کاهش تولید خودرو / وعده‌ه‌ها فراموش شد

در حالی که طبق وعده وزیر صمت قرار بود تولید خودرو بیشتر شود، آمارها نشان از آن دارد که ارقام تولید خودروسازان ترمز کشیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، وزیر صمت پیش از این وعده داده بود که آمار تولید خودرو افزایش یابد. حالا اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد. تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه سال جاری، ۹ هزار و ۹۲۶ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن فروش خودروهای تولیدی قبل از امسال، می توان گفت که آمار به وعده یک میلیون خودرو نرسیده است. حتی برخی گزارش ها نشان می دهد که نتوانسته به عدد ۸۰۰ هزار دستگاه برسد.  

بیشتر بخوانید

قیمت خودرو سقوط کرد؟

کما اینکه طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان به سازمان بورس، در ۱۱ ماهه امسال قریب به ۸۲۷ هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تولید شده که تنها ۱.۲ درصد (معادل ۹۹۲۶ دستگاه) بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است.

این در حالی است که طبق وعده‌های پیشین مسئولان این صنعت، تولید خودرو باید در پایان سال دست کم به یک میلیون دستگاه می‌رسید. البته پیش از این هم برخی کارشناسان عنوان کرده بودند که صحبت وزیر صمت در خصوص افزایش تولید نشان می‌داد که بازار خودرو را نشناخته است.

مرتضی مصطفوی پیش از این گفته بود: از آنجا که خودروسازان محدودیت‌های ارزی، تکنولوژیکی و فنی دارند، تا ۶ ماه آینده اتفاق خاصی در عرضه خودرو رخ نمی‌دهد. بنابراین پیش‌بینی من این است که تا خرداد یا اوایل تابستان با شرایط پیچیده‌ای همراه هستیم که نااطمینانی در بازار خودرو افزایش می‌یابد که این به معنای افزایش قیمت است مگر اینکه یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی مانند به نتیجه رسیدن زودهنگام مذاکرات رخ دهد.

این کارشناس خودرو گفت: وزیر صمت با دستان خود زیر پای خود را خالی کرد. همان اول کار وعده افزایش تولید خودرو را داد که به نظر می‌رسد با این وعده ایشان اصلا صحنه خودرو را نشناخته بود. خودروسازان با مشکلات عدیده‌ای از جمله نقدینگی، کسری قطعه، فساد در خودروسازی و ... دارند. لذا روند افزایش تولید خودرو بسیار کند است.

بسیاری از کارشناسان مثل مصطفوی بر این باورند که کلید کاهش قیمت در بازار خودرو هم در دست وزیر صمت نیست چون بخش مهمی از بازار در دست دلالان قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد که در میان وعده‌های بی شماری که در حوزه اقتصادی بیان شده، دست کم باید در حوزه خودرو قدری صبورتر بود و به آمارهای تولید دل نبست. نامشخص بودن وضعیت مذاکرات در کنار ناآرامی های اوکراین سبب شده تا بازارهای تاثیرگذار بر خودرو، به سمت و سوی نامشخصی کشیده شود که برای رسیدن به آرامش زمان بیشتری لازم دارد.

کد خبر: 1133136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =