نقش آمریکا در مناقشه روسیه و اوکراین چیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:آمریکا به دنبال تضعیف جایگاه روسیه است تا از این طریق جنگ‌های ناموفق خود در افغانستان و عراق را کم رنگ کند. 

بهزاد دانشفر در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مناقشه بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: پس از الحاق کریمه به روسیه، بحران داخلی اوکراین و اختلافات این کشور با مسکو به اوج رسیده است. موضوعی که اتحادیه اروپا نسبت به میانجی‌گری موفق در بحران اوکراین و حل دیپلماتیک مناقشه موجود اصرار دارد؛ اما مسئولان روسیه به تهدیدات نظامی خود پایان نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تغییر بازی منطقه‌ای از نظر ساختاری است، گفت: آمریکا پس از تحرکات خود در قابل ایران و اجرای دکترین هزار خنجر در منطقه، به دنبال حذف رقبایی مانند روسیه و چین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاست‌های نادرست در حوزه بین‌الملل پیش آمده برای آمریکا عنوان کرد: اکنون مدیرت انرژی و ذخایر آن مانند نفت و گاز برای کشورها اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو آمریکا به گاز اوکراین طمع دارد و از سوی دیگر می‌خواهد در روند صادرات گاز روسیه به اروپا اخلال ایجاد کند تا از یکه تازی این کشور در عرصه فروش گاز بکاهد.

وی درباره نقش آمریکا در مناقشه بین روسیه و اوکراین مطرح کرد: آمریکا به دنبال تضعیف جایگاه روسیه و مخدوش کردن چهره این کشور بین سایر کشورها یا ملت ها است تا از این طریق جنگ‌های ناموفق خود را افغانستان و عراق را کم رنگ کند. 

دانشفر با بیان اینکه آمریکا در تلاش برای ایجاد جنگ رسانه‌ای و سرد علیه روسیه است، گفت: در حال حاضر جنگ‌های سرد و نیابتی جایگاه خاصی به خود گرفته‌اند و روش‌های نوینی نیز در این خصوص ابداع شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: روسیه به خوبی متوجه شیطنت و جنگ روانی آمریکا شده است. بنابراین به دنبال خنثی‌سازی این موضوع بوده ولی شاید با وجود تجربه جنگ سرد، چندان موفق عمل نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا و غرب برای منابع اقتصادی یا قدرتمند کردن این کشور برای مقابله با روسیه سرمایه گذاری کرده‌اند، گفت: حمایت آمریکا از اوکراین مربوط به حال حاضر نیست و آنها از سال‌های پیش اوکراین را به دیده یک فرصت برای مقابله غیر مستقیم با روسیه می‌دانستند. 

باقی ماندن مناقشه روسیه و اوکراین در حد تهدید

دانشفر با اشاره به صحبت‌های روز گذشته پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه اوکراین جزو خاک این کشور محسوب می‌شود، گفت: مسکو تلاش دارد با تهدید کردن مقامات اوکراین و تحریک جدایی طلبان شرق این کشور، اوکراین را نه با حمله نظامی بلکه از طریق روانی از سیطره غرب و آمریکا خارج کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا و اروپا در شرایطی قرار ندارند که بخواهند در جنگ احتمالی از اوکراین حمایت کنند. همچنین افکار عمومی نیز پذیرای حمله نظامی و لشکر کشی روسیه به خاک کشور دیگری نیست. در نتیجه بر اساس شواهد موجود به عقیده بنده احتمال وقوع جنگ نظامی بسیار ناچیز است و این مناقشه در حد تهدیدهای لفظی باقی خواهد ماند. 

وی اضافه کرد: روسیه شاید تحرکاتی را در مرزهای خود با اوکراین انجام دهد؛ اما این موضوعات انقدر شدید نخواهد بود که ناتو یا آمریکا به صحنه ورود کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1130824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =