آخرین تحولات اوکراین | هشدار روسیه به غرب در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین

عملیات روسیه در اوکراین وارد پنجمین روز شده و درگیری‌ها همچنان در شهرهای بزرگ این کشور در حالی ادامه دارد که دو طرف قصد دارند مذاکرات خود را آغاز کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در پنجمین روز از درگیری‌های اوکراین، سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت اطلاعات اوکراین اعلام کرد که صبح روز دوشنبه صدای انفجارها در کی‌یف پایتخت اوکراین پس از چند ساعت آرامش و سکوت و همچنین در خارکیف دومین شهر بزرگ این کشور شنیده شد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین / هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم بلاروس شد

روسیه به غرب در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه به اتحادیه اروپا و کشورهای حامی اوکراین هشدار داد درصورتی که ارسال محموله های تسلیحاتی به اوکراین ادامه بیابد، این محموله ها را نابود می کند.  

در گزارش رسانه روسی گفته شد کشورهای غربی بویژه آمریکا به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین ادامه می دهند تا از این راه، جنگ در این کشور از جمله سرکوب منطقه دونباس ادامه بیابد.

 وزارت دفاع روسیه تصریح کرده است، باتوجه به این‌که در منطقه دونباس مناقشه مسلحانه در سال‌های اخیر جریان داشت، ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی غیرقانونی محسوب می شود.

کشورهای اروپایی و آمریکا که تاکنون از راه هوایی و با استفاده از هواپیماها، محموله های تسلیحات را به اوکراین ارسال می کردند با ورود نیروهای روسیه به این کشور، به راه های زمینی برای انتقال تسلیحات به اوکراین متوسل شده اند.

برای این منظور کامیون ها، تسلیحات را از لهستان به اوکراین منتقل می کنند.  

جوسپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات ازجمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال می کند و ۵۰ میلیون یورو هم محموله هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می دهد.  

 اولاف شولتز صدراعظم آلمان هم روز شنبه اعلام کرد که برلین یکهزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا استینگر به اوکراین خواهد داد.

برخی کشورهای غربی نیز از تصمیم برای ارسال محموله های تسلیحاتی به اوکراین خبر دادند. 

به گزارش رویترز، این آژانس در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد یک ساختمان مسکونی در شهر «چرنیهیو» در شمال اوکراین پس از اصابت موشک در آتش سوخت. همچنین فرماندهی نیروی زمینی اوکراین در فیس‌بوک اعلام کرد، «ژیتومیر» یکی دیگر از شهرهای شمالی اوکراین شبانه مورد اصابت موشک قرار گرفت.

بخش سیزدهم تحولات اوکراین

بخش چهاردهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

اوکراین: تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر «ایربین» شکست خورد

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر «ایربین» در شمال کی‌یف با شکست مواجه شد.

سنگاپور روسیه را تحریم می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های سنگاپور گزارش داد این کشور، روسیه را تحریم می‌کند و صادرات به آن را محدود خواهد کرد.

کره جنوبی صادرات اقلام استراتژیک به روسیه را ممنوع می‌کند

خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد سئول تصمیم خود برای ممنوعیت صادرات مواد استراتژیک به روسیه را به اطلاع آمریکا رسانده است.

ادعای مقام آمریکایی: بلاروس در حال آماده شدن برای پیوستن به روسیه است

به گزارش «واشنگتن پست» به گفته یک مقام آمریکایی، بلاروس در حال آماده شدن برای پیوستن به حمله روسیه به اوکراین است و احتمالا امروز این اتفاق بیافتد. (جزئیات بیشتر)

برزیل در تحریم روسیه شرکت نمی‌کند/ بولسونارو: مردم اوکراین سرنوشت خود را به یک کمدین سپردند

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل روز یکشنبه از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین انتقاد کرد و افزود که برزیل موضع بی‌طرفی در قبال مسئله اوکراین اتخاذ خواهد کرد و علیه روسیه تحریم اعمال نخواهد کرد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، بولسونارو در یک کنفرانس خبری در اشاره به حرفه سابق رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراینی‌ها به یک کمدین در مورد سرنوشت یک ملت اعتماد کرده‌اند. وی همچنین گفت که برزیل به کود روسیه وابسته است و اقدام علیه مسکو می‌تواند آسیب جدی به کشاورزی در برزیل وارد کند. او افزود که از صلح حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد مشکلات بیشتری برای برزیل ایجاد کند.

طبق این گزارش، زمانی که از بولسونارو در مورد یک «قتل‌عام احتمالی» در اوکراین سؤال شد، گفت که صحبت از قتل‌عام اغراق‌آمیز است و از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب حامی مسکو در لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین دفاع کرد.

توافق اروپا برای توقف تعامل با بانک مرکزی روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اروپا روز یکشنبه توافق کردند در هماهنگی با کشورهای عضو گروه ۷ تعامل با بانک مرکزی روسیه را متوقف کنند.

کاخ سفید: بایدن امروز برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها با متحدان واشنگتن گفت‌وگو می‌کند

طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح دوشنبه (به وقت آمریکا) با متحدان این کشور تماس خواهد گرفت تا درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ آن‌ها گفت‌وگو کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، دیروز  (یکشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور و همتایانش در گروه ۷ در تماسی با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین بر «پاسخ یکپارچه به حمله روسیه» تاکید کردند.

سقوط بیش از ۲۸ درصدی ارزش روبل روسیه

طبق گزارش‌ها، ارزش روبل روسیه در معاملات اولیه امروز (دوشنبه) بیش از ۲۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح رسید.

زلنسکی؛ به مذاکرات خوشبین نیستم

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک بیانیه تلویزیونی کوتاه گفت که انتظار زیادی از دیدار هیأت‌های اوکراین و روسیه در روز دوشنبه ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وی در این خصوص گفت: من مانند همیشه به صراحت می‌گویم، واقعاً به نتیجه این دیدار اعتقاد ندارم، اما اجازه دهید آن‌ها تلاش کنند. تا هیچ شهروند اوکراینی تردید نداشته باشد که من به عنوان رئیس‌جمهور تلاش نکردم جنگ را در صورت وجود یک فرصت کوچک متوقف کنم.

دیروز (یکشنبه) «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گفت که مذاکرات بین هیأت‌های روسیه و اوکراین صبح دوشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد.

 شروط اوکراین برای توافق با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در بلاروس، خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و خروج روسیه از کشورش شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (دوشنبه) در آستانه مذاکرات هیأت روس و اوکراینی در شهر «گومل» بلاروس از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و عقب‌نشینی فوری نیروهای نظامی روس از اوکراین به عنوان شروط توافق با روسیه یاد کرد.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، دفتر زلنسکی اعلام کرد که موضوع کلیدی مذاکرات در خصوص اوکراین، دستیابی به آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین است.

زلنسکی در اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: «در چهار روز گذشته ۱۶ کودک کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند».

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش کرد که هیأت اوکراینی با دو بالگرد وارد بلاروس شدند و وزارت خارجه بلاروس نیز صبح امروز (دوشنبه) با انتشار عکسی از اتاق مذاکرات اعلام کرد که مکان آماده شده است.

طبق گزارش راشاتودی، هیأت روسی به ریاست «ولادیمیر مدینسکی» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و وزیر فرهنگ سابق روسیه روز شنبه وارد شهر «گومل» واقع در شرق بلاروس شد.

مقامات اوکراینی در ابتدا از اعزام هیأت به بلاروس خودداری کردند و استدلال کردند که انجام مذاکرات در این کشور نامناسب است زیرا نیروهای روسیه از خاک این کشور برای انجام حملات استفاده می‌کنند اما مینسک مشارکت نیروهایش در عملیات روسیه را رد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از تماس تلفنی روز شنبه بین «ولودیمیر زلنسکی» و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای جمهور اوکراین و بلاروس،کی‌یف با این مذاکرات موافقت کرد اما ورود تیم اوکراینی به دلیل مشکلات لجستیکی با تأخیر بیشتری همراه شد.

ولودیمیر زلنسکی روز گذشته (یکشنبه) گفت که او «واقعاً باور نمی‌کند» مذاکرات به نتیجه برسد اما همچنان فکر می‌کند که «فرصتی هرچند کوچک برای تنش‌زدایی است».

کد خبر: 1131568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =