کند مرتکب تخلف قانونی شده است و جدا از استفاده از عکس پروفایل به مجازات های دیگری نیز محکوم خواهد شد.

یا اگر متهم از عکس پروفایل فرد دیگری در پیج های غیر اخلاقی استفاده کند و یا اگر زیر عکس وی کلمات غیر اخلاقی درج کرده باشد یا کلماتی که موجب هتک حرمت فرد شود استفاده کند به مجازات ۹۱ روز حبس تا ۲۴ ماه حبس محکوم خواهد شد.

فردی که از عکس او سو استفاده شده است باید سریعا مدارک لازم را جمع آوری کند به عنوان مثال از اکانت ها و پیج های مدنظر اسکرین شات بگیرد و برای پیگیری موضوع به دادسرا مراجعه کند. با تشکیل پرونده روند رسیدگی قضایی به موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و معمولا تحقیقات در این موارد بر عهده پلیس فتا خواهد بود.

برای جلوگیری از سواستفاده از عکس پروفایل باید چکار کرد

سعی کنید از عکس های معمولی خود بر روی پروفایل استفاده کنید و اگر عکس شما پر زرق و برق و بسیار شخصی بود مشخصات اکانت خود را محدود کنید تا فقط مخاطبان شما بتوانند آن را ببینند. معمولا افرادی که از عکس های غیر متعارف در پروفایل خود استفاده می کنند مورد سو استفاده قرار می گیرند.

عکس پروفایل اگر به خواست خود فرد بر روی اکانت مجازی قرار گرفته باشد نشان از روحیه و اخلاقیات درونی آن فرد را به نمایش می گذارد. معمولا برای ارائه رزومه های واقعی و فیزیکی و معرفی افراد از عکس های پرسنلی استفاده می شود. اما همانطور که بر روی پروفایل اشخاص مشاهده می کنید عکس های پروفایل شخصی و با لباس های مختلف گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =